Programplaner og emneplaner - Student
BIB1541 Profession and practice Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjon og praksis
- Study programme
-
Bachelor Programme in Library and Information Science
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Det blir nytta intern sensor og ekstern sensor.
Required preliminary courses
Emne 1 gjev brei kunnskap om literacy (tekstkompetanse) generelt og elevtekstar spesielt, både når det gjeld elevane si forståing av tekst og elevane sin eigen skapande produksjon av munnlege, skriftlege og samansette tekstar. Studentane vil få fordjupa kunnskap om eldre og nyare barne- og ungdomslitteratur, både skjønnlitteratur og sakprosa, på norsk, dansk og svensk og i omsetjing frå samisk, og om valg av litteratur og arbeidsmåtar. I tråd med det nye læreplanverket, vil studiet vektleggje djupnelæring, tekst i kontekst og dei fagovergripande tema som folkehelse og livsmeistring, demokrati og medborgarskap og berekraftig utvikling. I undervisninga vil det bli lagt vekt på å utvikle kunnskap og ferdigheiter som rustar studentane til å bruke kreative og utforskande arbeidsmåtar i norskfaget.
Faglege hovudemne
- Norsk som identitets- og danningsfag
- Litteratur, særleg barne- og ungdomslitteratur
- Barnelitteraturhistorie
- Skjønnlitterære klassikarar for barn, ungdom og vaksne
- Adaptasjon og remediering
- Skriving normering/valfridom og vurdering
- Elevane si skapande tekstproduksjon
- Språk og identitet
- Språkhistorie
- Språkleg variasjon og talemålskunnskap
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om profesjonenes rolle i dagens samfunn
- har kunnskap om forskningens betydning i utviklingen av det bibliotekfaglige profesjonsfeltet
- har kunnskap om bibliotekarprofesjonens etiske forankring
- har innsikt i hverdagspraksisen ved bibliotek eller andre informasjons- og kulturformidlende organisasjoner
- kan reflektere kritisk over nytteverdien av fagkunnskapen fra 1. studieår
Ferdigheter
Studenten
- kan med utgangspunkt i egen praksiserfaring og 1. studieårs pensum og undervisning observere, analysere, planlegge og utføre profesjonsspesifikke arbeidsoppgaver i praksisfeltet
- kan bruke fagkunnskapen fra 1. studieår til å analysere og diskutere ulike aspekter ved praksisutøvelsen
Generell kompetanse
Studenten
- har praktiske erfaringer fra profesjonsfeltet (aktørkompetanse)
- har et grunnlag for å kritisk vurdere sammenhengen mellom teori og praksis, profesjonsfeltets kunnskapsutvikling og etiske aspekter ved bibliotekarrollen (kommentatorkompetanse)
Teaching and learning methods
Pensum i emnet leses i stor grad som selvstudium, men det gis en kortvarig undervisningsbolk om profesjonsteori og -etikk før praksisperioden starter. I praksisperioden forholder studentene seg til praksisstedets kontaktperson og følger gjeldende arbeidstider og vaktplaner. Etter praksisperioden gjennomføres et seminar for refleksjon og erfaringsutveksling
Course requirements
For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha gjennomført praksis (oppmøte og deltakelse i praksisstedets opplegg).
Ved ekstraordinære omstendigheter kan det avtales at det gis alternative arbeidskrav som erstatning for deltakelse i hverdagspraksisen på praksisstedet. Arbeidskravene må være godkjente innen fastlagt frist for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravene ikke blir godkjente gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Assessment
Eksamen i emnet er en en individuell skriftlig oppgave som innleveres i etterkant av praksisperioden. Besvarelsen skal ha et omfang på 10.000-12.000 tegn inkludert mellomrom. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/ Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
I eksamensbesvarelsen skal studentene relatere egen praksiserfaring til 1. studieårs pensum og undervisning.
En student kan ved ikke bestått levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Bestått / Ikke bestått
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.