EPN-V2

BAPD3910 Bachelor Project Course description

Course name in Norwegian
Bacheloroppgave
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Product Design
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Curriculum
SPRING 2018
Schedule
Course history

Required preliminary courses

Bestått 1. og 2. studieår og emne BAPD3000 og BAPD3100.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Forprosjekt

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til metoder for innhenting av informasjon om markedsaktører
  • kjenner til og forstår økonomiske begreper og hvordan metoder fra markedsføringsfaget kan anvendes som redskap i produktdesignprosessen
  • kjenner til yrkesetiske og faglige problemstillinger knyttet til marked
  • har grunnleggende kunnskap om markedskommunikasjon

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere markedsmuligheter og takle konkurranse
  • lage forretningsplan og utvikle en entreprenørs tenkemåte
  • anvende møteteknikker og møtekultur
  • bruke innovasjonsteknikker
  • anvende forhandlingsteknikker
  • legge en prosjektstrategi
  • utvikle et produkt og en merkevarestrategi

Generell kompetanse

Studenten

  • kan posisjonerer seg i samfunnet som designer; i et marked og i et arbeidsmiljø
  • kjenner prosesser for å arbeide med eksperimenterende metoder og å søke utradisjonelle løsninger
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • kan reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning

Bacheloroppgave

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til bærekraftig design
  • kjenner til designfaglige begreper, teorier, og modeller som danner forståelsen for design som fag og profesjon
  • kjenner til relevante teorier, metoder, forskning

Ferdigheter

Studenten kan

  • definere og gjennomføre et designprosjekt
  • designe et produkt i forhold til problemdefinisjonen
  • anvende designprosessen og tilpasse den i forhold til den aktuelle problemstillingen
  • benytte seg av relevant teori, metoder og forskning
  • velge og anvende materialer og hensiktsmessig produksjonsmetode
  • jobbe bevisst og målrettet med materialitet, estetikk, form og funksjon
  • anvende kreativitet og nytenking
  • kommunisere og presentere prosjektet og involvere brukere og referansepersoner for å utvikle løsninger ut fra en forståelse for deres behov
  • sette designet inn i et bærekraftig og globalt samfunnsperspektiv

Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide selvstendig og beherske prosjektledelse i designprosjekter
  • behersker å mobilisere all sin kompetanse i realiseringen av gode designløsninger
  • behersker å utveksle synspunkter og erfaringer med ressurspersoner og ulike fagmiljø for å fremme faglig utvikling
  • kan reflektere over egen utvikling

Content

Eksamensform: Prosjektoppgave på inntil 11 000 ord eller artikkel på inntil 3 500 ord; begge i gruppe på 2 studenter

Det kan i spesielle tilfeller gis dispensasjon, slik at studenter kan skrive individuelt eller i gruppe på 3 studenter; jf. arbeidsheftet som angir kriteriene for å kunne få innvilget dispensasjon

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Teaching and learning methods

Forelesninger, selvstudium, workshops, rollespill, gruppeveiledning/milepælsmøter, individuell veiledning.

Individuell oppgave eller gruppearbeid, selvstudium med individuell veiledning og milepælsmøter med gjensidig feedback studentene i mellom. I bacheloroppgaven skal studentene gjennomføre og dokumentere et designprosjekt hvor de tar ansvar for egne valg og benytter seg av kompetansen de har bygget opp gjennom hele studieforløpet. De skal videreutvikle seg, vise at de behersker designprosessen og synliggjøre sitt kompetansenivå som produktdesignere.

De faglige valg studentene foretar seg er deres eget ansvar og inngår som dokumentasjon for deres kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse ved fullført studium.

Course requirements

Bacheloroppgaven i fysioterapi er en anledning til å fordype seg i et selvvalgt tema og problemstillinger relatert til fysioterapifaglig praksis og teorigrunnlag. Innhenting av data skal skje gjennom bruk av hensiktsmessige forskningsmetode(r) og analyseres og dokumenteres i tråd med vitenskapelige arbeidsmetoder og forskningsetikk. Arbeidet med oppgaven kan være knyttet til pågående forsknings- og utviklingsprosjekter ved høyskolen eller eksterne miljøer.

Assessment

Studenten må ha bestått alle eksamener i 2. studieår.

Permitted exam materials and equipment

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i ferdigheter og generell kompetanse:

Ferdigheter

Studenten kan

  • skriftlig dokumentere kunnskap om et selvvalgt fysioterapifaglig tema med relevans på individ- og samfunnsnivå
  • innhente, vurdere og anvende teori og vitenskapelig litteratur relatert til oppgavens problemområde
  • utforme en problemstilling og følge opp denne gjennom oppgaven
  • begrunne valg av egnet forskningsmetode, og dokumentere innsamling og analyse av data, og evaluere egen metodetilnærming
  • drøfte resultater for å besvare/belyse problemstillingen.
  • konkludere og vise varsomhet i konklusjonene som trekkes.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • utforske teoretiske og kliniske problemstillinger på en systematisk og reflektert måte
  • planlegge, gjennomføre og dokumentere et prosjekt i tråd med retningslinjer for forskningsetikk og personvern
  • dokumentere skriftlig fagformidling etter vitenskapelige kriterier.

Grading scale

Arbeids- og undervisningsformer omfatter ressursforelesninger, veiledning i gruppe og selvstudier. Enkelte forelesninger foregår i 5. semester. 6. semester starter med forelesninger og seminar som skal understøtte studentenes arbeid med tema, problemstilling og utforming av prosjektskisse.

Studentene får tildelt veileder etter å ha levert prosjektskisse for oppgaven.

Examiners

Ingen arbeidskrav