EPN-V2

BEPE7100 Basic Methodology for Communication and Training Course description

Course name in Norwegian
Grunnleggende metodikk i kommunikasjon og opplæring
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
  • Introduction

    BEPE 7100 handler om grunnleggende yrkespedagogikk og didaktikk for læring av praktiske arbeidsoppgaver. I dette inngår utvikling av ferdigheter i formidling.

  • Required preliminary courses

    Ingen info

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten har

    • kunnskap om hva som fremmer kommunikasjon og et trygt og utfordrende arbeids- og læringsmiljø
    • kunnskap om sentrale dokumenter knyttet til opplæring
    • kunnskap om yrkesdidaktikk og voksnes læring

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • utvikle et arbeids- og læringsmiljø som er trygt og utfordrende
    • planlegge, gjennomføre og vurdere opplæring på arbeidsplassen
    • anvende pedagogiske/didaktiske prinsipper i opplæring på arbeidsplassen

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • formidle fagstoff som er relevant for yrket
    • gjennom faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne stimulere til læring på arbeidsplassen
    • bidra til kompetanseutvikling på arbeidsplassen
  • Content

    Eksamen består av å dokumentere et utviklingsprosjekt knyttet til kompetanseutvikling på arbeidsplassen. Dokumentasjonen skal bestå av en rapport med beskrivelse av forankring, selve gjennomføringen i praksis og egne refleksjoner over tiltakene som er gjort. Dokumentasjonen skal være knyttet opp mot relevant teori og etter gitte kriterier. Omfang: 5000 til 7000 ord. Ved gruppeinnlevering skal hver student levere inn eget refleksjonsnotat på inntil 700 ord.

    Arbeidet med prosjekteksamen foregår gjennom hele emnet.

    Ved klage på karakter etter eventuell gruppeeksamen kan klage framsettes av enkeltstudenter eller hele gruppen. Eventuell ny karakter gjelder for den/de studenter som har klaget.

    Ny og utsatt eksamen

    • Ved ny og utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjektoppgaven.
    • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.
  • Teaching and learning methods

    Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • Oppgave 1: Instruksjons- og undervisningsøvelse som dokumenteres i individuelt skriftlig refleksjonsnotat. Omfang: 300 til 500 ord
    • Oppgave 2: Planlegge undervisning med vekt på arbeidsbeskrivelse, kompetansekrav, læreforutsetninger og læringsplan. Skriftlig gruppeoppgave. Omfang: 2000 til 2500 ord
    • Oppgave 3: Utvikle oppgave til bruk ved læring og sluttvurdering. Dokumentasjon: Muntlig presentasjon (15 til 30 min), inkludert kort skriftlig notat (200 til 500 ord) eller multimodal presentasjon av opplegget (omfang avtales med faglærer)

    Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

    Faglig aktivitet med krav om deltakelse

    Det er krav om 80 % obligatorisk deltakelse på fellessamlinger for å kunne gå opp til eksamen, fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.

  • Assessment

    Ingen info

  • Permitted exam materials and equipment

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten har

    • kunnskap om prosjektledelse og gruppesamarbeid
    • kunnskap om kvalitetssikring, forankring og implementering av prosjekter
    • innsikt i entreprenørskap og prosjektlæring som metode

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere lærings- og utviklingsprosesser/ utviklingsprosjekt
    • lede og veilede enkeltpersoner og team i utviklingsprosesser
    • evaluere effekten av opplæringstiltak på arbeidsplassen

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan organisere produksjon/tjenesteyting, arbeid og samarbeid med tanke på læring og kvalitetsutvikling (læring i daglig arbeid)
    • kan dokumentere og vurdere gjennomføring og resultater av egne læringstiltak
    • har en reflektert holdning til etiske utfordringer og dilemmaer i læring
  • Grading scale

    Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

  • Examiners

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • Oppgave 1: Utarbeide en skriftlig prosjektplan for et utviklingsprosjekt. Planen skal godkjennes før studenten kan gå videre med arbeidet. Individuelt eller i grupper på to til fem studenter. Omfang: 500 til 800 ord.
    • Oppgave 2: Presentere utviklingsprosjektet muntlig for medstudenter og eventuelt inviterte gjester. Presentasjonen skal være delvis individuell, delvis gruppebasert (ved gruppebesvarelse), og inkludere prosjektets teoretisk forankring. Omfang: 30 til 45 minutter.
    • Oppgave 3: Føre individuell skriftlig logg etter hver studiesamling og reflektere over prosessen underveis i utviklingsarbeidet. Omfang: 200 til 400 ord per logg.

    Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

    Faglig aktivitet med krav om deltakelse

    Det er krav om 80 % obligatorisk deltakelse på fellessamlinger for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.