EPN-V2

BAPD2310 Aesthetic, culture and Sustainability in Critical Perspectives Course description

Course name in Norwegian
Estetikk, kultur og bærekraft i kritiske perspektiver
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Product Design
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

This module addresses the practice of design as seen from cultural and social perspectives. The primary focus is on written analysis, discussion and argumentation.

Recommended preliminary courses

Undervisningen gjennomføres som ukentlig undervisning som finner sted ved fysisk fremmøte på campus.

Undervisningen foregår f.eks. via forelesninger, studentpresentasjoner, seminarer og selvstudium. Oppfølging gis underveis og i forbindelse med veiledning.

Required preliminary courses

No requirements for prior knowledge

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student

  • is capable of analysing the relationships between culture and sustainability from theoretical and societal perspectives
  • is capable of discussing and arguing in academic and other professional contexts
  • has knowledge of and shows empathy in relation to different cultural paradigms
  • has knowledge of aesthetics and these apply in different cultural contexts
  • has knowledge of, and insight into the relationship between theoretical perspectives, practical design work and innovation

Skills

The student is capable of

  • discussing and relating to theoretical problems
  • using aesthetic elements in the development of products in different cultural contexts
  • mastering written presentations and argumentation that adheres to professional and academic expectations.

Competence

The student is capable of

  • exchanging opinions and experiences with other academics and professionals
  • reflecting on and assessing his/her own professional and aesthetic points of view
  • reflecting on his/her own development in the learning process and adjusting this under supervision

Content

Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet

Teaching and learning methods

Lectures and workshops Literature study Individual- and group work Individual and group tutorials

Course requirements

The following coursework is compulsory and must be approved before the student can take the exam:

  • A written assignment emphasising critical reflection and academic argumentation
  • Reflective note

Assessment

Written assignment. Students have the option of collaborating in pairs to develop a shared submission.

The exam result can be appealed.

Permitted exam materials and equipment

Dette emnet er det første av to obligatoriske metodeemner. I dette emnet introduseres vitenskapsteori, forskningsetikk, forskningsprosessen samt et utvalg av kvantitative og kvalitative metoder med vekt på datainnsamling. Formålet med emnet er å kvalifisere studentene til å kunne lese og forstå forskning, å kunne argumentere for valg av relevante metoder og teorier og kunne gjennomføre et selvstendig forskningsprosjekt.

Sammen med emnet Vitenskapelig teori og metode II utgjør dette emnet fundamentet for masterprogrammets metodeundervisning.

Undervisningsspråk er norsk

Grading scale

Ingen forkunnskapskrav.

Examiners

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • Inngående kunnskap om det vitenskapsteoretiske grunnlag for arkiv-, bibliotek- og informasjonsvitenskap som fagfelt.
  • spesialisert innsikt i kriterier for forskningskvalitet og for etisk forsvarlig forskning.
  • spesialisert kunnskap om vesentlige kvantitative og kvalitative metoder for innsamling av forskningsdata.

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning.
  • gjøre kvalifiserte valg av forskningsmetodologi for egen forskning, og evaluere andres valg av metodologi.
  • anvende kvalitativ eller kvantitativ metode der metodevalg henger godt sammen med forskningsspørsmål / hypoteser.
  • forstå og anvende forskningsetiske prinsipper i praksis.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • drøfte kriterier for forskningskvalitet både skriftlig og muntlig.
  • kan selvstendig utforme et forskningsprosjekt og dele sine refleksjoner både skriftlig og muntlig.
  • kan tolke, formidle og drøfte resultater av vitenskapelige undersøkelser.

Overlapping courses

Studentenes læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig, individuell semesteroppgave på 12-14 sider (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg) om et oppgitt tema. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Studenten skriver en semesteroppgave der det velges ut to artikler som tar for seg en felles tematikk, men med forskjellige vitenskapsteoretiske og metodologiske utgangspunkter. Vurder og diskuter de ulike metodevalgene og implikasjoner de har for hvordan studiene utføres.

Semesteroppgaven kan skrives på norsk eller engelsk.