EPN-V2

BIB1520 Information systems Course description

Course name in Norwegian
Informasjonssystemer
Study programme
Bachelor Programme in Library and Information Science
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om sosialt arbeids teorigrunnlag og metoder som retter seg mot individer, familier, grupper og samfunn
  • har bred kunnskap om hvilken betydning levekår, helse, utdanning, arbeid og sosial inkludering og aktiv deltakelse har i ulike livsfaser for individ, familie og samfunn
  • har kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • kjenner til fagets vitenskapsteoretiske posisjoner, kunnskapsutvikling og profesjonens samfunnsansvar
  • har kunnskap om ulike kunnskapsformer, slik som (vitenskaps)teori, ferdigheter og verdier, og sammenhengen mellom dem

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende grunnleggende fagterminologi og teoretiske tilnærminger i sosialt arbeid, både skriftlig og muntlig
  • kan gjenkjenne og analysere sosiale problemer på individ- og samfunnsnivå herunder rus og psykisk helseproblematikk, og hvordan disse kan påvirke mennesker i ulike livssituasjoner
  • kan gjenkjenne ulike vitenskapsteoretiske kunnskapsformer, slik som, teori, ferdigheter og verdier, og sammenhengen mellom dem

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i sammenhengen mellom samfunnsendringer og utviklingen av sosialt arbeid
  • har innsikt i hvordan kunnskap, verdier og holdninger påvirker yrkesutøvelsen
  • kan utveksle erfaringer knyttet til egen læringsprosess og formidle kunnskap om sammenhengen mellom sosiale problemer i hverdagslivet i ulike livsfaser

Required preliminary courses

Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og veksler mellom forelesninger og ulike studentaktive læringsformer som medstudentvurdering og seminardager for muntlige presentasjoner. Oppfølging og veiledning gis underveis.

Learning outcomes

For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende arbeidskrav og obligatorisk aktivitet godkjent:

  • Arbeidskrav 1: Skriftlig oppgave i gruppe og tilstedeværelse på seminar

Skriftlig oppgave: Oppgaven skal ha et omfang på 1500 ord (+/- 10 %). Det tilbys muntlig tilbakemelding til gruppa før innlevering. Den endelige gruppeoppgaven skal leveres inn i forkant av at gruppene presenterer sine oppgaver muntlig. Studenter er forpliktet til å delta med likeverdige bidrag i arbeidet. Formålet med oppgaveskriving er å gi studenten øvelse i akademisk skriving.

Krav om oppmøte: Tilstedeværelse på to dagers seminar med muntlig presentasjon av egen gruppeoppgave og tilstedeværelse på andre gruppers presentasjoner.

Den skriftlige oppgaven og den muntlige presentasjonen vurderes samlet av gruppas lærer. Dersom oppgaven og/eller muntlig presentasjon ikke blir godkjent, gis det anledning til å levere forbedret versjon av oppgaven og holde en muntlig presentasjon én gang til innen angitt frist. Begrunnelsen for krav om aktiv tilstedeværelse på seminardagene er at studenten skal være med å presentere oppgave sammen med gruppen sin og for å delta på andre gruppers presentasjoner.

Obligatorisk aktivitet og arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Teaching and learning methods

Eksamen i emnet er en individuell skriftlig skoleeksamen på 6 timer.

Course requirements

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Assessment

Gradert skala A-F.

Permitted exam materials and equipment

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Grading scale

Emnet er ekvivalent med emnene SOS1110 Introduksjon til sosialt arbeid og SOS1150 Sosialt arbeid - livsløp og hverdagsliv.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.