EPN-V2

BAPD3100 Critical reflection in design practice Course description

Course name in Norwegian
Kritisk refleksjon i designpraksis
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history
Curriculum
FALL 2024
Schedule
  • Introduction

    In this module, the students will be allowed to delve deeper into one or more areas of design. They will plan and carry out a creative design and development process, preferably with a focus on the users’ needs, wishes and requirements. Critical reflection and dialogue with the target groups and regular user presentations/tests will be an essential part of the work.

  • Required preliminary courses

    Emnet omhandler bioingeniørprofesjonens yrkesrolle og yrkesutøvelse med fokus på pre- og postanalytiske forhold, analyseinstrumenter, kontrollrutiner, teknologi og automasjonssystemer, metoder og analyseprosesser.

    I laboratorier for medisinsk biokjemi er det bioingeniørens ansvar å analysere biologisk materiale med avanserte analyseinstrumenter og vurdere prøveresultatenes analysekvalitet. I praksis legges det vekt på at studentene får innføring i rutiner og kvalitetssikringsprosesser, og forståelse for analyseresultatenes bidrag i pasientbehandlingen. I praksisperioden vil studentene ta blodprøver av pasienter og utvikle evne til samhandling under veiledning av erfarne bioingeniører med relevant kompetanse.

  • Learning outcomes

    Bestått første studieår eller tilsvarende

  • Content

    Følgende hjelpemidler er tillatt:

    • Eksamensversjonen av Lovdata Pro.
  • Teaching and learning methods

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan forklare metode- og analyseprinsipper som benyttes på praksisstedet, for eksempel i hematologi, koagulasjon og klinisk kjemiske instrumenter
    • kan forklare måleprinsippene til analyseinstrumentene som benyttes på praksisstedet
    • kan gjøre rede for vesentlige faktorer som kan påvirke målingene og analyseresultatene i pasientprøver
    • kan gjøre rede for feilkilder knyttet til metodene som benyttes på praksisstedet
    • kan gjøre rede for kvalitetssikring på praksisstedet og forklare hvordan og hvorfor kvalitetskontroller brukes i analysearbeidet i medisinsk biokjemi
    • kan forklare hvordan laboratoriene kan bidra i pasientbehandlingen
    • kjenner til laboratorieinformasjonssystemer (LIS), mellomvareløsninger og styringssystemer for analyseinstrumenter på praksisstedet

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan følge laboratoriets daglige rutiner og analyseprosedyrer
    • kan delta i gjennomføring av analysearbeidet på praksisstedet
    • kan vurdere prøvematerialets egnethet
    • kan vurdere prøveresultaters pålitelighet på grunnlag av biokjemisk, metodologisk og teknisk kunnskap
    • kan bruke og vedlikeholde utvalgte analyseautomater som benyttes på praksisstedet
    • kan ivareta pasienten i prøvetakingssituasjonen

    Generell kompetanse

    Studenten

    • tar ansvar og viser initiativ og selvstendighet i arbeidssituasjonen
    • kan samhandle med kolleger og pasienter uavhengig av etnisk, religiøs eller kulturell bakgrunn
  • Course requirements

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Assessment

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

    Kunnskap

    Studenten har inngående kunnskap i juridisk metodelære (rettskildelære) herunder:

    • hvilke rettskilder som er relevante ved løsning av ulike barnevernrettslige og forvaltningsrettslige spørsmål
    • prinsippene for tolking av ulike rettskilder
    • hvordan anvende rettskilder på en juridisk problemstilling

    Ferdigheter

    Studenten kan selvstendig identifisere rettslige problemstillinger og anvende juridisk metode ved løsning av disse (rettsanvendelse):

    • finne frem til, formulere og analysere rettslige problemstillinger
    • skille mellom rettslige problemstillinger og løse disse separat
    • finne frem til og tolke det rettslige grunnlaget (lovbestemmelser og evt. andre rettskilder) som er relevant for å løse de rettslige problemstillingene
    • finne frem til og vurdere hva som er relevante faktiske opplysninger i saken
    • anvende det rettslige grunnlaget på relevante faktiske opplysninger i saken
    • formulere seg presist og konkludere

    Generell kompetanse

    Studenten kan analysere relevante eksisterende og fremtidige rettslige problemstillinger og rettskildemateriell på barnevernfeltet:

    • kommunisere barnevernsrettslige problemstillinger og løsning av disse muntlig og skriftlig, sette seg inn i nyoppståtte rettslige problemstillinger på barnevernsfeltet
  • Permitted exam materials and equipment

    Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og arbeidsformen er forelesninger med oppgaveløsning og ferdighetstrening i rettsanvendelse på en konkret sak.

  • Grading scale

    For å kunne framstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

    • Arbeidskrav 1: Innlevering av en skriftlig individuell oppgave med maksimalt 2000 ord (+/- 10 %) og gjennomført medstudentvurdering av en individuell oppgave til en medstudent.

    Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

  • Examiners

    Eksamen i emnet er en nasjonal deleksamen i juss arrangert av NOKUT. Eksamensformen er en skriftlig, individuell skoleeksamen på 5 timer. Eksamenen knyttes til juridisk metode og hvordan man skal ta stilling til rettslige spørsmål på barnevernsfeltet.