Programplaner og emneplaner - Student
BIB2000 Literature and Reading Course description
- Course name in Norwegian
- Litteratur og lesing
- Study programme
-
Bachelor Programme in Library and Information Science
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet består av tre deler: Del en: Teori og lesing utvikler studentenes analytiske leseferdigheter og gir innsikt i leserorienterte og estetiske teorier. Del to: Populære kulturuttrykk ser den mest populære litteraturen og dens lesere i et litteratursosiologisk perspektiv. En tredje del: Barnelitteratur omhandler billedanalyse og narratologi og kjennskap til de viktigste teoretiske diskusjonene i dagens barnelitteraturforskning.
I emnet legges det vekt på å forstå sammenhengen mellom teori, analyse og formidling.
Det teoretiske innholdet videreføres i BIB2100 Tekststudier .
Required preliminary courses
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sentrale utviklingstrekk innen kommersiell og konseptuell motedesign, nasjonalt og internasjonalt
- har kunnskap om 3D-design som verktøy i en ideutviklingsprosess
- har bred kunnskap om sentrale begrep, tema og teorier innen fagfeltet
- kjenner til problemstillinger knyttet til kjønn og flerkulturelle perspektiv og kan reflektere over disse i en faglig sammenheng
- kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innen fagområdet
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger innenfor et selvvalgt prosjekt og reflektere over egen faglig utøvelse
- kan anvende 3D-design i prosessarbeid og i utarbeiding av produkter på en innovativ måte
- kan finne frem til, vurdere og henvise til relevant informasjon og fagstoff og fremstille dette slik at helheten belyser en selvvalgt problemstilling
- kan reflektere, analysere og se sammenhengen mellom konsept, ide og bruken av estetiske virkemidler i en designfaglig arbeidsprosess
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i og kan bidra i diskusjon omkring relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
- kan eksperimentere og tenke nytt når det kommer til teknologi, faglig identitet og uttrykk
- kan bidra gjennom egen praksis til bærekraftig utvikling av eget fagfelt
Learning outcomes
Workshop er en vesentlig arbeidsform i emnet. Undervisningen er progresjonsbasert, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema.
Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning, gruppearbeid og faglige debatter. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.
Teaching and learning methods
For å fremstille seg til eksamen må følgende obligatoriske arbeidskrav være utført og godkjent:
- Et praktisk estetisk arbeid med selvvalgt problemstilling. Problemstillingen skal belyse et sentral område i emnet.
- En skriftlig refleksjon (ca. 2000 ord) som omhandler det praktisk estetiske arbeidet og problemstilling. Refleksjonen skal relateres til vitenskapsteori og bruk av forskningsdesign.
- Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.
Course requirements
Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensoppgaven blir utlevert om lag 9 uker før innleveringsfristen. Eksamensresultatet kan påklages. Individuell eksamen.
1. Praktisk-estetisk prosjekt
Studenten skal selv produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.
2. Skriftlig oppgave
Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet, og skal omfatte om lag 2000 ord.
Den skriftlige oppgaven (ca. 2000 ord) skal belyse:
- Avgrensing og problematisering av valgt tema
- Utvikling og bearbeiding av idéer ut fra valgt tema
- Valg av arbeidsmåter, estetiske virkemidler og teknologi i utviklingen av idé og intensjon med prosjektet
- Refleksjon over fagteoretiske spørsmål og relevant litteratur
Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving med relevant pensum.
Fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.
Assessment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Permitted exam materials and equipment
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes vurderingsformen bestått/ ikke bestått.
Grading scale
To interne sensorer. Eksamen kan bli trukket ut til ekstern sensur.
Examiners
Bestått KDM3000 Designgrep 1.