EPN-V2

BAPD2310 Aesthetic, culture and Sustainability in Critical Perspectives Course description

Course name in Norwegian
Estetikk, kultur og bærekraft i kritiske perspektiver
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Product Design
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

The module addresses design practice from a cultural and societal perspective. Emphasis is placed on critical thinking and exploration of cultural variables that influence the role of design in society. Particular emphasis is placed on aesthetics and sustainability and how working with these can affect society.

Recommended preliminary courses

Ingen ut over opptakskrav.

Required preliminary courses

No requirements for prior knowledge

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student

  • is capable of refelcting on the relationships between culture, sustainability and aestehtics
  • is capable of discussing and arguing in academic and other professional contexts
  • has knowledge of, and insight into the relationship between theoretical perspectives, practical design work and innovation

Skills

The student is capable of

  • discussing and relating to theoretical concepts
  • using aesthetic elements in design for different cultural contexts
  • mastering written presentations and argumentation including visualizations/materializations that adheres to professional and academic expectations.

Competence

The student is capable of

  • exchanging opinions and experiences with other academics and professionals
  • reflecting on and assessing his/her own professional and aesthetic points of view
  • reflecting on his/her own development in the learning process and adjusting this under supervision

Content

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • kan gjøre rede for forskjellen mellom begrepene styring og regulering
  • kan gjøre rede for de viktigste parametere i nettkvalitet og leveringskrav i forhold til nettselskaper
  • kjenner til prinsippet og oppbyggingen av en trefase asynkronmotor.
  • kan gjøre rede for motorens moment- og strømforhold ved start og drift
  • kan gjøre rede for motorens vanligste driftkarakteristikker
  • kan gjøre rede for motorens kapslingsgrad, kjøleform, driftsform og isolasjonsklasse
  • kan gjøre rede for styring av turtallet ved hjelp av en statisk frekvensomformer
  • kjenner til frekvensomformerens tilbakevirkning på nettet som overharmoniske strømforhold
  • kan gjøre rede for oppbyggingen og prinsippet for softstarter
  • kan gjøre rede for motorens arbeidsområder som pumper og vifter
  • kan gjøre rede for prinsippet for PM/EC- motorer.
  • kan tolke begrepet SFP (Spesific fan power) spesielt når det gjelder tilført el.effekt.
  • kan gjøre rede for overordnede styringssystemer som SD, og underordnede styringssystemer som bussystemer KNX og den logiske styringen PLS
  • kjenner til prinsippet for enfasemotorer som driver små pumper og vifter i et ventilasjons- og røranlegg

Ferdigheter:

Studenten

  • kan fordele elektrisk støy som flimmer, usymmetri, spenningsfall og overharmoniske forhold etter belastningsgraden i bygget.
  • kan beregne strøm- og momentforhold i tomgang og drift for en asynkronmotor
  • kan tolke motorens momentkurve og finne ut når motoren arbeider optimalt
  • kan bestemme en motors kapslingsgrad og kjøleform
  • kan forstå en enkel KNX-programmering.
  • kan tolke et hovedstrøm- og styrestrømskjema ved direkte start.
  • kan tolke et el.styrestrømskjema over et ventilasjonsanlegg i en bolig.

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan kommunisere i et teknisk miljø med andre fagpersoner om elmotorer og styringen av dem
  • kan identifisere elmotorer i et ventilasjons- og røranlegg og kjenner styringsprinsippet for dem
  • kan i en helhetlig sammenheng velge den riktige pumpe og vifte som tilfredsstiller de gitte krav og kravet om et optimalt effektforbruk

Teaching and learning methods

Lectures and workshops Literature study Individual- and group work Individual and group tutorials

Course requirements

The following coursework is compulsory and must be approved before the student can take the exam:

  • Peer assessment, written in Canvas, maximum 500 words
  • Reflective note minimum 500 words

Assessment

Submission: reflection that includes text, visual and/or materialized articulations. Individual assignment or two people can submit a joint answer. The assignment should be between 2.000 and 3.000 words.

Results may be appealed.

Permitted exam materials and equipment

All aids are permitted, as long as the rules for referencing are complied with.

Grading scale

Grade scale A-F.

Examiners

Studenten skal tilegne seg kunnskap om: Optimalisering av el-nettet, prinsippet for og oppbyggingen av en enfase-, trefase-asynkron- og PM/EC- motor, hvordan optimalisere motorens effektforbruk ved anvendelse av overordnede og underordnede styringssystemer som f.eks. bruken av kraftelektronikk, hvordan motorer opptrer ved forskjellige laster som pumper og vifter i ventilasjons- og røranlegg og bruken av mykstarter og frekvensomformer.

Valgemnet igangsettes foutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.

Overlapping courses

Forelesninger, øvinger, prosjektarbeid, laboratoriearbeid og ekskursjon til en leverandør av frekvensomformere. Det anbefales at studentene arbeider 5-6 timer i uken på egen hånd.