EPN-V2

BAPD2310 Aesthetic, culture and Sustainability in Critical Perspectives Course description

Course name in Norwegian
Estetikk, kultur og bærekraft i kritiske perspektiver
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Product Design
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
SPRING 2021
Schedule
Course history

Introduction

Skriftlig prosjekteksamen er et refleksjonsnotat med utgangspunkt i arbeidskravene. Notatet skal inneholde følgende:

  • Vurdering av gjennomført undervisningsopplegg etter gitte kriterier
  • Refleksjon over egen faglig utvikling og valgfagets plass i skolen

Besvarelsen skal være knyttet opp mot læringsutbytte for studiet og relevant teori. Omfang: 3500-4000 ord.

Arbeidet med prosjekteksamen foregår gjennom hele emnet. Innlevering av eksamensoppgaven er ved avslutning av emnet.

Ny/utsatt eksamen

Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjektoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny prosjektoppgave.

Required preliminary courses

Bestått - ikke bestått.

Learning outcomes

Studiet er organisert som et samlingsbasert og nettbasert deltidsstudium over ett semester, med studieoppgaver mellom samlingene. Studiet er bygget opp rundt følgende kompetanseområder:

1) Personlig og sosial kompetanse

  • Selvinnsikt og kommunikasjon
  • Oppmerksomhet på seg selv og andre
  • Være en god rollemodell

2) Trafikkfaglig kompetanse knyttet til læreplanens kjerneelementer:

  • Samhandling i trafikken
  • Ansvar og risikoforståelse
  • Folkehelse og miljø

Andre temaer:

  • Førstehjelp og tiltak ved ulykke er særlig viktig kompetanse.
  • Barn, oppmerksomhet og sykling - en opplæringsmodell med betydning for trafikk
  • Trafikal kompetanse
  • Vegtrafikkloven med skilt- og trafikkregler
  • Trafikkpsykologi
  • Kjøring i mørket med demonstrasjon av viktige faktorer
  • Øvelseskjøring og mengdetrening

3) Trafikkpedagogisk og -didaktisk kompetanse

  • Analyse av læreplanenes mål, innhold, arbeidsmåte og vurdering
  • Begrunnelse, innhold og oppbygging av lokal læreplan for valgfaget trafikk
  • Refleksjon rundt egne og andres arbeidsmåter
  • Undervisningsplanlegging

Content

Det benyttes ulike arbeids- og dokumentasjonsformer i studiet. Teoretisk stoff vil stort sett bli formidlet gjennom forelesninger, seminarer og praktisk eksemplifisering. Arbeid med uttrykk og samspill foregår i praktiske øvinger i mindre grupper eller klasser. Dramametoder vil bli utprøvd med medstudenter og i praksisperioden. Forestillinger/­framvisninger fore­går i prosjektarbeidsform med veiledning og instruksjon.

Studiet er i stor grad basert på at læring foregår sammen med andre. En slik læreprosess krever samvær og samarbeid over tid. Det forutsettes derfor at studentene er til stede og aktivt medvirker i undervisning og gruppearbeid. Det gjøres oppmerksom på at studiet er krevende, og at studiedager ofte brukes til gruppearbeid og annet studiearbeid. Det forventes at studentene jevnlig overværer teaterforestillinger for barn og voksne.

I enkelte tilfeller kan undervisningen bli gitt på engelsk.

Praksis

Emnet innehar en kort dramapraksis og fortellerpraksis. Gjennomføring av slik praksis er arbeidskrav og må være vurdert til godkjent for å kunne framstille seg til eksamen.

Emneansvarlig har ansvar for organisering av praksis i samarbeid med faglærer. Faglærer har ansvar for å forberede praksis i samarbeid med teamet og skaffe praksissted.

Dramapraksis består av utprøving av undervisningsopplegg i om lag fire dagers praksis i vårsemesteret. Faglærerne har hovedansvaret for oppfølging og veiledning gjennom praksisdagene. Det skal leveres et skriftlig refleksjonsnotat om praksis i etterkant av gjennomføring.

Fortellerpraksis består av eventyrfortelling i grunnskolen. Faglærerne har hovedansvaret for oppfølging og veiledning i praksisperioden.

Teaching and learning methods

Alle besvarelser kontrolleres av én sensor. Ekstern sensor benyttes regelmessig i utforming av oppgavesett og vurderingskriterier, minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet.

Course requirements

The requirement for admission to the course is confirmation of admission to a PhD programme or documentation that you are in the process of being admitted to one of the faculty's two PhD programmes (Engineering Science or Innovation for Sustainability).

Assessment

Written home exam relating to product aesthetics and cultural understanding.

The exam result can be appealed.

Permitted exam materials and equipment

To interne sensorer

Grading scale

Det anbefales å ha bestått VERN1110/VERND1110 før oppstart av dette emnet.

Examiners

Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder. Kontaktlærer fra OsloMet deltar i midtvurderingen, men kan også delta i sluttvurderingen ved behov. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.

Overlapping courses

Innføring i drama- og teaterkommunikasjon er et emne som forbereder en til videre arbeid i bachelorløpet, drama og teaterkommunikasjon. Emnet kan også tas som del av et årsstudium. I dette emnet utforsker vi kropp og bevegelse i samspill med teatermaskens uttrykksform og kunstneriske muligheter.

I tillegg fokuseres det på ensemblearbeid og den sentrale kunsten å samarbeide med andre, som er en grunnpilar i det videre arbeidet med drama og teater.

Studentene utfordres til å gå i kreative prosesser i samhandling med andre, og til å utforske kroppens, rommets og maskens potensiale.

Emnet inneholder følgende hovedområde:

  • Uttrykk og samspill.