Programplaner og emneplaner - Student
BDIK6000 Digital Competence in Early Childhood Education Course description
- Course name in Norwegian
- Digital kompetanse i barnehagen
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
The student must have been admitted to the study programme.
-
Learning outcomes
Work and teaching methods include lectures and student-active seminars using the flipped classroom method, digital learning resources such as medical databases and reference works, and work on group-based case assignments.
-
Content
- Barnehagens digitale praksis
- Verktøy til kartlegging av egen praksis
- Barns lek og mediekultur
- Multimodal læring
- Oppvekst. lek og læring i et digitalt samfunn
- Estetikk og digital lek - å skape sammen
- Digital teknologi i kommunikasjon
- Digital dømmekraft
- Profesjonsfaglig digital kompetanse
- Miljø og bærekraft
- Spill som pedagogikk
-
Teaching and learning methods
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid tilknyttet arbeidskravene, selvstendig arbeid med arbeidskravene, studentpresentasjoner og selvstudium. Perioder med forelesninger veksler med perioder med gruppearbeid eller selvstendig arbeid. Undervisinga er campusbasert.
-
Course requirements
None
-
Assessment
Eksamen i emnet er en en muntlig eksamen med varighet på 20-25 minutter.
-
Permitted exam materials and equipment
None.
-
Grading scale
An external examiner contributes to preparing assignments and assessment criteria. All papers will be assessed by two examiners, one of whom must be external.
-
Examiners
The course is offered as an individual course if there are vacant places. Admission requirements:
- Bachelor’s degree or equivalent degree in medical laboratory sciences, pharmacy, biotechnology, chemical engineering or molecular biology.
-
Target group and admission
Målgruppe
Utdanningen retter seg mot barnehagelærere som ønsker økt digital kompetanse.
Opptakskrav
Opptakskravet er bachelorgrad innen barnehagelærerutdanning eller tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå, jfr. Barnehagelovens bestemmelser §§ 24 og 25. Studentene skal i løpet av studiet gjennomføre oppgaver og arbeidskrav som tar utgangspunkt i refleksjon, kunnskapsdeling i profesjonsfellesskap og utprøving på eget arbeidssted. Det er derfor et krav at studenten arbeider i barnehage, eller har kontakt med en barnehage der det er mulig å gjennomføre arbeidskrav som er del av videreutdanningen, under hele studiet. Dette dokumenteres med en bekreftelse fra arbeidsgiver, eller barnehagen der arbeidskrav skal gjennomføres.
Med tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå menes følgende utdanninger i kombinasjon med tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (60 studiepoeng):
- grunnskolelærer for trinn 1–7 eller tidligere allmennlærerutdanning
- faglærer (fireårig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag eller treårig faglærerutdanning som gir kompetanse for tilsetting fra 1. klassetrinn)
- spesialpedagog, barnevernspedagog eller kateket
- Steinerhøyskolens bachelorutdanning i førskolepedagogikk eller Steinerhøyskolens lærerutdanning med bachelorgrad i steinerpedagogikk
Veiledet praksisopplæring knyttet til arbeid med barn må inngå som en integrert del av utdanningen.
For lærere er det krav om undervisningskompetanse fra 1. trinn i grunnskolen, eller tilsvarende kompetanse fra utdanning fra utlandet.
Dersom det er flere kvalifiserte søkere enn ledige studieplasser, rangeres søkere etter karakterpoeng fra bachelorutdanning. Søkere som har fått innvilget tilretteleggingsmidler fra Utdanningsdirektoratet (Udir), får 5 tilleggspoeng.
Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere norsk og engelsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse (samordnaopptak.no).
Fra søkere med utenlandsk barnehagelærerutdanning eller lærerutdanning kreves godkjenning av NOKUT (fra og med 2020) eller Utdanningsdirektoratet/Udir (til og med 2019). For mer informasjon, se NOKUTS nettsider (nokut.no)