EPN-V2

BEPE7100 Basic Methodology for Communication and Training Course description

Course name in Norwegian
Grunnleggende metodikk i kommunikasjon og opplæring
Study programme
Work-Based learning - Pedagogy for Enterprises
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om verdier, interesser og normer i ulike barne- og ungdomskulturer og fellesskapets betydning for et inkluderende læringsmiljø
  • kan gjøre rede for lover og styringsdokument som regulerer tilpasset / universell opplæring og inkludering i skolen, herunder forståelse av samenes status som urfolk og deres rett til opplæring i tråd med opplæringsloven og gjeldende læreplanverk
  • kan analysere faglige problemstillinger og planlegge undervisning med utgangspunkt i en mangfoldig elevgruppe
  • har kunnskap om hvordan kjønn, seksualitet, etnisitet, religion og funksjonsnedsetting kan påvirke elevers erfaring med kroppsøvingsfaget
  • har kunnskap om sammenheng mellom inkludering og dannelse
  • har kunnskap om dans og alternative bevegelsesaktiviteter med utgangspunkt i ungdomskulturer og andre kulturer

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge inkluderende kroppsøvingsundervisning med utgangspunkt i en mangfoldig elevgruppe
  • kan analysere og vurdere elevers ulike forutsetninger i kroppsøving og idrettsfag, og bruke dette som grunnlag for tilpasset / universell opplæring
  • kan planlegge for kreativ utforsking i dans og alternative bevegelsesformer som har utgangspunkt i ungdomskulturer og andre kulturer
  • kan igangsette dannelsesprosesser i kroppsøvingsundervisning med utgangspunkt i elevmangfold
  • kan grunnleggende ferdigheter i konflikthåndtering i skolen
  • kan gjennomføre og lede arbeid med estetiske læringsprosesser knyttet til kroppsøving og idrettsfag i skole- og fagutvikling

Generell kompetanse

Studenten

  • kan presentere forskningsbasert kunnskap og bruke slik kunnskap til å reflektere over inkludering og mangfold i kroppsøving.
  • kan søke og identifisere relevant forskningslitteratur

Required preliminary courses

Se programplanen.

Learning outcomes

Følgende arbeidskrav være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Det er krav om 80 % oppmøte i den praktisk-metodiske aktivitetslæren og i all studentaktiv undervisning.
  • Refleksjonsnotat der studentene i grupper på 2-3 skal presentere og diskutere en fagfellevurdert artikkel med relevans for inkludering og mangfold i kroppsøvingsfaget. Omfang: 1500 ord +/- 10 %.
  • Delta på seminar og gi skriftlig tilbakemelding på 1 medstudents utkast til individuelt vitenskapelig essay. Omfang: 450 ord.

Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.

Content

  • Planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og erfaringsbasert læring
  • Observasjon og tilbakemelding
  • Kommunikasjon og samarbeidslæring
  • Veiledning i arbeids- og læringsprosesser
  • Vurdering
  • Sentrale dokumenter for opplæring

Teaching and learning methods

Individuelt vitenskapelig essay. Omfang: 3500 ord +/- 10 %.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått karakter vil det være mulighet til å omarbeide essayet ved første ny/utsatt eksamen. Etter dette må det leveres nytt essay.

Course requirements

Alle hjelpemidler tillatt.

Assessment

Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Permitted exam materials and equipment

To interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til studiet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.

Grading scale

Emnet inneholder profesjonsfaglig kompetanse om inkludering, tilpasset / universell opplæring og mangfold i skolen. Emnet setter også søkelys på ulike perspektiver for konflikthåndtering. Aktuelle forskningsbaserte problemstillinger knyttet til kroppsøvingsfaget blir drøftet. I tillegg inneholder emnet praktiske-metodiske aktiviteter som dans og alternative bevegelsesformer.

Examiners

En intern sensor. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.