EPN-V2

BAPD2310 Aesthetic, culture and Sustainability in Critical Perspectives Course description

Course name in Norwegian
Estetikk, kultur og bærekraft i kritiske perspektiver
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Product Design
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Curriculum
SPRING 2018
Schedule
Course history

Required preliminary courses

Bestått 1. studieår eller tilsvarende.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten skal

  • kunne analysere kulturelle kontekster i designteoretisk og - historisk sammenheng
  • diskutere og argumentere i varierende akademiske, faglige og brukerorienterte sammenhenger
  • ha kunnskap om og vise empati overfor ulike estetiske paradigmer
  • ha kunnskap om estetikk som virkemiddel i ulike kulturelle kontekster
  • ha kunnskap om og innsikt i sammenhengen mellom designteori og praktisk designarbeid

Ferdigheter

Studenten skal kunne

  • diskutere og forholde seg til teoretiske problemstillinger
  • anvende estetiske virkemidler i utviklingen av produkter i ulike kulturelle kontekster
  • behersker skriftlig fremstilling som fyller faglige og akademiske krav

Generell kompetanse

Studenten skal

  • kunne utveksle synspunkter og erfaringer med ulike akademiske og faglige miljøer for å fremme faglig utvikling og produktutvikling
  • kunne reflektere over og vurdere eget faglig og estetisk ståsted
  • kunne reflektere over egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning

Content

No restrictions.

Teaching and learning methods

Individuelt arbeid og gruppearbeid, forelesninger, litteraturstudier og research, workshops, veiledning, presentasjon og diskusjon.

Course requirements

On successful completion of this course students are able to

  • experiment with existing methodological tools
  • evaluate material potentials and processes through an experimental approach in a specific context
  • choose materials for a specific context/purpose based on the findings of practical testing Explore aesthetic, material and methodological challenges relating to the combination and use of materials in a specific contextvalue a willingness to work independently
  • manipulate chosen materials skilfully in the practical design process
  • dissect and refine design models systematically

Assessment

The most important teaching and learning methods for this course are discussions, group work, lectures, studio courses and tutoring.

Grading scale

  • One group assignment.
  • One peer group presentation.

Examiners

Individual or group [1] portfolio examination. The portfolio consists of

  • a written reflection (or report) on the design-process and end-product concept
  • design process documentation including end product

The examination result can be appealed against.