EPN-V2

BARNPRA1 Clinical Studies in Paediatric Nursing, Level 1 Course description

Course name in Norwegian
Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1
Study programme
Advanced Programme in Paediatric Nursing
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Studenten skal gjennomføre kliniske studier. Studiene gjennomføres ved nyfødt intensivavdeling, intensivavdeling for store barn, barnekirurgisk avdeling/intermediær avdeling, postoperativ avdeling og/eller medisinsk barneavdeling/intermediær avdeling.

Studiene organiseres slik at studenten hovedsakelig har fokus på systematisk observasjon og overvåkning av akutt og/eller kritisk syke barn, ivaretakelse av deres grunnleggende behov ved ulike medisinske tilstander og forebyggelse av komplikasjoner som følge av sykdom og behandling. I tillegg vektlegges kommunikasjon og samarbeid med barn og omsorgspersoner.

Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av barnesykepleie.

Required preliminary courses

opptak til studiet

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling
  • har kunnskap i patofysiologi, om sykdommer hos barn og om behandling av disse
  • har kunnskap om barns grunnleggende behov og hvordan komplikasjoner og utviklingsskader kan forebygges
  • har kunnskap om barns opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk sykdom, i et flerkulturelt perspektiv
  • har kunnskap om foreldre og søskens opplevelser, reaksjoner og behov når barn er akutt, kritisk eller kronisk syke, i et flerkulturelt perspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan, under veiledning, analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor barnesykepleie
  • kan, under veiledning, utøve barnesykepleie med respekt for barn og omsorgspersoners integritet, autonomi og verdighet
  • kan kommunisere og samhandle med utgangspunkt i barnets alder og utviklingstrinn, barnets /omsorgspersonenes/søskens opplevelser og situasjonen

Studenten kan, under veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:

  • Kan observere, vurdere og identifisere barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med barnet og dets omsorgspersoner.
  • Kan prioritere og iverksette nødvendige tiltak for å opprettholde eller gjenopprette livsviktige funksjoner.
  • Kan anvende kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på, for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre barnets smerte og ubehag.
  • Kan ivareta det friske i barnet, fremme mestring og opprettholde håp, livskvalitet og mening.
  • Kan anvende avansert medisinsk utstyr, med fokus på barnets sikkerhet.
  • Kan forebygge komplikasjoner, infeksjoner, traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold.
  • Kan samarbeide med og benytte omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnets tilstand.
  • Kan informere, veilede og undervise barn og omsorgspersoner.
  • Kan sikre kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan, under veiledning, analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan, under veiledning, gjennomføre helt eller delvis kompenserende sykepleie ved svikt i barns grunnleggende behov
  • kan, under veiledning, samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av barn
  • kan, under veiledning, reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen

Content

  • Systematisk observasjon og overvåking av akutt og/eller kritisk syke barn.
  • Administrering av medisinske gasser, elektromedisinsk og gassteknisk utstyr.
  • Ivaretagelse av barns grunnleggende behov ved ulike medisinske tilstander.
  • Kommunikasjon og samarbeid med barn og deres omsorgspersoner.
  • Forebygging av komplikasjoner som følge av sykdom, prosedyrer og/eller behandling.
  • Å fremme mestring, ivareta det friske og opprettholde håp, livskvalitet og mening.
  • Å redusere stress og lindre smerte og ubehag.
  • Etisk argumentasjon og beslutningsteori.

Teaching and learning methods

Simulering og veiledede kliniske studier.

Course requirements

For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

  • Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
  • Studenten skal levere minst én skriftlig selvvurdering per måned.

Assessment

Vurdering i kliniske studier. Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.

Grading scale

Bestått/ ikke bestått.

Det er obligatorisk tilstedeværelse i kliniske studier. For at et klinisk emne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 prosent av den planlagte tiden i hvert kliniske emne. Fravær utover 10 prosent må tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet. Fravær utover 20 prosent medfører at det kliniske emnet vurderes til ikke bestått

Examiners

Summativ vurdering gjennomføres av én representant fra praksisstedet og én representant fra høgskolen. Endelig vedtak om bestått/ ikke bestått fattes av høgskolen.