EPN-V2

BAPD3910 Bachelor Project Course description

Course name in Norwegian
Bacheloroppgave
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Product Design
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
Course history

Introduction

Se emneplan.

Required preliminary courses

Godkjent av rektor ved Høgskolen i Akershus 8. juni 2011.

Siste endringer godkjent av instituttleder ved institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid ved Fakultet for helsevitenskap 22.04.2025.

Studiet er et oppdrag i samarbeid med AOF Norge.

Learning outcomes

Emnet krever faglig fordypning og inngår i studentenes danning til barnehagelæreryrket. Studentene utvikler kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innenfor dette emnet både gjennom teoretisk og praktisk tilnærming. Arbeidsmåtene vil variere mellom forelesninger, praktiske oppgaver, øvelser, selvstudium, gruppearbeid, seminarer, veiledning, inkludert profesjonsveiledning.

Obligatorisk veiledet og vurdert praksis 1. studieår (1. og 2. semester)

Praksisstudiene har et omfang på totalt 40 dager i 1. studieår. Det er 20 dager praksis i 1. semester, del 1, og 20 dager i 2. semester, del 2. Del 1 og del 2 gjennomføres i samme barnehage, og vurderes under ett.

Egne fraværsregler og krav om tilstedeværelse gjelder i praksisperioder. Studenter må ha gjennomført 40 dager og bestått praksis for å kunne gå videre til 2. studieår.

Mer informasjon om praksisstudiet finnes i «Retningslinjer for praksisstudier ved barnehagelærerutdanningen» og i heftet «Informasjon om praksisoppgaver» som publiseres på OsloMets digitale plattform før oppstart av praksisperioden. Se også programplan for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for utfyllende informasjon om praksisstudiene.

Content

Through the Final Major Project candidates shall conduct, document and present a design project where they take responsibility for their own choices and apply the competency they are expected to have developed during the course of the entire programme. Candidates are expected to further develop their abilities through this work, while showing that they've mastered the design process and evidencing abilities as product designers.

Teaching and learning methods

Retten til å avlegge eksamen forutsetter deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.

Faglige aktiviteter med krav om 100 prosent deltakelse

  • Forberedelse til og deltakelse i to dialogseminarer med fokus på sentrale pensumtekster fra emnet
  • Deltakelse i INTER1100; seminar over 2 dager
  • Deltakelse i praksisforberedelse og praksisoppsummering

Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen

Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse i all undervisning.

Se programplanen for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for utfyllende informasjon om obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse.

Course requirements

Individuell muntlig eksamen.

Eksamen består av en 10 minutter PowerPoint-presentasjon av et tildelt tema og 10 minutter samtale om fagstoff knyttet til emnet. Tema tildeles tidlig i semesteret.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Tildelt tema fra første forsøk beholdes i nytt forsøk. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for nærmere informasjon om skikkethet.

Assessment

PowerPoint-lysark med stikkord.

Permitted exam materials and equipment

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Grading scale

Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningen i emnet.

Examiners

  • Pedagogisk grunnsyn og pedagogisk praksis
  • Didaktikk og pedagogisk dokumentasjon
  • Danning og demokratiske prosesser
  • Perspektiver på barns utvikling og læring
  • Syn på lek og lekteorier
  • Kulturelt og språklig mangfold, samiske perspektiver på barndom
  • Barn med særskilte behov, inkludering
  • Barns seksualitet, kjønn og identitet