EPN-V2

BEPE7100 Basic Methodology for Communication and Training Course description

Course name in Norwegian
Grunnleggende metodikk i kommunikasjon og opplæring
Study programme
Work-Based learning - Pedagogy for Enterprises
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history

Introduction

BEPE 7100 handler om grunnleggende yrkespedagogikk og didaktikk for læring av praktiske arbeidsoppgaver. I dette inngår utvikling av ferdigheter i formidling.

Required preliminary courses

Studenten må ha gjennomført og bestått VEIC7100 eller tilsvarende.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om veilednings- og coachingprosesser i grupper
  • kunnskap om metoder og modeller i veiledning og coaching
  • kunnskap om samspillsprosesser, etiske utfordringer, konflikter og motstand i veiledning og coaching
  • kunnskap om gruppen som læringsarena

Ferdigheter

Studenten kan:

  • planlegge, gjennomføre og vurdere veiledning og coaching i grupper
  • reflektere over egen rolle som gruppeveileder/- coach

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • utnytte gruppen som ressurs i veiledning og coaching
  • bidra til vekst og utvikling gjennom egnede kommunikasjonsferdigheter
  • reflektere over etiske forhold i veiledning og coaching

Content

  • Planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og erfaringsbasert læring
  • Observasjon og tilbakemelding
  • Kommunikasjon og samarbeidslæring
  • Veiledning i arbeids- og læringsprosesser
  • Vurdering
  • Sentrale dokumenter for opplæring

Teaching and learning methods

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Utarbeide 3-4 utviklingsmål og reflektere over egen utvikling. Disse justeres ut fra mål fra VEIC 7100. Studentene skal skrive et refleksjonsnotat over egen utvikling, og målene og refleksjonen deles i basisgruppen. Omfang: 500 ord +/- 10 %
  2. Planlegge, gjennomføre og vurdere to veilednings- eller coachingoppgaver i gruppe og føre logg fra disse. Omfang: 300 ord +/- 10 % per logg
  3. Delta i basisgrupper der det fokuseres på ulike utfordringer i veiledning og coaching. Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse i basisgruppen dersom ikke annet er avtalt med veileder/kontaktlærer.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Course requirements

Eksamen er todelt:

1. Skriftlig prosjekteksamen i gruppe: I eksamensbesvarelsen skal studentene analysere og drøfte veilednings- eller coachingforløp de har gjennomført med ei gruppe eller et team. Eksamensbesvarelsen skal vise planlegging, gjennomføring og refleksjon over veilednings- eller coachingforløpet, og være knyttet opp mot relevant teori. Omfang: 4200-5000 ord.

Prosjekteksamen må være vurdert til bestått for at studentene skal kunne avlegge muntlig eksamen.

2. Muntlig eksamen i gruppe: Muntlig del der studentene skal vise egenrefleksjon og grupperelatert kompetanseutvikling, basert på eksamen del 1. Omfang: 30-45 minutter

Studentene får individuell karakter på den muntlige delen. Hver eksamensdel teller 50 % av vurderingsuttrykket og må være vurdert til bestått for at samlet karakter for emnet skal kunne skrives ut.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes gruppe/grupper avlegges eksamen som individuell eksamen. Ved resultat ikke bestått på én eksamensdel avlegges ny eksamen kun i denne delen.

Skriftlig prosjekteksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjektoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny prosjektoppgave.

Assessment

Alle tilgjengelige.

Permitted exam materials and equipment

Begge eksamensdelene har bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått.

Grading scale

Det benyttes en ekstern og en interne sensor. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Examiners

  • veiledning og coachingkompetanse i grupper
  • planlegging, gjennomføring og vurdering av veilednings- og coachingprosesser i grupper
  • metoder og modeller i veiledning og coaching
  • gruppen som læringsarena
  • samspillsprosesser og håndtering av konflikter og motstand i veiledning og coaching
  • etikk i veiledning og coaching i grupper