Programplaner og emneplaner - Student
BARNPRA3 Clinical Studies in Paediatric Nursing, Level 3 Course description
- Course name in Norwegian
- Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 3
- Study programme
-
Advanced Programme in Paediatric Nursing
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studenten skal gjennomføre kliniske studier. Studiene gjennomføres ved nyfødt intensivavdeling, intensivavdeling for store barn, barnekirurgisk avdeling/intermediæravdeling, postoperativ avdeling og/eller medisinsk barneavdeling/intermediæravdeling. Etter gjennomført emne skal studenten ha handlingskompetanse i barnesykepleie, som innebærer å kunne ta ansvar og vise evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av barnesykepleie, både i elektive og i mer akutte og komplekse situasjoner. Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av barnesykepleie.
Required preliminary courses
Kliniske studier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling
- har avansert kunnskap innenfor barnesykepleie for å kunne ivareta akutt og/eller kritisk syke barn og deres omsorgspersoner, søsken og øvrige familie
- har inngående kunnskap om avansert medisinsk behandling av akutt og/eller kritisk syke barn
- har avansert kunnskap om barns grunnleggende behov og hvordan komplikasjoner og utviklingsskader kan forebygges
- har inngående kunnskap om hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
- har inngående kunnskap om barns opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk sykdom, i et flerkulturelt perspektiv
- har inngående kunnskap om foreldres og søskens opplevelser, reaksjoner og behov når barn er akutt, kritisk syke eller kronisk syke, i et flerkulturelt perspektiv
- har kunnskap om handlingsalternativer ved bekymring om omsorgssvikt eller barnemishandling
- har avansert kunnskap om det å opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og evaluere faglige problemstillinger med utgangspunkt i barnesykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor barnesykepleie
- kan observere, vurdere og identifisere barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med barnet og dets omsorgspersoner
- kan forebygge komplikasjoner, infeksjoner, traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
- kan anvende kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på, for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre barnets smerte og ubehag
- kan kommunisere og samhandle med utgangspunkt i barnets alder og utviklingstrinn, barnets/omsorgspersonenes/søskens opplevelser og situasjonen
- kan identifisere tegn på omsorgssvikt og barnemishandling og kan iverksette nødvendige tiltak
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
Studenten kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
- Kan planlegge og iverksette tiltak i prioritert rekkefølge på bakgrunn av barn og omsorgspersoners behov og ressurser.
- Kan redusere barn og foreldrenes stress, smerte og ubehag i forbindelse med barns akutt og/eller kritisk sykdom og medisinske behandling.
- Kan administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring.
- Kan ivareta det friske i barnet og fremme mestring, vekst og utviklingsmuligheter.
- Kan ivareta barn og omsorgspersoner når behandling ikke fører frem.
- Kan identifisere akutte og problematiske situasjoner.
- Kan bedømme akutte situasjoner og iverksette tiltak som bidrar til å opprette/gjenopprette livsviktige funksjoner.
- Kan handle kompetent i akutte og problematiske situasjoner.
- Kan yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved svikt i barns vitale organ eller organsystemer.
- Kan utøve barnesykepleie med respekt for barnets autonomi, integritet og verdighet.
- Kan evaluere og kvalitetssikre eget arbeid.
- Kan anvende avansert medisinsk utstyr, med fokus på barnets sikkerhet.
- Kan forebygge komplikasjoner, infeksjoner, traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold.
- Kan samarbeide med og benytte omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnet tilstand.
- Kan iverksette trygghetsskapende tiltak.
- Kan anvende pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til barn og omsorgspersoner fra ulike kulturer, og til egen faggruppe og andre i helseteamet.
- Kan sikre kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon.
- Kan utføre barnesykepleie i samsvar med etiske prinsipper og helselovgivningen.
Generell kompetanse
Studenten
- har handlingskompetanse i barnesykepleie
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan gjennomføre helt eller delvis kompenserende sykepleie ved svikt i barns grunnleggende behov
- kan forholde seg kritisk til teknologiens muligheter og begrensninger i barnesykepleie
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor barnesykepleie, både med spesialister og til allmenheten
- kan delta aktivt i et flerfaglig og tverrfaglig samarbeid om pasientbehandlingen i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivning
- kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av barn
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
Content
- Systematisk observasjon og overvåking av akutt, kritisk og kronisk syke barn.
- Ivaretagelse av barns grunnleggende behov ved ulike medisinske tilstander.
- Kommunikasjon og samarbeid med barn og deres omsorgspersoner.
- Forebygging av komplikasjoner som følge av sykdom, prosedyrer og/eller behandling.
- Å fremme mestring, ivareta det friske og opprettholde håp, livskvalitet og mening.
- Å redusere stress og lindre smerte og ubehag.
- Helt og delvis kompenserende hjelp ved svikt i barnets vitale funksjoner og grunnleggende behov.
- Ivaretagelse av barn, søsken og familiens behov ved akutt, kritisk og kronisk sykdom.
- Barn som dør.
- Det utsatte barnet, omsorgssvikt.
- Barn og familier med ulik kulturell bakgrunn.
- Undervisning og veiledning.
- Administrasjon og ledelse.
- Skriftlig og muntlig dokumentasjon av barnesykepleie.
Teaching and learning methods
Simulering og veiledede kliniske studier.
Course requirements
For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:
- Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
- Undervisning/veiledning til barn og deres omsorgspersoner.
- Undervisning/veiledning til medstudenter og/eller annet helsepersonell.
Assessment
Vurdering i kliniske studier. Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.
Grading scale
Bestått/ikke bestått. Det er obligatorisk tilstedeværelse i kliniske studier. Fravær på over ti prosent medfører at emnet vurderes til ikke bestått.
Examiners
Summativ vurdering gjennomføres av én representant fra praksisstedet og én representant fra høgskolen. Endelig vedtak om bestått/ ikke bestått fattes av høgskolen.