Programplaner og emneplaner - Student
BIB1510 Collections, media and genres Course description
- Course name in Norwegian
- Samlinger, medier og sjangre
- Study programme
-
Bachelor Programme in Library and Information Science
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Et bibliotek har tradisjonelt hatt samlingen som en helt sentral del av virksomheten. Hva denne samlingen består i og hvordan den utvikles, tilgjengeliggjøres og formidles, har endret seg gjennom tidene. Samfunnsendringer, den teknologiske utviklingen og nye brukerbehov påvirker innhold og tilbud i bibliotek (folke-, skole- og fag- og forskningsbibliotek) og andre institusjoner der samlinger står sentralt. Medier og sjangere har noen egenskaper som er varige, mens andre egenskaper er i kontinuerlig endring, og skaper utfordringer og muligheter for bibliotekene. Den som arbeider i et bibliotek, trenger innsikt i hva som er institusjonens og samlingens fremste funksjoner og mål, og bør kunne prioritere innholdet i samlingen og andre tilbud ut fra de overordnede målene. Bibliotekarer og andre kultur- og informasjonsarbeidere må forstå og kunne problematisere sammenhengene mellom medier og sjangere, teknologier og bruksmåter, behov og resepsjon. Å reflektere over og problematisere slike sammenhenger er sentralt i emnet. I emnet ses innholdet i bibliotek - med vekt på samlinger, medier og sjangere - i lys av mediehistorie og sjangerteori. Det legges vekt på spørsmålene om hva bibliotekene skal tilby brukerne og hva medieutviklingen, særlig med digitalt materiale, krever av nye praksiser i bibliotekene. I undervisningen diskuterer vi temaer som digitalisering, åpen tilgang, sjangerforståelse, samlingsutvikling, strømmetjenester og elektronisk publisering.
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har innblikk i teorier og prinsipper for utvikling av fysiske og digitale samlinger i ulike typer bibliotek
- har kjennskap til hovedtrekk ved den mediehistoriske utviklingen og hvordan nye teknologier påvirker samfunnet generelt og biblioteket spesielt
- har oversikt over ulike sjangere i forskjellige medier
Ferdigheter
Studenten
- skal ha en kritisk, vurderende innstilling til ulike samlingers funksjoner og mål i gitte kontekster, og kan vurdere en samling ut fra kvalitet og relevans
- kan se et medium i historisk perspektiv, forklare hva som er viktige kjennetegn ved mediet, og drøfte hvordan mediet er gjort tilgjengelig i biblioteket
- kan presentere en selvstendig problemstilling innen emnet medier, sjangere og samlinger, forklare hvorfor problemstillingen er relevant og viktig, og skissere svar på problemstillingen
- kan presentere en sjanger og utfordringer ved sjangerinndelinger på en interessevekkende og kunnskapsrik måte
Generell kompetanse
Studenten
- kan delta i faglige diskusjoner om og foreta selvstendige vurderinger knyttet til samlingsutvikling, medier og sjangere.
Teaching and learning methods
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid tilknyttet arbeidskravene, selvstendig arbeid med arbeidskravene, studentpresentasjoner og selvstudium. Perioder med forelesninger veksler med perioder med gruppearbeid eller selvstendig arbeid.
Course requirements
Emnet behandler temaer som systematiske søk, journalistisk research og utarbeidelse av kunnskapsoversikter. Det gis inngående innføringer i bruk av bibliografiske databaser og andre informasjonskilder som for eksempel sosiale medier.
Bibliotekarens rolle knyttet til informasjonshåndtering i et prosjekt, en institusjon eller et fagfelt er også sentralt i emnet.
Undervisningsspråk er norsk.
Assessment
Ingen forkunnskapskrav.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemiddel tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Grading scale
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, veiledning, øvelser, oppgaver, gruppearbeid og selvstudium.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.