EPN-V2

BAPD2310 Aesthetic, culture and Sustainability in Critical Perspectives Course description

Course name in Norwegian
Estetikk, kultur og bærekraft i kritiske perspektiver
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Product Design
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
Course history

Recommended preliminary courses

Kompetanse tilsvarende bestått 1. studieår eller tilsvarende.

Required preliminary courses

Anita Schjølset

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten skal

  • kunne analysere kulturelle kontekster i designteoretisk og - historisk sammenheng
  • diskutere og argumentere i varierende akademiske, faglige og brukerorienterte sammenhenger
  • ha kunnskap om og vise empati overfor ulike estetiske paradigmer
  • ha kunnskap om estetikk som virkemiddel i ulike kulturelle kontekster
  • ha kunnskap om og innsikt i sammenhengen mellom designteori og praktisk designarbeid

Ferdigheter

Studenten skal kunne

  • diskutere og forholde seg til teoretiske problemstillinger
  • anvende estetiske virkemidler i utviklingen av produkter i ulike kulturelle kontekster
  • beherske skriftlig fremstilling som fyller faglige og akademiske krav

Generell kompetanse

Studenten skal

  • kunne utveksle synspunkter og erfaringer med ulike akademiske og faglige miljøer for å fremme faglig utvikling og produktutvikling, nasjonalt og globalt
  • kunne reflektere over og vurdere eget faglig og estetisk ståsted
  • kunne reflektere over egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning

Content

Emnet skal gi kunnskap i forskjellige kulturers uttrykksformer og betydning. Kunnskap om sammenhengen mellom kultur og bærekraft blir tillagt spesiell vekt. Det skal formidle kunnskaper, ferdigheter og holdninger til estetiske virkemidler knyttet til designprosessen. Det gjelder både tredimensjonal form, konsepter og prosesser. Det skal fremme evnen til kritisk refleksjon og skriftlig beskrivelse og argumentasjon.

Hovedsakelig skriftlig, men også muntlig kommunikasjon.

Emnet skal fremme kunnskap og bevissthet i forhold til å ivareta kulturelle og estetiske kvaliteter i et designoppdrag overfor oppdragsgivere, samarbeidspartnere og brukere. Arbeidet skal resultere i en skriftlig besvarelse. Studenten skal gjennom oppgaven søke kontakt med relevante fagmiljøer og brukergrupper.

Teaching and learning methods

Undervisningen skjer som en kombinasjon av felles veiledningsseminar og individuell veiledning.

Studentene oppfordres til å velge tema og problemstilling tidlig i studieløpet, og benytte valgmuligheter i forbindelse med emner og skriftlige arbeider underveis som forberedelse til masteroppgaven. Tema, problemstilling og metodisk opplegg for undersøkelsen skal legges fram på et presentasjonsseminar tidlig i andre semester i andre studieår.

Veiledning

Hver student får oppnevnt en veileder med tilknytning til fagmiljøet ved masterstudiet. Studentene har rett til inntil åtte timer veiledning.

Course requirements

En prosjektplan på 3 - 5 sider må være godkjent før arbeidet med masteroppgaven begynner. Denne prosjektplanen skal omhandle problemstilling og opplegg for oppgaven, og danne grunnlag for tildeling av veileder. Ikke-godkjent prosjektplan kan forbedres en gang. Innleveringsfrist bekjentgjøres tidlig i 3. semester.

Fire av de individuelle veiledningstimene er obligatoriske, i tillegg kommer ett felles veiledningsseminar.

Assessment

Skriftlig hjemmeeksamen knyttet til produktestetikk og kulturforståelse.

Eksamensresultat kan påklages.

Permitted exam materials and equipment

Masteroppgaven leveres individuelt eller i gruppe på to studenter, og skal ha et omfang på 16 000 ord +/-10 %. Innholdsfortegnelse og litteraturliste kommer i tillegg. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Dersom masteroppgaven vurderes som bestått, gjennomføres muntlig eksamen. Masteroppgaven blir vurdert sammen med muntlig eksaminasjon. Det blir gitt karakter for masteroppgaven med mulighet for justering av karakteren opp eller ned en karakter, på bakgrunn av muntlig eksamen. Der to kandidater har skrevet felles masteroppgave gjennomføres felles muntlig eksamen.

Grading scale

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Examiners

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Overlapping courses

BAPD2210 (20 stp.) overlapper 10 stp. med emnet BAPD2200 (10 stp.).