Programplaner og emneplaner - Student
BIB1530 Mediation and learning Course description
- Course name in Norwegian
- Formidling og læring
- Study programme
-
Bachelor Programme in Library and Information Science
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
SPRING 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir en teoretisk og praktisk introduksjon til faglig formidlingsarbeid. Kjennskap til brukergrupper og publikum, institusjonelle rammer for formidling samt ulike formidlingspraksiser står sentralt. Utover dette har faget to hovedtema: Det ene vektlegger pedagogiske tilnærminger til undervisning, veiledning og formidling. Her står teorier om informasjonskompetanse og referanseintervjuet sentralt. Det andre inkluderer grunnleggende teorier om litteratur og kulturformidling, som resepsjonsteori (litteratur, leser og kontekst), og begreper som smak, kvalitet, vurdering og kanon. Grunnleggende forståelse av retorikk er felles for emnets to deler. Vi er innom i hvilken grad digitalisering påvirker læring, kunnskapsutvikling og kulturformidling. Et utvalg tekster inngår i pensum, og studentene får trening i å formidle dem fra lærings- og informasjonsteoretiske, så vel som litteratur- og kultursosiologiske perspektiv.
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om veiledning, undervisning, og formidling i en bibliotekfaglig sammenheng - tilpasset ulike målgrupper
- kjenner til grunnleggende teorier om pedagogikk, veiledning samt fagdidaktikk, og hvordan informasjonskompetanse utvikles
- kjenner til ulike former for formidling av litteratur, kultur og informasjon
- kjenner til grunnleggende teorier om litteratur- og kulturformidling: resepsjonsteori (ulike lesemåter), retorikk (litteratur, leser og kontekst) og begreper som smak, kvalitet og vurdering og kanon
- kjenne til skolebiblioteket, UH-bibliotek og deres undervisnings- og formidlingsoppdrag
- kjenner til ulike aktører det er relevant å samarbeide med for å tilrettelegge for lærings- og formidlingsaktiviteter
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke pedagogisk og didaktisk kunnskap for å planlegge undervisning
- kan gjennomføre en veiledningssamtale
- kan vise grunnleggende retorisk forståelse og ferdigheter i praksis
- kan se sammenhengen mellom materialet som formidles, mottakeren og konteksten.
- kan gjennomføre og planlegge kulturformidlingsopplegg
- kan vise grunnleggende vurderingskompetanse knyttet til formidling
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle skriftlig og muntlig
- kan samhandle med andre studenter om et faglig arbeid
- kan vurdere andres arbeider
- kan reflektere kritisk over bibliotekets rolle som formidlings- og læringsarena
Teaching and learning methods
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike skriftlige og muntlige formidlingspraksiser samt selvstudium.
Course requirements
Managers have to make three types of key decisions in the financial area, namely decisions about:
- Investments
- Funding
- Dividends
This course develops the students' ability to make good decisions and identifies incentives that stimulate managers to make decisions that are in the owner's best interests. The course builds on compulsory bachelor's degree level investment and finance courses.
Assessment
None.
Permitted exam materials and equipment
After completing the course, students will acquired the learning outcomes defined in knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has
- in-depth knowledge of theory and practice in strategic corporate finance
- detailed knowledge and understanding of enterprise value and how it can be influenced by the enterprise¿s investments, finances and decisions to declare dividend
- insight into financial markets, their influence on financial decisions and internal and external investment strategies
Skills
The student is capable of
- analysing complex financial decisions
- identifying incentives capable of encouraging managers to make decisions that are in line with the best interests of the owners
Grading scale
The students require a lot of practice in order to develop their analytical abilities. The subject matter is taught through ordinary lectures, guest lectures, group work and discussions relating to case exercises.
Examiners
In order to be able to register for the exam, the student must have the following approved work requirements:
A written assignment (approx. 10 pages). Problem set may be submitted individually or in groups of up to four students. If the assignment is not approved, the student will be given one opportunity to submit an improved version. The lecturer will inform students of deadlines for submission.