EPN

BARNPRA2 Clinical Studies in Paediatric Nursing, Level 2 Course description

Course name in Norwegian
Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2
Study programme
Videreutdanning i barnesykepleie
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Praksisstudiene gjennomføres ved nyfødt intensivavdeling, intensivavdeling for store barn, kirurgisk barneavdeling/intermediær avdeling, postoperativ avdeling og/eller medisinsk barneavdeling/intermediær avdeling.

Studenten skal fortsatt ha hovedfokus på akutt og/eller kritisk syke barns behov i en kompleks, uforutsigbar og raskt skiftende hverdag i et høyteknologisk miljø. Studenten skal integrere sin medisinske kunnskap og sin forståelse for barn og omsorgspersoners opplevelser, problemer og behov i situasjonen. Studenten skal i tillegg utvikle sin kompetanse i å forebygge komplikasjoner, redusere stress og lindre lidelse, smerte og ubehag. Barnesykepleierens pedagogiske funksjon og dokumentasjon vil også være i fokus. Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av barnesykepleie

Required preliminary courses

BARNPRA1, Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap: Studenten

  • har inngående kunnskap om barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling

  • har inngående kunnskap om barns grunnleggende behov og hvordan komplikasjoner og utviklingsskader kan forebygges

  • har inngående kunnskap om sykdommer hos barn, behandling av disse og ev. komplikasjoner knyttet til dette

  • har inngående kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på

  • har inngående kunnskap om hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet

  • har inngående kunnskap om barns opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk sykdom, i et flerkulturelt perspektiv

  • har inngående kunnskap om foreldre og søskens opplevelser, reaksjoner og behov når barn er akutt, kritisk eller kronisk syke, i et flerkulturelt perspektiv

  • kjenner til handlingsalternativer ved bekymring om omsorgssvikt eller barnemishandling

Ferdigheter:

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til teori og metoder innenfor barnesykepleie

  • kan observere, vurdere og identifisere barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer

  • kan forebygge komplikasjoner, infeksjoner, traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold

  • kan utøve barnesykepleie med respekt for barnets autonomi, integritet og verdighet

  • kan kommunisere og samhandle med utgangspunkt i barnets alder og utviklingstrinn, barnets /omsorgspersonenes/søskens opplevelser og situasjonen

  • kan anvende kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på, for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre barnets smerte og ubehag

  • kan, med noe veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:

  • kan planlegge og iverksette tiltak i prioritert rekkefølge på bakgrunn av barn og foreldres behov og ressurser

  • kan bedømme akutte situasjoner og iverksette tiltak som bidrar til å opprette/gjenopprette livsviktige funksjoner

  • kan ivareta det friske i barnet, fremme mestring og opprettholde håp, livskvalitet og mening

  • kan evaluere og kvalitetssikre eget arbeid

  • kan anvende avansert medisinsk utstyr, med fokus på barnets sikkerhet

  • kan samarbeide med og benytte omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnets tilstand

  • kan iverksette trygghetsskapende tiltak

  • kan informere, veilede og undervise barn og omsorgspersoner fra ulike kulturer

  • kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridrisk forsvarlig

  • kan sikre kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon

  • kan, med noe veiledning, identifisere tegn på omsorgssvikt og barnemishandling

Generell kompetanse: Studenten

  • kan, med noe veiledning, analysere relevante etiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap

  • kan, med noe veiledning, reflektere kritisk i valgsituasjoner og utføre barnesykepleie i samsvar med etiske prinsipper og helselovgivningen

  • kan delta aktivt i et flerfaglig og tverrfaglig samarbeid om pasientbehandlingen i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen

  • kan ta imot veiledning og vise evne til å reflektere over egne handlinger

 

Innhold

  • Systematisk observasjon og overvåking av akutt og/eller kritisk syke barn

  • Ivaretagelse av barns grunnleggende behov ved ulike medisinske tilstander

  • Kommunikasjon og samarbeid med barn og deres omsorgspersoner

  • Forebygging av komplikasjoner som følge av sykdom, prosedyrer og/eller behandling

  • Å fremme mestring, ivareta det friske og opprettholde håp, livskvalitet og mening

  • Å redusere stress og lindre smerte og ubehag

  • Skriftlig og muntlig dokumentasjon av barnesykepleie

  • Helt og delvis kompenserende hjelp ved svikt i barns vitale funksjoner og grunnleggende behov

  • Medisinsk utstyr

  • Ivaretagelse av barn, søsken og familiens behov ved akutt og kronisk sykdom

  • Barnesykepleierens pedagogiske funksjon

Content

  • Systematisk observasjon og overvåking av akutt og/eller kritisk syke barn.
  • Ivaretagelse av barns grunnleggende behov ved ulike medisinske tilstander.
  • Kommunikasjon og samarbeid med barn og deres omsorgspersoner.
  • Forebygging av komplikasjoner som følge av sykdom, prosedyrer og/eller behandling.
  • Å fremme mestring, ivareta det friske og opprettholde håp, livskvalitet og mening.
  • Å redusere stress og lindre smerte og ubehag.
  • Skriftlig og muntlig dokumentasjon av barnesykepleie.
  • Helt og delvis kompenserende hjelp ved svikt i barns vitale funksjoner og grunnleggende behov.
  • Medisinsk utstyr.
  • Ivaretagelse av barn, søsken og familiens behov ved akutt og kronisk sykdom.
  • Barnesykepleierens pedagogiske funksjon.

Teaching and learning methods

Simulering og praksisstudier med veiledning.

Course requirements

For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

  • Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
  • Studenten skal levere minst én skriftlig selvvurdering per måned

Assessment

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.

Det er obligatorisk tilstedeværelse i praksisstudier. For at et praksisemne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte tiden i hvert praksisemneemne. Fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet. Fravær utover 20 % medfører at praksisemnet vurderes til ikke bestått. Ved ikke bestått skal hele praksisperioden tas om igjen.

Grading scale

Bestått/ikke bestått. 

Examiners

Summativ vurdering gjennomføres av én representant fra praksisstedet og én representant fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.

Course contact person

Inger Lucia Søjbjerg

Overlapping courses

BARNPRA2 og MBARNPRA2 er 100% overlappende.