EPN-V2

BARNPRA2 Clinical Studies in Paediatric Nursing, Level 2 Course description

Course name in Norwegian
Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2
Study programme
Advanced Programme in Paediatric Nursing
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Praksisstudiene gjennomføres ved nyfødt intensivavdeling, intensivavdeling for store barn, kirurgisk barneavdeling/intermediær avdeling, postoperativ avdeling og/eller medisinsk barneavdeling/intermediær avdeling.

Studenten skal fortsatt ha hovedfokus på akutt og/eller kritisk syke barns behov i en kompleks, uforutsigbar og raskt skiftende hverdag i et høyteknologisk miljø. Studenten skal integrere sin medisinske kunnskap og sin forståelse for barn og omsorgspersoners opplevelser, problemer og behov i situasjonen. Studenten skal i tillegg utvikle sin kompetanse i å forebygge komplikasjoner, redusere stress og lindre lidelse, smerte og ubehag. Barnesykepleierens pedagogiske funksjon og dokumentasjon vil også være i fokus. Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av barnesykepleie

Required preliminary courses

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can describe the structure and function of biological barriers
  • can explain the function of relevant ancillary substances in pharmaceutical preparations
  • is capable of explaining factors that can limit the bioavailability of active ingredients and influence the biopharmaceutical properties of pharmaceuticals
  • can explain the choice of active ingredients, formulation and route of administration in connection with pharmaceutical development
  • can give grounds for how the durability and conditions for storage of pharmaceuticals are determined
  • is capable of assessing the use of different pharmaceutical formulations based on a patient’s condition and needs

Skills

The student

  • can discuss principles of pharmaceutical formulation based on information from summaries of product characteristics (SPC) and any other relevant pharmaceutical reference works
  • masters basic skills in aseptic work technique and sterilisation procedures
  • can assess whether a pharmaceutical batch is consistent with specific quality requirements
  • can present an allocated relevant topic to fellow students

General competence

The student

  • can apply knowledge to identify innovative formulations and critical stages of the development and production of pharmaceuticals
  • can familiarise him/herself with the principles of formulation for new pharmaceuticals
  • can assess possibilities for individual adaptation of pharmaceutical formulation to create the best possible health at the individual level
  • has a conscious relationship to the choice of own formulation and routes of administration
  • has an understanding of the role of the pharmacist in pharmaceutical development and production

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:Studenten

  • har inngående kunnskap om barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling
  • har inngående kunnskap om barns grunnleggende behov og hvordan komplikasjoner og utviklingsskader kan forebygges
  • har inngående kunnskap om sykdommer hos barn, behandling av disse og ev. komplikasjoner knyttet til dette
  • har inngående kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på
  • har inngående kunnskap om hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
  • har inngående kunnskap om barns opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk sykdom, i et flerkulturelt perspektiv
  • har inngående kunnskap om foreldre og søskens opplevelser, reaksjoner og behov når barn er akutt, kritisk eller kronisk syke, i et flerkulturelt perspektiv
  • kjenner til handlingsalternativer ved bekymring om omsorgssvikt eller barnemishandling

Ferdigheter:

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til teori og metoder innenfor barnesykepleie
  • kan observere, vurdere og identifisere barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer
  • kan forebygge komplikasjoner, infeksjoner, traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
  • kan utøve barnesykepleie med respekt for barnets autonomi, integritet og verdighet
  • kan kommunisere og samhandle med utgangspunkt i barnets alder og utviklingstrinn, barnets /omsorgspersonenes/søskens opplevelser og situasjonen
  • kan anvende kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på, for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre barnets smerte og ubehag
  • kan, med noe veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
  • kan planlegge og iverksette tiltak i prioritert rekkefølge på bakgrunn av barn og foreldres behov og ressurser
  • kan bedømme akutte situasjoner og iverksette tiltak som bidrar til å opprette/gjenopprette livsviktige funksjoner
  • kan ivareta det friske i barnet, fremme mestring og opprettholde håp, livskvalitet og mening
  • kan evaluere og kvalitetssikre eget arbeid
  • kan anvende avansert medisinsk utstyr, med fokus på barnets sikkerhet
  • kan samarbeide med og benytte omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnets tilstand
  • kan iverksette trygghetsskapende tiltak
  • kan informere, veilede og undervise barn og omsorgspersoner fra ulike kulturer
  • kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridrisk forsvarlig
  • kan sikre kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
  • kan, med noe veiledning, identifisere tegn på omsorgssvikt og barnemishandling

Generell kompetanse:Studenten

  • kan, med noe veiledning, analysere relevante etiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan, med noe veiledning, reflektere kritisk i valgsituasjoner og utføre barnesykepleie i samsvar med etiske prinsipper og helselovgivningen
  • kan delta aktivt i et flerfaglig og tverrfaglig samarbeid om pasientbehandlingen i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
  • kan ta imot veiledning og vise evne til å reflektere over egne handlinger

Innhold

  • Systematisk observasjon og overvåking av akutt og/eller kritisk syke barn
  • Ivaretagelse av barns grunnleggende behov ved ulike medisinske tilstander
  • Kommunikasjon og samarbeid med barn og deres omsorgspersoner
  • Forebygging av komplikasjoner som følge av sykdom, prosedyrer og/eller behandling
  • Å fremme mestring, ivareta det friske og opprettholde håp, livskvalitet og mening
  • Å redusere stress og lindre smerte og ubehag
  • Skriftlig og muntlig dokumentasjon av barnesykepleie
  • Helt og delvis kompenserende hjelp ved svikt i barns vitale funksjoner og grunnleggende behov
  • Medisinsk utstyr
  • Ivaretagelse av barn, søsken og familiens behov ved akutt og kronisk sykdom
  • Barnesykepleierens pedagogiske funksjon

Content

  • 10 credits overlap with the course FARMA2120 Biopharmaceutics and Pharmaceutical Science

Teaching and learning methods

The following must have been approved in order for the student to take the exam:

  • Minimum attendance of 90% in the laboratory course in the production of pharmaceuticals subject to sterility requirements
  • Individual practical test in the production of pharmaceuticals subject to sterility requirements, up to 2 hours

If the practical test is not approved, arrangements will be made for another attempt before the ordinary exam. Approval is required in order for the student to be able to take the ordinary exam. Students are entitled to a third attempt before the resit/rescheduled exam. ;If a piece of required coursework is not approved, this may lead to delayed progress in the programme.;

Course requirements

Supervised individual written exam, 4 hours

Assessment

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.

Det er obligatorisk tilstedeværelse i praksisstudier. For at et praksisemne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte tiden i hvert praksisemneemne. Fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet. Fravær utover 20 % medfører at praksisemnet vurderes til ikke bestått. Ved ikke bestått skal hele praksisperioden tas om igjen.

Grading scale

Grade scale A-F

Examiners

All exams are assessed by two examiners. At least 30% of the exam papers will be assessed by an external examiner. The external examiner’s assessment should benefit all the students.

Course contact person

Inger Lucia Søjbjerg

Overlapping courses

BARNPRA2 og MBARNPRA2 er 100% overlappende.