Studyinfo subject BARNPRA2 2018 HØST
BARNPRA2 Clinical Studies in Paediatric Nursing, Level 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2
- Study programme
-
Videreutdanning i barnesykepleie
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Praksisstudiene gjennomføres ved nyfødt intensivavdeling, intensivavdeling for store barn, kirurgisk barneavdeling/intermediær avdeling, postoperativ avdeling og/eller medisinsk barneavdeling/intermediær avdeling.
Studenten skal fortsatt ha hovedfokus på akutt og/eller kritisk syke barns behov i en kompleks, uforutsigbar og raskt skiftende hverdag i et høyteknologisk miljø. Studenten skal integrere sin medisinske kunnskap og sin forståelse for barn og omsorgspersoners opplevelser, problemer og behov i situasjonen. Studenten skal i tillegg utvikle sin kompetanse i å forebygge komplikasjoner, redusere stress og lindre lidelse, smerte og ubehag. Barnesykepleierens pedagogiske funksjon og dokumentasjon vil også være i fokus. Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av barnesykepleie
Required preliminary courses
BARNPRA1, Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap: Studenten
-
har inngående kunnskap om barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling
-
har inngående kunnskap om barns grunnleggende behov og hvordan komplikasjoner og utviklingsskader kan forebygges
-
har inngående kunnskap om sykdommer hos barn, behandling av disse og ev. komplikasjoner knyttet til dette
-
har inngående kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på
-
har inngående kunnskap om hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
-
har inngående kunnskap om barns opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk sykdom, i et flerkulturelt perspektiv
-
har inngående kunnskap om foreldre og søskens opplevelser, reaksjoner og behov når barn er akutt, kritisk eller kronisk syke, i et flerkulturelt perspektiv
-
kjenner til handlingsalternativer ved bekymring om omsorgssvikt eller barnemishandling
Ferdigheter:
Studenten
-
kan analysere og forholde seg kritisk til teori og metoder innenfor barnesykepleie
-
kan observere, vurdere og identifisere barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer
-
kan forebygge komplikasjoner, infeksjoner, traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
-
kan utøve barnesykepleie med respekt for barnets autonomi, integritet og verdighet
-
kan kommunisere og samhandle med utgangspunkt i barnets alder og utviklingstrinn, barnets /omsorgspersonenes/søskens opplevelser og situasjonen
-
kan anvende kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på, for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre barnets smerte og ubehag
-
kan, med noe veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
-
kan planlegge og iverksette tiltak i prioritert rekkefølge på bakgrunn av barn og foreldres behov og ressurser
-
kan bedømme akutte situasjoner og iverksette tiltak som bidrar til å opprette/gjenopprette livsviktige funksjoner
-
kan ivareta det friske i barnet, fremme mestring og opprettholde håp, livskvalitet og mening
-
kan evaluere og kvalitetssikre eget arbeid
-
kan anvende avansert medisinsk utstyr, med fokus på barnets sikkerhet
-
kan samarbeide med og benytte omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnets tilstand
-
kan iverksette trygghetsskapende tiltak
-
kan informere, veilede og undervise barn og omsorgspersoner fra ulike kulturer
-
kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridrisk forsvarlig
-
kan sikre kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
-
kan, med noe veiledning, identifisere tegn på omsorgssvikt og barnemishandling
Generell kompetanse: Studenten
-
kan, med noe veiledning, analysere relevante etiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
-
kan, med noe veiledning, reflektere kritisk i valgsituasjoner og utføre barnesykepleie i samsvar med etiske prinsipper og helselovgivningen
-
kan delta aktivt i et flerfaglig og tverrfaglig samarbeid om pasientbehandlingen i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
-
kan ta imot veiledning og vise evne til å reflektere over egne handlinger
Innhold
-
Systematisk observasjon og overvåking av akutt og/eller kritisk syke barn
-
Ivaretagelse av barns grunnleggende behov ved ulike medisinske tilstander
-
Kommunikasjon og samarbeid med barn og deres omsorgspersoner
-
Forebygging av komplikasjoner som følge av sykdom, prosedyrer og/eller behandling
-
Å fremme mestring, ivareta det friske og opprettholde håp, livskvalitet og mening
-
Å redusere stress og lindre smerte og ubehag
-
Skriftlig og muntlig dokumentasjon av barnesykepleie
-
Helt og delvis kompenserende hjelp ved svikt i barns vitale funksjoner og grunnleggende behov
-
Medisinsk utstyr
-
Ivaretagelse av barn, søsken og familiens behov ved akutt og kronisk sykdom
-
Barnesykepleierens pedagogiske funksjon
Content
- Systematisk observasjon og overvåking av akutt og/eller kritisk syke barn.
- Ivaretagelse av barns grunnleggende behov ved ulike medisinske tilstander.
- Kommunikasjon og samarbeid med barn og deres omsorgspersoner.
- Forebygging av komplikasjoner som følge av sykdom, prosedyrer og/eller behandling.
- Å fremme mestring, ivareta det friske og opprettholde håp, livskvalitet og mening.
- Å redusere stress og lindre smerte og ubehag.
- Skriftlig og muntlig dokumentasjon av barnesykepleie.
- Helt og delvis kompenserende hjelp ved svikt i barns vitale funksjoner og grunnleggende behov.
- Medisinsk utstyr.
- Ivaretagelse av barn, søsken og familiens behov ved akutt og kronisk sykdom.
- Barnesykepleierens pedagogiske funksjon.
Teaching and learning methods
Simulering og praksisstudier med veiledning.
Course requirements
For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:
- Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
- Studenten skal levere minst én skriftlig selvvurdering per måned
Assessment
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.
Det er obligatorisk tilstedeværelse i praksisstudier. For at et praksisemne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte tiden i hvert praksisemneemne. Fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet. Fravær utover 20 % medfører at praksisemnet vurderes til ikke bestått. Ved ikke bestått skal hele praksisperioden tas om igjen.
Grading scale
Bestått/ikke bestått.
Examiners
Summativ vurdering gjennomføres av én representant fra praksisstedet og én representant fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.
Course contact person
Inger Lucia Søjbjerg
Overlapping courses
BARNPRA2 og MBARNPRA2 er 100% overlappende.