EPN

BAPD3910 Bachelor Project Course description

Course name in Norwegian
Bacheloroppgave
Study programme
Bachelorstudium i produktdesign
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
Programme description
Course history

Required preliminary courses

Bestått 1. og 2. studieår og emne BAPD3000 og BAPD3100.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Forprosjekt

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til metoder for innhenting av informasjon om markedsaktører
  • kjenner til og forstår økonomiske begreper og hvordan metoder fra markedsføringsfaget kan anvendes som redskap i produktdesignprosessen
  • kjenner til yrkesetiske og faglige problemstillinger knyttet til marked
  • har grunnleggende kunnskap om markedskommunikasjon

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere markedsmuligheter og takle konkurranse
  • lage forretningsplan og utvikle en entreprenørs tenkemåte
  • anvende møteteknikker og møtekultur
  • bruke innovasjonsteknikker
  • anvende forhandlingsteknikker
  • legge en prosjektstrategi
  • utvikle et produkt og en merkevarestrategi

Generell kompetanse

Studenten

  • kan posisjonerer seg i samfunnet som designer; i et marked og i et arbeidsmiljø
  • kjenner prosesser for å arbeide med eksperimenterende metoder og å søke utradisjonelle løsninger
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • kan reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning

Bacheloroppgave

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til bærekraftig design
  • kjenner til designfaglige begreper, teorier, og modeller som danner forståelsen for design som fag og profesjon
  • kjenner til relevante teorier, metoder, forskning

Ferdigheter

Studenten kan

  • definere og gjennomføre et designprosjekt
  • designe et produkt i forhold til problemdefinisjonen
  • anvende designprosessen og tilpasse den i forhold til den aktuelle problemstillingen
  • benytte seg av relevant teori, metoder og forskning
  • velge og anvende materialer og hensiktsmessig produksjonsmetode
  • jobbe bevisst og målrettet med materialitet, estetikk, form og funksjon
  • anvende kreativitet og nytenking
  • kommunisere og presentere prosjektet og involvere brukere og referansepersoner for å utvikle løsninger ut fra en forståelse for deres behov
  • sette designet inn i et bærekraftig og globalt samfunnsperspektiv

Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide selvstendig og beherske prosjektledelse i designprosjekter
  • behersker å mobilisere all sin kompetanse i realiseringen av gode designløsninger
  • behersker å utveksle synspunkter og erfaringer med ressurspersoner og ulike fagmiljø for å fremme faglig utvikling
  • kan reflektere over egen utvikling

Content

Emnet er delt i to hovedområder:

  • Forprosjekt, som må være godkjent for å gå videre i emnet og avslutte bacheloroppgaven.
  • Bacheloroppgave.

Forprosjektet gir studenten mulighet til å forberede seg på de faglige og personlige utfordringene han eller hun står overfor i bacheloroppgaven.

Forprosjektet gir studenten innsikt i lederskap og innovasjon i forhold til design og designerens rolle i samfunnet. Forprosjektet gir studenten forståelse for design som en markedsfaktor. Ferdigheter i utvikling av markedskonsepter på grunnlag av markedsdata er en vesentlig del.

bacheloroppgaven skal studentene gjennomføre og dokumentere et designprosjekt hvor de tar ansvar for egne valg og benytter seg av kompetansen de har bygget opp gjennom hele studieforløpet. De skal videreutvikle seg, vise at de behersker designprosessen og synliggjøre sitt kompetansenivå som produktdesignere.

De faglige valg studentene foretar seg er deres eget ansvar og inngår som dokumentasjon for deres kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse ved fullført studium.

Teaching and learning methods

Forelesninger, selvstudium, workshops, rollespill, gruppeveiledning/milepælsmøter, individuell veiledning.

Individuell oppgave eller gruppearbeid, selvstudium med individuell veiledning og milepælsmøter med gjensidig feedback studentene i mellom. I bacheloroppgaven skal studentene gjennomføre og dokumentere et designprosjekt hvor de tar ansvar for egne valg og benytter seg av kompetansen de har bygget opp gjennom hele studieforløpet. De skal videreutvikle seg, vise at de behersker designprosessen og synliggjøre sitt kompetansenivå som produktdesignere.

De faglige valg studentene foretar seg er deres eget ansvar og inngår som dokumentasjon for deres kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse ved fullført studium.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Prosjektbeskrivelse for bacheloroppgave.
  • Forprosjekt og konseptforslag (må være godkjent før et gitt tidspunkt i 6. semester for å gå videre i emnet).
  • Deltagelse i midtveisevaluering.
  • Refleksjonsnotat.
  • Individuell plan for en offentlig presentasjon av bacheloroppgaven.

Assessment

Mappevurdering med følgende mappekrav:

  • Utfyllende prosjektbeskrivelse.

  • Produkt.

  • Dokumentasjon av det utarbeidete produktet.

  • Dokumentasjon av designprosessen.

  • Refleksjonsnotat.

  • Presentasjon av prosjekt for sensorer (kan være åpen for veiledere og studenter).

  • En presentasjon av bachelor-oppgaven i en offentlig felles sammenheng (som avgangskull).

Det gis en foreløpig karakter på bacheloroppgaven, delene 1 til 5. Kandidater som vurderes til karakteren F (ikke bestått) på del 1 til 5, kan ikke framstilles til muntlig eksamen. Eksamensresultat på del 1 til 5 kan påklages.

Ved muntlig presentasjon, del 6, kan karakteren justeres opp eller ned med inntil én karakter.

Muntlig presentasjon kan ikke påklages.

Permitted exam materials and equipment

Alle.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

En intern og en ekstern sensor.