Programplaner og emneplaner - Student
BIB1300 Knowledge Organization Course description
- Course name in Norwegian
- Kunnskapsorganisasjon
- Study programme
-
Bachelor Programme in Library and Information ScienceOne-year Programme in Library and Information Science
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omfatter klassifikasjon og indeksering i teori og praksis. Dette inkluderer klassifikasjonsskjemaer og ulike emneordsvokabular, som tesauri. Emnet omfatter også bredere systemer for kunnskapsorganisasjon, som brukertagger, ontologier og automatisk indeksering.
Required preliminary courses
BIB1200
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten
- kjenner prinsippene og teoriene for verbale indekseringsspråk og klassifikasjonsskjemaer
- kjenner prinsippene for oppbygging og bruk av enumerative, analytisk/syntetiske og fasetterte klassifikasjonssystemer
- forstår hva slags konsekvenser ulike typer emnebeskrivelser har for gjenfinning
- har grunnleggende kunnskaper om ontologier og brukertagging innenfor informasjonsvitenskap
- forstår forskjeller og likheter mellom emnespråk og mellom emnespråk og brukertagger, samt hva slags konsekvenser disse forskjellene har for gjenfinning
- forstår sammenhengen mellom semantiske webteknologier og tradisjonelle beskrivelsessystemer fra bibliotek- og informasjonsvitenskap
- har innsikt i binære og rangerende gjenfinningssystemer og forskjellene mellom dem
Ferdigheter
Studenten
- kan foreta emneanalyse av dokumenter
- kan tildele dokumenter emneord og tilpasse emneord til ulike gjenfinningsformål
- kan foreta grunnleggende klassifikasjon etter Deweys desimalklassifikasjon (DDK)
- kan konstruere tesauri i samsvar med eksisterende standarder
- kan vurdere verbale beskrivelser til klassifikasjonskoder i DDK
- kan forstå og tolke Universell desimalklassifikasjonskoder (UDK)
- kan analysere og evaluere de ulike systemer for kunnskapsorganisasjon som inngår i emnet
Content
Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og ulike og er forelesning, individuell veiledning, studietur, praktisk forskning og utviklingsarbeid i felt, fagtekstskriving og utvikling av presentasjonsmateriell og deling av resultater gjennom presentasjoner.
I tillegg skal studentene reflektere over bacheloroppgavens betydning for utdanning av kompetente yrkesfaglærere.
Praksisperiode
Studentene gjennomfører et praksisnært bachelorprosjekt som inkluderer 20 dagers yrkesnær praksis.
Teaching and learning methods
Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og øvelser. Studentene tilegner seg stoffet ved selvstudium, oppgaveløsing og/eller gruppearbeid.
Course requirements
En skriftlig gruppeoppgave (tesaurus). Gruppen kan bestå av tre til fem studenter. Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal gruppen få anledning til å levere en forbedret versjon. Oppgaven må godkjennes av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.
Assessment
Vurderingsformen er en skriftlig, individuell 4-timers eksamen.
Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Bacheloroppgaven skal være tverrfaglig i den betydningen at profesjonsfag, yrkesfaglig dybde og yrkesfaglig bredde skal integreres i et forsknings- og utviklingsarbeid. Studentene skal bruke relevante forskningsmetoder til å samle, analysere og presentere data og knytte dette til teoretiske perspektiver som beskriver, utvikler eller vurderer yrkesfaglig opplæring i skole, opplæringskontor eller bedrift. Som en del av emnet organiseres en av samlingene som studietur eller samling utenfor høgskolens lokaler.
Grading scale
Emnene YLRM1000, YLRM1100, YLRM1200, YLRM2000, YLRM2100, YLRM2200, YLRM2300, YLRM2400, YLRM2500 og YLRM3030 skal være gjennomført og bestått før studentene kan levere bacheloroppgaven.
Examiners
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.
Kunnskap
Studenten:
- kjenner til gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen og kan videreutvikle sin kunnskap innenfor disse områdene (K1)
Ferdigheter
Studenten:
- kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier (F4)
- kan bruke relevante forskningsresultater for å treffe begrunnende valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid (F6)
Generell kompetanse
Studenten:
- har solid innsikt i relevante yrkesfaglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff skriftlig (G1)
- har endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og yrkesliv (G4)
- kan bygge gode relasjoner og samarbeide med aktuelle samarbeidspartnere (G7)