Programplaner og emneplaner - Student
BIB1300 Knowledge Organization Course description
- Course name in Norwegian
- Kunnskapsorganisasjon
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
Emnet omfatter klassifikasjon og indeksering i teori og praksis. Dette inkluderer klassifikasjonsskjemaer og ulike emneordsvokabular, som tesauri. Emnet omfatter også bredere systemer for kunnskapsorganisasjon, som brukertagger, ontologier og automatisk indeksering.
-
Required preliminary courses
BIB1200 Informasjonssystemet
-
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten
- kjenner prinsippene og teoriene for verbale indekseringsspråk og klassifikasjonsskjemaer
- kjenner prinsippene for oppbygging og bruk av enumerative, analytisk/syntetiske og fasetterte klassifikasjonssystemer
- forstår hva slags konsekvenser ulike typer emnebeskrivelser har for gjenfinning
- har grunnleggende kunnskaper om ontologier og brukertagging innenfor informasjonsvitenskap
- forstår forskjeller og likheter mellom emnespråk og mellom emnespråk og brukertagger, samt hva slags konsekvenser disse forskjellene har for gjenfinning
- forstår sammenhengen mellom semantiske webteknologier og tradisjonelle beskrivelsessystemer fra bibliotek- og informasjonsvitenskap
- har innsikt i binære og rangerende gjenfinningssystemer og forskjellene mellom dem
Ferdigheter
Studenten
- kan foreta emneanalyse av dokumenter
- kan tildele dokumenter emneord og tilpasse emneord til ulike gjenfinningsformål
- kan foreta grunnleggende klassifikasjon etter Deweys desimalklassifikasjon (DDK)
- kan konstruere tesauri i samsvar med eksisterende standarder
- kan vurdere verbale beskrivelser til klassifikasjonskoder i DDK
- kan forstå og tolke Universell desimalklassifikasjonskoder (UDK)
- kan analysere og evaluere de ulike systemer for kunnskapsorganisasjon som inngår i emnet
-
Content
Temaer som inngår i emnet:
- Emneanalyse av dokumenter
- Begrepsapparat for emnespråk
- Emneordsystemer, som frittstående emner, emneord i streng og tesauri
- Enumerative, analytisk-syntetiske og fasetterte klassifikasjonssystemer og verbale innganger til disse
- Systematisk ordning, siteringsordning og inversjonsprinsippet
- Brukertagger og ontologier
- Webstandarder for emnebeskrivelse
- Prinsipper for og grunnleggende praksis i klassifikasjon etter DDK
- Emnespråkenes funksjon og potensial i søking og gjenfinning
- Eksempler på bruk av emnespråk fra applikasjonsområder utenfor bibliotek
-
Teaching and learning methods
Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og øvelser. Studentene tilegner seg stoffet ved selvstudium, oppgaveløsing og/eller gruppearbeid.
-
Course requirements
En skriftlig gruppeoppgave (tesaurus). Gruppen kan bestå av tre til fem studenter. Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal gruppen få anledning til å levere en forbedret versjon. Oppgaven må godkjennes av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.
-
Assessment
Vurderingsformen er en skriftlig, individuell 6-timers eksamen.
Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.
-
Permitted exam materials and equipment
Ingen
-
Grading scale
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
-
Examiners
Alle oppgavene blir vurdert av intern sensor. Et utvalg på 25 % av besvarelsene blir trukket ut for vurdering av ekstern sensor.