EPN-V2

BAPD2210 Cultural understanding and Communication Course description

Course name in Norwegian
Kulturforståelse og kommunikasjon
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
  • Introduction

    Undervisningsspråk: Norsk

    Emnet fokuserer på helsesykepleiers arbeid på befolknings-, gruppe- og individnivå med utgangspunkt i kunnskapsbasert praksis. Studenten videreutvikler sin kompetanse i å planlegge, gjennomføre og vurdere tilpasset samhandling med brukere av tjenestene på ulike nivåer. I tillegg inngår praktisk samhandling og samarbeid med kollegaer og tverrfaglige samarbeidspartnere.

    Praksisstudier i helsesykepleie foregår på aktuelle arenaer for helsesykepleie i kommunen/bydelen, fortrinnsvis innenfor helsestasjonstjenesten, skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom. Undervisning ved studiestedet, samt 10 uker praksisstudier som er veiledet, er fordelt over to semestre i en kommune/bydel; fire uker i første semester og seks uker i andre semester.

  • Required preliminary courses

    Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i helsesykepleie.

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan kritisk vurdere helsesykepleiers ansvar og funksjonsområde på befolknings-, gruppe- og individnivå
    • kan vurdere helsesykepleiers rolle innenfor tverrprofesjonelt samarbeid
    • kan analysere hvordan man med utgangspunkt i folkehelse på befolkningsnivå i praksis kan tilpasse tjenesten til den enkelte bruker

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan arbeide selvstendig og kunnskapsbasert innenfor helsesykepleiers ansvarsområde på helsestasjon, skolehelsetjeneste og helsestasjon for ungdom
    • kan tilpasse kommunikasjon på befolknings-, gruppe- og individnivå samt vurdere bruken av pedagogiske tilnærminger
    • kan analysere og vurdere behov for å henvise til aktuelle samarbeidspartnere

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan integrere etiske prinsipper i yrkesutøvelsen på befolknings-, gruppe og individnivå
    • kan analysere og reflektere over egen fagutøvelse basert på veiledning
    • kan anvende kultursensitiv tilnærming til barn, unge og deres familier
    • kan ta initiativ til kvalitetsforbedring innenfor tjenesten
  • Content

    The course aims to promote knowledge and awareness of the use of communication and cultural understanding in a given design project. Students will learn to communicate using semantic tools, as well as through verbal and visual communication. The student will be introduced to the use of communication methods and presentation techniques and learn how to communicate a message to a target audience.

    The course also includes literature on design ethnography, mapping, sustainability, designing presentation material and communication.

    The work will result in a product, report and associated communications material.

  • Teaching and learning methods

    Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformer består av veiledete praksisstudier med tilrettelagte læresituasjoner. I tillegg inngår undervisningsformer som forelesning, muntlige og skriftlige oppgaver (individuelt eller i gruppe), seminarer, ferdighetstrening og selvstudier.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

    • minimum 90 % deltakelse i praksis
    • studenten utarbeider en individuell plan for praksisperioden basert på læringsutbytter i emnet
    • skriftlig oppgave individuell eller i gruppe inntil 2-3 studenter, inntil 1500 ord
  • Assessment

    Portfolio assessment, individual or in groups of up to three people, subject to the following portfolio requirements in the project report:

    • Scope of the portfolio - one student max 35 pages, group of two students max 40 pages, group of three students max 45 pages. Appendices come in addition.
    • Process documentation in the form of pictures, graphics, text and other media, with argumentation for the development and choices made.
    • Result from the designer project.
    • Grounds for choices and giving an oral presentation (carried out as a coursework requirement).
    • Discussion and analysis of how/what the product the student has designed communicates, and in what way and to whom.

    All parts of the portfolio must be passed (grade E or better) in order to pass the exam in the course.

    The exam result can be appealed.

  • Permitted exam materials and equipment

    All.

  • Grading scale

    Grade scale A-F.

  • Examiners

    Bestått - ikke bestått.

    Det er krav om obligatorisk tilstedeværelse i praksisstudier. Fravær over 10 % medfører at emnet vurderes til «Ikke bestått».