Programplaner og emneplaner - Student
BAPD3100 Critical reflection in design practice Course description
- Course name in Norwegian
- Kritisk refleksjon i designpraksis
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
In this module, the students will be allowed to delve deeper into one or more areas of design. They will plan and carry out a creative design and development process, preferably with a focus on the users’ needs, wishes and requirements. Critical reflection and dialogue with the target groups and regular user presentations/tests will be an essential part of the work.
-
Required preliminary courses
Emnet omhandler bioingeniørprofesjonens yrkesrolle og yrkesutøvelse med fokus på pre- og postanalytiske forhold, analyseinstrumenter, kontrollrutiner, teknologi og automasjonssystemer, metoder og analyseprosesser.
I laboratorier for medisinsk biokjemi er det bioingeniørens ansvar å analysere biologisk materiale med avanserte analyseinstrumenter og vurdere prøveresultatenes analysekvalitet. I praksis legges det vekt på at studentene får innføring i rutiner og kvalitetssikringsprosesser, og forståelse for analyseresultatenes bidrag i pasientbehandlingen. I praksisperioden vil studentene ta blodprøver av pasienter og utvikle evne til samhandling under veiledning av erfarne bioingeniører med relevant kompetanse.
-
Learning outcomes
Bestått første studieår eller tilsvarende
-
Content
Følgende hjelpemidler er tillatt:
- Eksamensversjonen av Lovdata Pro.
-
Teaching and learning methods
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan forklare metode- og analyseprinsipper som benyttes på praksisstedet, for eksempel i hematologi, koagulasjon og klinisk kjemiske instrumenter
- kan forklare måleprinsippene til analyseinstrumentene som benyttes på praksisstedet
- kan gjøre rede for vesentlige faktorer som kan påvirke målingene og analyseresultatene i pasientprøver
- kan gjøre rede for feilkilder knyttet til metodene som benyttes på praksisstedet
- kan gjøre rede for kvalitetssikring på praksisstedet og forklare hvordan og hvorfor kvalitetskontroller brukes i analysearbeidet i medisinsk biokjemi
- kan forklare hvordan laboratoriene kan bidra i pasientbehandlingen
- kjenner til laboratorieinformasjonssystemer (LIS), mellomvareløsninger og styringssystemer for analyseinstrumenter på praksisstedet
Ferdigheter
Studenten
- kan følge laboratoriets daglige rutiner og analyseprosedyrer
- kan delta i gjennomføring av analysearbeidet på praksisstedet
- kan vurdere prøvematerialets egnethet
- kan vurdere prøveresultaters pålitelighet på grunnlag av biokjemisk, metodologisk og teknisk kunnskap
- kan bruke og vedlikeholde utvalgte analyseautomater som benyttes på praksisstedet
- kan ivareta pasienten i prøvetakingssituasjonen
Generell kompetanse
Studenten
- tar ansvar og viser initiativ og selvstendighet i arbeidssituasjonen
- kan samhandle med kolleger og pasienter uavhengig av etnisk, religiøs eller kulturell bakgrunn
-
Course requirements
Ingen forkunnskapskrav.
-
Assessment
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har inngående kunnskap i juridisk metodelære (rettskildelære) herunder:
- hvilke rettskilder som er relevante ved løsning av ulike barnevernrettslige og forvaltningsrettslige spørsmål
- prinsippene for tolking av ulike rettskilder
- hvordan anvende rettskilder på en juridisk problemstilling
Ferdigheter
Studenten kan selvstendig identifisere rettslige problemstillinger og anvende juridisk metode ved løsning av disse (rettsanvendelse):
- finne frem til, formulere og analysere rettslige problemstillinger
- skille mellom rettslige problemstillinger og løse disse separat
- finne frem til og tolke det rettslige grunnlaget (lovbestemmelser og evt. andre rettskilder) som er relevant for å løse de rettslige problemstillingene
- finne frem til og vurdere hva som er relevante faktiske opplysninger i saken
- anvende det rettslige grunnlaget på relevante faktiske opplysninger i saken
- formulere seg presist og konkludere
Generell kompetanse
Studenten kan analysere relevante eksisterende og fremtidige rettslige problemstillinger og rettskildemateriell på barnevernfeltet:
- kommunisere barnevernsrettslige problemstillinger og løsning av disse muntlig og skriftlig, sette seg inn i nyoppståtte rettslige problemstillinger på barnevernsfeltet
-
Permitted exam materials and equipment
Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og arbeidsformen er forelesninger med oppgaveløsning og ferdighetstrening i rettsanvendelse på en konkret sak.
-
Grading scale
For å kunne framstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
- Arbeidskrav 1: Innlevering av en skriftlig individuell oppgave med maksimalt 2000 ord (+/- 10 %) og gjennomført medstudentvurdering av en individuell oppgave til en medstudent.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
-
Examiners
Eksamen i emnet er en nasjonal deleksamen i juss arrangert av NOKUT. Eksamensformen er en skriftlig, individuell skoleeksamen på 5 timer. Eksamenen knyttes til juridisk metode og hvordan man skal ta stilling til rettslige spørsmål på barnevernsfeltet.