EPN-V2

BEPE7301 Learning and Development Project relating to Learning in Working Life Course description

Course name in Norwegian
Lærings- og utviklingsprosjekt om læring i arbeidslivet
Study programme
Work-Based learning - Pedagogy for Enterprises
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Emnet er en innføring i samfunnsøkonomiske temaer. I mikroøkonomi studeres produsenter, konsumenter og markedets virkemåte under ulike forutsetninger. Effektiv ressursbruk og økonomisk politikk vil også være sentralt. I makroøkonomi studeres hele økonomien under ett. Kurset vil gi innsikt i hvilke faktorer som påvirker et lands økonomiske forhold, og hvordan myndighetene kan påvirke landets økonomiske situasjon.

Undervisningsspråk er norsk.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • kunnskap om prosjektledelse og gruppesamarbeid
  • kunnskap om kvalitetssikring, forankring og implementering av prosjekter
  • innsikt i entreprenørskap og prosjektlæring som metode

Ferdigheter

Studenten kan

  • planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere lærings- og utviklingsprosesser/ utviklingsprosjekt
  • lede og veilede enkeltpersoner og team i utviklingsprosesser
  • evaluere effekten av opplæringstiltak på arbeidsplassen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan organisere produksjon/tjenesteyting, arbeid og samarbeid med tanke på læring og kvalitetsutvikling (læring i daglig arbeid)
  • kan dokumentere og vurdere gjennomføring og resultater av egne læringstiltak
  • har en reflektert holdning til etiske utfordringer og dilemmaer i læring

Content

  • Analyse av nå-situasjon og avklaring av ønsket situasjon.
  • Avklaring av utviklingsbehov og formulering av prosjektmål.
  • Organisering, planlegging og forankring av prosjekt.
  • Ledelse og samarbeid i lærings- og utviklingsprosjekt.
  • Kommunikasjon og informasjonsvirksomhet i prosjekt.
  • Vurdering av kommunikasjons- og samspillprosesser, prosjektframdrift og resultater.
  • Dokumentasjon av prosjekt og bruk av dokumentasjon i spredning av resultater og videre læring og utvikling.
  • Ledelse og deltakelse i team og teamutvikling.
  • Kollegaveiledning i arbeid og i lærings- og utviklingsprosesser.
  • Sosialt entreprenørskap.

Teaching and learning methods

Kurset undervises i plenumsforelesninger. Det vil bli lagt til rette for oppgaveløsning og diskusjoner.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Oppgave 1: Utarbeide en skriftlig prosjektplan for et utviklingsprosjekt. Planen skal godkjennes før studenten kan gå videre med arbeidet. Individuelt eller i grupper på to til fem studenter. Omfang: 500 til 800 ord.
  • Oppgave 2: Presentere utviklingsprosjektet muntlig for medstudenter og eventuelt inviterte gjester. Presentasjonen skal være delvis individuell, delvis gruppebasert (ved gruppebesvarelse), og inkludere prosjektets teoretisk forankring. Omfang: 30 til 45 minutter.
  • Oppgave 3: Føre individuell skriftlig logg etter hver studiesamling og reflektere over prosessen underveis i utviklingsarbeidet. Omfang: 200 til 400 ord per logg.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om 80 % obligatorisk deltakelse på fellessamlinger for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.

Assessment

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Studentene skal i løpet av emnet levere en skriftlig besvarelse tilsvarende omtrent en halv eksamensoppgave.

Formålet med arbeidskravet er at studentene skal få økt forståelse av fagstoffet.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon innen angitt frist.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt

Grading scale

Følgende hjelpemidler er tillatt:

  • Digital kalkulator blir tilgjengeliggjort i eksamenssystemet. Det er ikke tillatt å ha med egen kalkulator.

Examiners

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.