EPN-V2

BEPE7200 Competence, Planning and Development Course description

Course name in Norwegian
Kompetanse, planlegging og utvikling
Study programme
Work-Based learning - Pedagogy for Enterprises
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

Innhold og læringsaktiviteter er knyttet til analyse av kompetansebehov, organisering av kompetansekartlegging samt planlegging og gjennomføring av opplæring og læringstiltak.

Required preliminary courses

Ingen info

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • kunnskap om metoder for å kartlegge og analysere kompetansebehov
  • kunnskap om yrkespedagogisk og yrkesdidaktisk planlegging og utvikling, gjennomføring og vurdering
  • kunnskap om realkompetansevurdering

Ferdigheter

Studenten kan

  • utvikle team ved å lede og delta i gruppeprosesser
  • analysere behov for endret kompetanse og ny læring
  • formulere strategiske og operative mål for kompetanseutvikling
  • planlegge, gjennomføre og vurdere hensiktsmessige læringstiltak

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere kompetansebehov og kompetansekrav i virksomheten sett i forhold til nåværende produksjon/tjenesteyting og framtidige utfordringer
  • bruke digitale verktøy i lærings- og utviklingsprosess

Content

This course focuses on vulnerable children and adolescents, and their parents’ rights, in a broad sense, so that children can receive the right help at the right time in keeping with the requirements of the UN Convention on the Rights of the Child and the rights of parents under the European Convention on Human Rights (ECHR).

The course further provides in-depth knowledge of the legal scope of action in inter-agency cooperation between the child welfare service and various welfare systems (school, kindergarten, child welfare institutions, healthcare etc., and the police/correctional services), and the legal scope of action in the relationship between the Child Welfare Act and the Children Act.

The language of instruction is Norwegian.

Teaching and learning methods

Se punkt om Arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Oppgave 1: Vurdere kompetansebehov og planlegge opplæring i egen virksomhet. Skriftlig dokumentasjon, individuell eller i grupper på to til fem studenter. Omfang: 1000 til 2000 ord.
  • Oppgave 2: Sammenligne og vurdere hvordan Kompetanse, planlegging og utvikling finner sted i ulike virksomheter. Skriftlig gruppeinnlevering. Omfang: 1000 til 3000 ord.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om 80 % obligatorisk deltakelse på fellessamlinger for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.

Assessment

Mappen består av begge arbeidskravene og et refleksjonsnotat knyttet til det faglige innholdet og teorien i emnet. Omfang på refleksjonsnotatet: 1500 til 2000 ord.

Ny/utsatt eksamen

  • Ved ny og utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av eksamensmappen.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt

Grading scale

Eksamen vurderes til bestått/ ikke bestått.

Examiners

En intern sensor. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.