Programplaner og emneplaner - Student
BIB1541 Profession and practice Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjon og praksis
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Praksis gjennomføres i løpet av 25 dager og består av:
- 22 dager der studentene skal utføre faglige arbeidsoppgaver i bibliotek eller andre informasjons- og kulturformidlende organisasjoner.
- 3 dager av praksisperioden er til skriving av eksamensoppgaven. Dagene/tidene bestemmes av studenten og praksisstedet.
I forkant av praksisperioden undervises det i profesjonsteori og -etikk. I etterkant skal studentene se egen praksiserfaring i relasjon til 1. studieårs pensum og undervisning.
Undervisningsspråk er norsk.
-
Required preliminary courses
Minst 20 studiepoeng fra 1. studieår må være fullført og bestått før praksisplass blir tildelt.
-
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om profesjonenes rolle i dagens samfunn
- har kunnskap om forskningens betydning i utviklingen av det bibliotekfaglige profesjonsfeltet
- har kunnskap om bibliotekarprofesjonens etiske forankring
- har innsikt i hverdagspraksisen ved bibliotek eller andre informasjons- og kulturformidlende organisasjoner
- kan reflektere kritisk over nytteverdien av fagkunnskapen fra 1. studieår
Ferdigheter
Studenten
- kan med utgangspunkt i egen praksiserfaring og 1. studieårs pensum og undervisning observere, analysere, planlegge og utføre profesjonsspesifikke arbeidsoppgaver i praksisfeltet
- kan bruke fagkunnskapen fra 1. studieår til å analysere og diskutere ulike aspekter ved praksisutøvelsen
Generell kompetanse
Studenten
- har praktiske erfaringer fra profesjonsfeltet (aktørkompetanse)
- har et grunnlag for å kritisk vurdere sammenhengen mellom teori og praksis, profesjonsfeltets kunnskapsutvikling og etiske aspekter ved bibliotekarrollen (kommentatorkompetanse)
-
Teaching and learning methods
Pensum i emnet leses i stor grad som selvstudium, men det gis en kortvarig undervisningsbolk om profesjonsteori og -etikk før praksisperioden starter. I praksisperioden forholder studentene seg til praksisstedets kontaktperson og følger gjeldende arbeidstider og vaktplaner. Etter praksisperioden gjennomføres et seminar for refleksjon og erfaringsutveksling
-
Course requirements
For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha gjennomført praksis med fulltids arbeidsdager i 5 uker (oppmøte og deltakelse i praksisstedets opplegg).
Formålet med arbeidskravet er at studenten skal få erfaring med de faglige arbeidsoppgavene på en relevant arbeidsplass, og kunne relatere denne praksisen til pensum i emnet og fra første studieår..
Praksis må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom studenten er fraværende i mer enn til sammen tre arbeidsdager i praksisperioden, må fravær tas igjen, om mulig ved at studenten blir værende i praksis tilsvarende lenger.
-
Assessment
Eksamen i emnet er en individuell skriftlig oppgave som innleveres i etterkant av praksisperioden. Besvarelsen skal ha et omfang på 10.000-12.000 tegn inkludert mellomrom. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
I eksamensbesvarelsen skal studentene relatere egen praksiserfaring til pensum og undervisning.
En student kan ved ikke bestått levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
-
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Grading scale
Bestått / Ikke bestått
-
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.