EPN-V2

ERGOB1300 Digital Competence and Innovation in Health Course description

Course name in Norwegian
Digital kompetanse og innovasjon i helse
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    The course emphasizes subject-specific digital competence for health education. Society, health services, and education are undergoing extensive digital transformation, which demands individual competence and impacts service organization. For technology to contribute to effective and cohesive health services, current and future healthcare personnel must engage with and utilize digital tools and media safely, critically, and creatively. Emerging technologies, such as artificial intelligence, challenge traditional methods of performing tasks and organizing services, thus closely linked to service innovation.

  • Required preliminary courses

    The course emphasizes subject-specific digital competence for health education. Society, health services, and education are undergoing extensive digital transformation, which demands individual competence and impacts service organization. For technology to contribute to effective and cohesive health services, current and future healthcare personnel must engage with and utilize digital tools and media safely, critically, and creatively. Emerging technologies, such as artificial intelligence, challenge traditional methods of performing tasks and organizing services, thus closely linked to service innovation.

  • Learning outcomes

    Emnet handler om utsatte barns og unges hverdagsliv i ulike institusjoner, med hovedvekt på arbeidet i barneverninstitusjoner. Emnet viser hvordan barnevernspedagogen kan ta i bruk kunnskap fra ulike fagdisipliner som juss, psykologi, sosiologi, og pedagogikk å kunne hjelpe barnet gjennom miljøterapeutisk og sosialpedagogisk arbeid. Emnet tar også opp ulike perspektiver på barn og unges psykisk og fysiske helse, og hvordan vanskelige omsorgssituasjoner kan påvirke barn og unges psykologiske utvikling. Studentene velger et aktivitetsfag som en tilnærming i arbeidet med barna/ungdommene i ulike institusjoner.

  • Teaching and learning methods

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Course requirements

    Kunnskaper

    Etter gjennomført emne skal studenten ha kunnskap om:

    • sosialpedagogiske tiltak og metoder i barneverninstitusjoner, samt det rettslige og yrkesetiske regelverket som er styrende for arbeidet
    • sosial- og spesialpedagogiske tiltak og metoder for barn og unge med spesielle behov i skole og barnehage, og barnas rett til ytelser etter barnehageloven og opplæringsloven.
    • ulike tiltak rettet mot barn og unge med alvorlige sosiale vansker, herunder rettsreglene om tvangstiltak i barneverninstitusjoner, fengsel og i konfliktråd (ungdomsstraff).
    • relasjonelle og omsorgsmessige forutsetninger som er nødvendige for å sikre barn og unges fysiske og psykiske helse
    • ulike risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer for barn og unge med sosiale og emosjonelle vansker
    • ulike perspektiv på institusjoner som fenomen, og hvordan strukturelle forhold innvirker på individer
    • Ulike perspektiver på ungdomskriminalitet og avvik
    • hvordan ulike aktiviteter bidrar til utsatte barn og unges utvikling og endring
    • regelverket for barn og unge i psykiatriske institusjoner.
    • ulike etaters ansvarsområde som grunnlag for samarbeid
    • etiske fordringer i arbeidet med barn og unge i ulike institusjoner
    • vitenskapsteori og kunnskapsgrunnlaget som ulike metoder i barnevernspedagogens praksisfelt bygger på

    Ferdigheter

    Studenten skal:

    • planlegge, tilrettelegge og evaluere sosialpedagogisk og miljøterapeutisk arbeid i barneverninstitusjoner
    • planlegge, tilrettelegge og evaluere sosialpedagogisk arbeid i skole og barnehage
    • vurdere barn og unges psykiske vansker i sammenheng med konkrete samspills- og livserfaringer
    • reflektere over etiske dilemmaer som oppstår i arbeidet med barn og unge i ulike institusjoner
    • anvende aktiviteter i sosialpedagogisk arbeid med utsatte barn og unge og reflektere over egen faglige utøvelse
    • kunne samarbeide med andre relevante etater og profesjoner, innenfor reglene om taushetsplikt
    • ivareta barns rettigheter i institusjoner og forholde seg til de rettslige grensene for tvangsinngrep og maktutøvelse i henhold til legalitetsprinsippet og proporsjonalitetsprinsippet
    • reflektere over særlige utsatte barns rettsvern

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • er i stand til å utøve sosialpedagogisk arbeid i ulike institusjoner gjennom anvendelse av kunnskap fra ulike faglige disipliner og perspektiv
    • har forståelse av egen rolle som barnevernspedagog i et tverrfaglig perspektiv på barn og unges psykiske og sosiale vansker
  • Assessment

    None.

  • Permitted exam materials and equipment

    Oral exam in groups of 3-7 students, up to 30 minutes.

  • Grading scale

    All aids are permitted.

  • Examiners

    Pass - Fail

  • Overlapping courses

    All answers are assessed by two examiners. An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. If selecting answers for external evaluation, the external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.