EPN-V2

BDM6000 Building Bridges for Democratic Citizenship Course description

Course name in Norwegian
Brobygging for demokratisk medborgerskap
Study programme
Building Bridges for Democratic Citizenship
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Emnet omfatter temaer som demokratisk medborgerskap, identitet, rasisme, interkulturell kompetanse, religiøse fortellinger, filosofisk samtale, etikk og dialogisk undervisning. Emnet skal skolere studenten i å drive forebyggingsarbeid mot fordommer i norsk skole.

Recommended preliminary courses

The exam in the course is;of a supervised written exam of four hours.;

Required preliminary courses

Opptak til emnet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • gjeldende læreplaner i samfunnsfag og KRLE, samt generell del
  • etiske modeller og sentrale filosofer
  • menneskerettighetene
  • sentrale begreper og forhold knyttet til identitet og mangfold i det flerkulturelle Norge
  • hva som bidrar til fremmedfrykt og ekskluderende holdninger
  • dialogisk- og filosofisk samtale som didaktiske metoder
  • parallelle og rivaliserende fortellinger i jødedom, kristendom og islam
  • religiøse fortellinger som er utfordrende med hensyn til gudsbildet, menneskesyn og etikk

Ferdigheter

Studenten kan

  • vise interkulturell kompetanse i møte med det flerkulturelle klasserommet
  • drøfte etiske spørsmål om likeverd, menneskerettigheter og menneskeverd
  • bruke etiske modeller til å drøfte etiske dilemma
  • lede verdidebatter på demokratisk vis
  • bruke parallelle, rivaliserende og utfordrende fortellinger som brobyggervektøy
  • reflektere kritisk omkring egne narrativer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsning i arbeid med elever i skolen
  • kan stimulere til kritisk tenkning
  • kan reflektere over egen formidlingspraksis i møte med den flerkulturelle skolen
  • kan kommunisere og samarbeide med elever med ulik sosial, religiøs og kulturell bakgrunn
  • kan formidle kunnskap om rasisme og antisemittiske holdninger og bruke det til å fremme likeverd i skolen

Teaching and learning methods

None

Course requirements

On successful completion of the course, the student shall have the following knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student has

  • in-depth knowledge of key scientific theoretical traditions and positions
  • in-depth knowledge of various qualitative and quantitative research designs
  • in-depth knowledge of various methods for collecting and analyzing qualitative research data
  • in-depth knowledge of various methods for collecting and analyzing quantitative research data, including multivariate methods such as multiple regression analysis, logistic regression analysis and factor analysis
  • in-depth knowledge of assessing data's relevance and reliability

Skills

The student can

  • formulate research questions and relate them to the choice of research methods
  • analyze qualitative and quantitative data to answer research questions
  • apply relevant theory of science, other theory and methods in the master thesis
  • use qualitative and quantitative analyses, and interpret the results of these
  • apply relevant multivariate analysis methods and interpret the results of these
  • carry out an independent, limited research project in the form of a master thesis under supervision and in accordance with current research ethical norms

General competence

The student is capable of

  • assess ethical issues that may arise in research and application of research results
  • identify and assess relevant issues related to theory of science and research
  • interpret and communicate results from empirical surveys
  • apply knowledge and skills in the collection and analysis of relevant data sources
  • assess the quality of current research
  • communicate about methodological social science issues with specialists and to the general public

Assessment

The teaching will take place as;lectures, discussions, group work and seminars.;

Grading scale

Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen. Karakteren F kan ikke inngå i samlet karakter.

Vurderingskriterier

A: Fremragende kunnskaper og særdeles god evne til å orientere seg innenfor kunnskapsfeltet. Særdeles god vurderingsevne og selvstendighet innenfor brobyggertematikk, og kandidaten viser særdeles god interkulturell kompetanse.

B: Har meget gode kunnskaper og meget god evne til å orientere seg innenfor kunnskapsfeltet. Meget god vurderingsevne og selvstendighet innenfor brobyggertematikk, og kandidaten viser meget god interkulturell kompetanse.

C: Har gode kunnskaper og god evne til å orientere seg innenfor kunnskapsfeltet. God vurderingsevne og selvstendighet innenfor brobyggertematikk, og kandidaten viser god interkulturell kompetanse.

D: Har akseptable kunnskaper om brobyggingstematikk, men med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet, innenfor brobyggertematikk, og kandidaten viser i noen grad interkulturell kompetanse.

E: Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper, men anvender kunnskapen i liten grad selvstendig. Kandidaten viser svak vurderingsevne, klart under gjennomsnittet innenfor brobyggertematikk og interkulturell kompetanse.

F: Prestasjonene tilfredsstiller ikke de faglige minimumskravene innenfor studiet. Kandidaten viser manglende vurderingsevne, selvstendighet og interkulturell kompetanse.

Examiners

The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:

Coursework 1: The first coursework requirement is an oral presentation of a theory of science text chosen in consultation with the lecturer. If the student is not able to give an oral presentation, a written presentation can be submitted and approved by the lecturer instead.

Coursework 2:;The second coursework is twofold: One section is related to qualitative research method; the second section is related to quantitative research method. Within each of the sections, students will deliver a paper with the scope of 5-6 pages. The total scope of the coursework requirement is therefore 10-12 pages. The assignment can be written individually or in pairs on agreement with the lecturer.;

All required coursework must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam.;If one or more coursework requirements have not been approved, the student will be given the opportunity to submit an improved version by the given deadline.

Admission requirements

No aids are permitted.