Programplaner og emneplaner - Student
BARN6000 Paediatrics, Neonatology and Paediatric Surgery Course description
- Course name in Norwegian
- Neonatalogi, pediatri og barnekirurgi
- Study programme
-
Advanced Programme in Paediatric Nursing
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Barnesykepleier har et selvstendig ansvar for egen yrkesutøvelse i tillegg til delegerte medisinske oppgaver og samarbeider nært med barneleger og øvrige deltakere i helseteamet. For å kunne utføre delegerte medisinske oppgaver og iverksette barnesykepleietiltak må studenten tilegne seg spesialisert kunnskap om patofysiologi, svikt i vitale funksjoner og intensivbehandling ved ulike medisinske og kirurgiske tilstander hos barn, samt relevant kunnskap om anestesi knyttet til dette. Denne kunnskapen er nødvendig for å kunne observere og tolke sykdomstegn hos barn, iverksette sykepleietiltak og delta i, gjennomføre og overvåke avansert medisinsk behandling av barn.
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om hvordan barnemedisinske sykdomstilstander starter, utvikles, observeres og behandles
- har inngående kunnskap i nyfødtmedisin (neonatologi), pediatri, barnekirurgi, nevrokirurgi og intensivmedisinsk behandling av barn
- har inngående kunnskap om medikamentell behandling av barn
- har kunnskap om anestesiformer og ettervirkninger
- har inngående kunnskap om smerte- og kvalmebehandling av barn
- har inngående kunnskap om faktorer og sykdom som påvirker barns psykiske helse
- har inngående kunnskap om prinsipper for administrering av medisinsk utstyr som brukes i barnekirurgisk, nyfødtmedisinsk, barnemedisinsk og intensivmedisinsk behandling av barn
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til teori og metoder innenfor barnemedisin, barnekirurgi, nevrokirurgi, anestesiologi og medikamentell behandling av barn
- kan arbeide selvstendig med teoretisk problemløsing relatert til forordnet medisinsk behandling av barn, delegert av lege
- kan analysere og forholde seg kritisk til kunnskap om patofysiologi og svikt i vitale funksjoner som grunnlag for å observere og tolke sykdomstegn hos barn
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger innen neonatalogi, pediatri og barnekirurgi
Content
All aids are permitted.
Teaching and learning methods
Forelesninger og selvstudier.
Course requirements
ingen
Assessment
The language is English. For Norwegian students, the topic of health management is taught in Norwegian.
This common course is developed for all the bachelor’s degree programmes taught at the Faculty of Health Sciences that are covered by the National Curriculum Regulations for Norwegian Health and Welfare Education (RETHOS).
The course deals with public health and health management. In the Public Health Act, public health is defined as "the state and distribution of health in the population". The course deals with the distribution of health challenges in the population based on risk factors related to health. Education, work and living conditions and international guidelines are elements affecting disease, illness, health and quality of life in the population at individual, group and societal level. Several of the international sustainability goals direct attention to countering public health risk factors.
Health management emphasis a fundamental understanding of how the health service is organised, relevant legislation, strategies and goals for preventive and health promoting work in Norway. For international students, the focus will be on the Nordic welfare model.
Permitted exam materials and equipment
The student must have been admitted to the study programme.
Grading scale
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge and skills:
Knowledge
The student
- can describe and explain factors that affect disease, health and quality of life in groups or the population as a whole
- can describe the epidemiological and demographical foundation for public health work
- can describe social inequality in relation to health, and is familiar with the national and global consequences of inequality
- can describe the purpose, organisation and coordination of health and social care services
- is familiar with relevant laws and regulations relating to the health and social care services
- can describe the relationship between work, education, social participation, inclusion and the experience of health
- can describe the goals for sustainable development and their significance for public health
Skills
The student can
- reflect on ethical challenges related to public health work that aims to change behaviours
- find, assess and refer to health promoting and preventive strategies, organisation and measures in light of the goals for sustainable development
- reflect on how and why the status of Sami as indigenous peoples affects the development of the health and social care services
Examiners
None
Course contact person
Individual home examination (multiple choice), 45 minutes.
The exam is in English, with the exception of health management which is in Norwegian for Norwegian students.
Overlapping courses
One external and one internal examiner control the set of questions, the internal examiner checks the answers.