EPN-V2

BARNPRA1 Clinical Studies in Paediatric Nursing, Level 1 Course description

Course name in Norwegian
Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Introduction

    Praksisstudier gjennomføres ved nyfødt intensivavdeling, intensivavdeling for store barn, barnekirurgisk avdeling/intermediær avdeling, postoperativ avdeling og/eller medisinsk barneavdeling/intermediær avdeling.

    Studiene organiseres slik at studenten hovedsakelig har fokus på systematisk observasjon og overvåkning av akutt og/eller kritisk syke barn, ivaretakelse av deres grunnleggende behov ved ulike medisinske tilstander og forebyggelse av komplikasjoner som følge av sykdom og behandling. I tillegg vektlegges kommunikasjon og samarbeid med barn og omsorgspersoner.

    Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av barnesykepleie.

  • Required preliminary courses

    Opptak til studiet.

  • Learning outcomes

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap:Studenten

    • har kunnskap om barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling
    • har kunnskap om barns grunnleggende behov og hvordan komplikasjoner og utviklingsskader kan forebygges
    • har kunnskap om sykdommer hos barn, behandling av disse og eventuelt komplikasjoner knyttet til dette
    • har kunnskap om barns opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk sykdom, i et flerkulturelt perspektiv
    • har kunnskap om foreldre og søskens opplevelser, reaksjoner og behov når barn er akutt, kritisk eller kronisk syke, i et flerkulturelt perspektiv

    Ferdigheter:Studenten

    • kan, under veiledning, analysere og forholde seg kritisk til teori og metoder innenfor barnesykepleie
    • kan, under veiledning, utøve barnesykepleie med respekt for barn og omsorgspersoners integritet, autonomi og verdighet
    • kan kommunisere og samhandle med utgangspunkt i barnets alder og utviklingstrinn, barnets /omsorgspersonenes/søskens opplevelser og situasjonen
    • kan, under veiledning, forebygge komplikasjoner, infeksjoner, traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
    • kan, under veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
    • kan observere, vurdere og identifisere barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer
    • kan prioritere og iverksette nødvendige tiltak for å opprettholde eller gjenopprette livsviktige funksjoner
    • kan anvende kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på, for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre barnets smerte og ubehag
    • kan ivareta det friske i barnet, fremme mestring og opprettholde håp, livskvalitet og mening
    • kan anvende avansert medisinsk utstyr, med fokus på barnets sikkerhet
    • kan samarbeide med og benytte omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnets tilstand
    • kan informere, veilede og undervise barn og omsorgspersoner
    • kan sikre kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon

    Generell kompetanse:Studenten

    • kan, under veiledning, analysere relevante etiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
    • kan, under veiledning, samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av barn
    • kan, under veiledning, reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
    • kan ta imot veiledning og vise evne til å reflektere over egne handlinger
  • Content

    • Systematisk observasjon og overvåking av akutt og/eller kritisk syke barn.
    • Administrering av medisinske gasser, elektromedisinsk og gassteknisk utstyr.
    • Ivaretagelse av barns grunnleggende behov ved ulike medisinske tilstander.
    • Kommunikasjon og samarbeid med barn og deres omsorgspersoner.
    • Forebygging av komplikasjoner som følge av sykdom, prosedyrer og/eller behandling.
    • Å fremme mestring, ivareta det friske og opprettholde håp, livskvalitet og mening.
    • Å redusere stress og lindre smerte og ubehag.
    • Etisk argumentasjon og beslutningsteori.

  • Teaching and learning methods

    Simulering og praksisstudier med veiledning.

  • Course requirements

    For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

    • Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
    • Studenten skal levere minst én skriftlig selvvurdering per måned.
  • Assessment

    Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.

    Det er obligatorisk tilstedeværelse i praksisstudier. For at et praksisemne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte tiden i hvert praksisemneemne. Fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet. Fravær utover 20 % medfører at praksisemnet vurderes til ikke bestått. Ved ikke bestått skal hele praksisperioden tas om igjen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ikke relevant.

  • Grading scale

    Bestått/ ikke bestått.

  • Examiners

    Summativ vurdering gjennomføres av én representant fra praksisstedet og én representant fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ ikke bestått fattes av universitetet.

  • Course contact person

    Inger Lucia Søjbjerg

  • Overlapping courses

    BARNPRA1 og MBARNPRA1 er 100% overlappende.