Programplaner og emneplaner - Student
BEPE7100 Basic Methodology for Communication and Training Course description
- Course name in Norwegian
- Grunnleggende metodikk i kommunikasjon og opplæring
- Study programme
-
Work-Based learning - Pedagogy for Enterprises
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om verdier, interesser og normer i ulike barne- og ungdomskulturer og fellesskapets betydning for et inkluderende læringsmiljø
- kan gjøre rede for lover og styringsdokument som regulerer tilpasset / universell opplæring og inkludering i skolen, herunder forståelse av samenes status som urfolk og deres rett til opplæring i tråd med opplæringsloven og gjeldende læreplanverk
- kan analysere faglige problemstillinger og planlegge undervisning med utgangspunkt i en mangfoldig elevgruppe
- har kunnskap om hvordan kjønn, seksualitet, etnisitet, religion og funksjonsnedsetting kan påvirke elevers erfaring med kroppsøvingsfaget
- har kunnskap om sammenheng mellom inkludering og dannelse
- har kunnskap om dans og alternative bevegelsesaktiviteter med utgangspunkt i ungdomskulturer og andre kulturer
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge inkluderende kroppsøvingsundervisning med utgangspunkt i en mangfoldig elevgruppe
- kan analysere og vurdere elevers ulike forutsetninger i kroppsøving og idrettsfag, og bruke dette som grunnlag for tilpasset / universell opplæring
- kan planlegge for kreativ utforsking i dans og alternative bevegelsesformer som har utgangspunkt i ungdomskulturer og andre kulturer
- kan igangsette dannelsesprosesser i kroppsøvingsundervisning med utgangspunkt i elevmangfold
- kan grunnleggende ferdigheter i konflikthåndtering i skolen
- kan gjennomføre og lede arbeid med estetiske læringsprosesser knyttet til kroppsøving og idrettsfag i skole- og fagutvikling
Generell kompetanse
Studenten
- kan presentere forskningsbasert kunnskap og bruke slik kunnskap til å reflektere over inkludering og mangfold i kroppsøving.
- kan søke og identifisere relevant forskningslitteratur
Required preliminary courses
Se programplanen.
Learning outcomes
Følgende arbeidskrav være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Det er krav om 80 % oppmøte i den praktisk-metodiske aktivitetslæren og i all studentaktiv undervisning.
- Refleksjonsnotat der studentene i grupper på 2-3 skal presentere og diskutere en fagfellevurdert artikkel med relevans for inkludering og mangfold i kroppsøvingsfaget. Omfang: 1500 ord +/- 10 %.
- Delta på seminar og gi skriftlig tilbakemelding på 1 medstudents utkast til individuelt vitenskapelig essay. Omfang: 450 ord.
Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.
Content
- Planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og erfaringsbasert læring
- Observasjon og tilbakemelding
- Kommunikasjon og samarbeidslæring
- Veiledning i arbeids- og læringsprosesser
- Vurdering
- Sentrale dokumenter for opplæring
Teaching and learning methods
Individuelt vitenskapelig essay. Omfang: 3500 ord +/- 10 %.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått karakter vil det være mulighet til å omarbeide essayet ved første ny/utsatt eksamen. Etter dette må det leveres nytt essay.
Course requirements
Alle hjelpemidler tillatt.
Assessment
Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Permitted exam materials and equipment
To interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til studiet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.
Grading scale
Emnet inneholder profesjonsfaglig kompetanse om inkludering, tilpasset / universell opplæring og mangfold i skolen. Emnet setter også søkelys på ulike perspektiver for konflikthåndtering. Aktuelle forskningsbaserte problemstillinger knyttet til kroppsøvingsfaget blir drøftet. I tillegg inneholder emnet praktiske-metodiske aktiviteter som dans og alternative bevegelsesformer.
Examiners
En intern sensor. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.