EPN-V2

BARNPRA3 Clinical Studies in Paediatric Nursing, Level 3 Course description

Course name in Norwegian
Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 3
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Introduction

    Praksisstudiene gjennomføres ved nyfødt intensivavdeling, intensivavdeling for store barn, barnekirurgisk avdeling/intermediæravdeling, postoperativ avdeling og/eller medisinsk barneavdeling/intermediæravdeling. Etter gjennomført emne skal studenten ha handlingskompetanse i barnesykepleie, som innebærer å kunne ta ansvar og vise evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av barnesykepleie, både i elektive og i mer akutte og komplekse situasjoner. Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av barnesykepleie.

  • Required preliminary courses

    BARNPRA2 Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.

  • Learning outcomes

    Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap:

    Studenten

    • har avansert kunnskap om barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling
    • har avansert kunnskap om barns grunnleggende behov og hvordan komplikasjoner og utviklingsskader kan forebygges
    • har avansert kunnskap innenfor barnesykepleie for å kunne ivareta akutt og/eller kritisk syke barn og deres omsorgspersoner, søsken og øvrige familie
    • har inngående kunnskap om avansert medisinsk behandling av akutt og/eller kritisk syke barn
    • har inngående kunnskap om hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
    • har inngående kunnskap om barns opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk sykdom, i et flerkulturelt perspektiv
    • har inngående kunnskap om foreldres og søskens opplevelser, reaksjoner og behov når barn er akutt, kritisk syke eller kronisk syke, i et flerkulturelt perspektiv
    • har kunnskap om handlingsalternativer ved bekymring om omsorgssvikt eller barnemishandling

    Ferdigheter:

    Studenten

    • kan analysere og evaluere faglige problemstillinger med utgangspunkt i barnesykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
    • kan analysere og forholde seg kritisk til teori og metoder innenfor barnesykepleie
    • kan observere, vurdere og identifisere barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer
    • kan forebygge komplikasjoner, infeksjoner, traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
    • kan utøve barnesykepleie med respekt for barnets autonomi, integritet og verdighet
    • kan kommunisere og samhandle med utgangspunkt i barnets alder og utviklingstrinn, barnets/omsorgspersonenes/søskens opplevelser og situasjonen
    • kan anvende kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på, for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre barnets smerte og ubehag
    • kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
    • kan planlegge og iverksette tiltak i prioritert rekkefølge på bakgrunn av barn og omsorgspersoners behov og ressurser
    • kan bedømme akutte situasjoner og iverksette tiltak som bidrar til å opprette/gjenopprette livsviktige funksjoner
    • kan handle kompetent i akutte og problematiske situasjoner
    • kan redusere barn og foreldrenes stress, smerte og ubehag i forbindelse med barns akutt og/eller kritisk sykdom og medisinske behandling
    • kan administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring
    • kan ivareta det friske i barnet og fremme mestring, vekst og utviklingsmuligheter
    • kan ivareta barn og omsorgspersoner når behandling ikke fører frem
    • kan evaluere og kvalitetssikre eget arbeid
    • kan anvende avansert medisinsk utstyr, med fokus på barnets sikkerhet
    • kan samarbeide med og benytte omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnet tilstand
    • kan iverksette trygghetsskapende tiltak
    • kan anvende pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til barn og omsorgspersoner fra ulike kulturer, og til egen faggruppe og andre i helseteamet
    • kan sikre kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
    • kan identifisere tegn på omsorgssvikt og barnemishandling og kan iverksette nødvendige tiltak
    • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer

    Generell kompetanse:

    Studenten

    • har handlingskompetanse i barnesykepleie
    • kan analysere relevante etiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
    • kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og utføre barnesykepleie i samsvar med etiske prinsipper og helselovgivningen
    • kan forholde seg kritisk til teknologiens muligheter og begrensninger i barnesykepleie
    • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor barnesykepleie, både med spesialister og til allmenheten
    • kan delta aktivt i et flerfaglig og tverrfaglig samarbeid om pasientbehandlingen i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
    • kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av barn
    • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i praksis
  • Content

    • Systematisk observasjon og overvåking av akutt, kritisk og kronisk syke barn.
    • Ivaretagelse av barns grunnleggende behov ved ulike medisinske tilstander.
    • Kommunikasjon og samarbeid med barn og deres omsorgspersoner.
    • Forebygging av komplikasjoner som følge av sykdom, prosedyrer og/eller behandling.
    • Å fremme mestring, ivareta det friske og opprettholde håp, livskvalitet og mening.
    • Å redusere stress og lindre smerte og ubehag.
    • Helt og delvis kompenserende hjelp ved svikt i barnets vitale funksjoner og grunnleggende behov.
    • Ivaretagelse av barn, søsken og familiens behov ved akutt, kritisk og kronisk sykdom.
    • Barn som dør.
    • Det utsatte barnet, omsorgssvikt.
    • Barn og familier med ulik kulturell bakgrunn.
    • Undervisning og veiledning.
    • Administrasjon og ledelse.
    • Skriftlig og muntlig dokumentasjon av barnesykepleie.

  • Teaching and learning methods

    Simulering og praksisstudier med veiledning.

  • Course requirements

    For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

    • Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
    • Undervisning/veiledning til barn og deres omsorgspersoner.
    • Undervisning/veiledning til medstudenter og/eller annet helsepersonell.
  • Assessment

    Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.

    Det er obligatorisk tilstedeværelse i praksisstudier. For at et praksisemne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte tiden i hvert praksisemneemne. Fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet. Fravær utover 20 % medfører at praksisemnet vurderes til ikke bestått. Ved ikke bestått skal hele praksisperioden tas om igjen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ikke relevant

  • Grading scale

    Bestått/ikke bestått.

  • Examiners

    Summativ vurdering gjennomføres av én representant fra praksisstedet og én representant fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ ikke bestått fattes av universitetet.

  • Course contact person

    Inger Lucia Søjbjerg

  • Overlapping courses

    BARNPRA3 og MBARNPRA3 er 100% overlappende.