EPN-V2

BAPD2100 Human Factors and Function - Product and Methods Course description

Course name in Norwegian
Menneske og funksjon - produkt og metode
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Product Design
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Det benyttes ulike arbeids- og dokumentasjonsformer i studiet. Teoretisk stoff vil stort sett bli formidlet gjennom forelesninger, seminarer og praktisk eksemplifisering. Arbeid med uttrykk og samspill foregår i praktiske øvinger i mindre grupper eller klasser. Dramametoder vil bli utprøvd med medstudenter og i praksisperioden. Forestillinger/framvisninger foregår i prosjektarbeidsform med veiledning og instruksjon. 

Studiet er i stor grad basert på at læring foregår sammen med andre. En slik læreprosess krever samvær og samarbeid over tid. Det forutsettes derfor at studentene er til stede og aktivt medvirker i undervisning og gruppearbeid. Det gjøres oppmerksom på at studiet er meget krevende, og at studiedager ofte brukes til gruppearbeid og lignende. Det forventes at studentene jevnlig overværer teaterforestillinger for barn og voksne.

I enkelte tilfeller kan undervisningen bli gitt på engelsk.

Praksis

Emnet innehar dramapraksis og fortellerpraksis. Gjennomføring av slik praksis er arbeidskrav og må være vurdert til godkjent for å kunne framstille seg til eksamen.

Teamkoordinator har ansvar for organisering av praksis i samarbeid med faglærer. Faglærer har ansvar for å forberede praksis i samarbeid med teamet og skaffe praksissted.

Dramapraksis består av undervisningsopplegg utprøvd på medstudenter og av om lag fire dagers praksis i vårsemesteret. Faglærerne har hovedansvaret for oppfølging og veiledning i praksisperioden. Det skal leveres en skriftlig rapport om praksis.

Fortellerpraksis består av eventyrfortelling i grunnskolen. Faglærerne har hovedansvaret for oppfølging og veiledning i praksisperioden.

Required preliminary courses

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

I hovedområde dramapedagogikk:

  • Utvikling av et lærer-i-rolle-forløp som utprøves på medstudenter og en skriftlig teoretisk refleksjon knyttet til dette. Lærer-i-rolle-forløpet blir kommentert av medstudenter og vurdert av lærer.
  • Utvikling av ett forumspill som utprøves på medstudenter. Forumspillet blir kommentert av medstudenter og vurdert av lærer.

 

I hovedområde teaterkunnskap:

  • To fortellerrunder i skolen.
  • Deltakelse i en produksjon av ett teaterstykke fra teaterhistorien.
  • En muntlig fremstilling for medstudenter om en teaterfornyer.
  • To skriftlige forestillingsanalyser (hver på ca. 1500-2000 ord).

I delen uttrykk og samspill:

  • Fremføring av én innøvd selvvalgt monolog.
  • Aktiv deltakelse i én større teaterproduksjon i vårsemesteret.
  • Aktiv deltakelse i minimum 80% av undervisningen i delemnet bevegelse

I dramapraksis og fortellerpraksis:

  • Gjennomført dramapraksis og fortellerpraksis.
  • En skriftlig rapport om praksisperioden (ca 4000- 5000 ord).

Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon.

Learning outcomes

Eksamen i emnet er tredelt:

1. Hjemmeeksamen i teaterhistorie - individuell skriftlig oppgave

oppgaven skal være på 2500 ord (+/- 10%). 

Hjemmeeksamenen teller 20 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan påklages.

2. Skriftlig fordypningsoppgave - individuell

Oppgaven skal ha fokus på en selvvalgt dramapedagogisk problemstilling som utdypes i et selvstendig dramapedagogisk opplegg. Teori og metode skal drøftes i relasjon til eget opplegg, eget tema og problemstilling. Fordypningsoppgaven vurderes på følgende grunnlag:

  • Studentens evne til å reflektere omkring dramapedagogiske problemstillinger.
  • Studentens evne til å kunne planlegge et forløp med den nødvendige metodeanalyse og strukturering.

Oppgaven skal være på 3000 ord (+/- 10%). Fordypningsoppgaven teller40 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan påklages.

3. Praktisk utøvende eksamen - gruppe

Studentene får forelagt utvalgte tekster og/eller objekter. Gruppen har én uke til å utarbeide sin formidling i dramatisk form. Praktisk utøvende eksamen vurderes på følgende grunnlag:

  • Gruppens evne til å beherske uttrykk og samspill.
  • Gruppens innsikt i dramaturgiske og estetiske kriterier.
  • Gruppens evne til å vurdere eget arbeid både når det gjelder prosess og produkt.

Praktisk utøvende eksamen teller 40 prosent av endelig bestått karakter.

Eksamensresultat kan ikke påklages.

I enkelte tilfeller kan praktisk/muntlige gruppeeksamener avvikles som individuell eksamen.

Alle eksamensdelene må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få endelig bestått karakter.

Content

The student will acquire an understanding of and insight into different design methods that are relevant in specific design processes.

Relevant issues will be related to

  • function and human user aspects
  • user-oriented design and ergonomics
  • elucidating the physical, psychological and social dimensions of a user perspective
  • practising and experiencing theory and design methodology in different design processes

Teaching and learning methods

Gradert skala A-F.

Course requirements

The following coursework is compulsory and must be approved before the student can take the exam:

  • Submission of presentation material and participation in three (3) milestone meetings.
  • Reflection notes.

Assessment

1. Hjemmeeksamen i teaterhistorie - individuell skriftlig oppgave

En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor kan anvendes. 

2. Fordypningsoppgave - individuell

En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor kan anvendes. 

3. Praktisk utøvende eksamen - gruppe

Vurderes av to sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur. 

Permitted exam materials and equipment

Emnet inneholder følgende tre hovedområder:

  • Dramapedagogikk.
  • Teaterkunnskap.
  • Uttrykk og samspill.

Grading scale

Grade scale A-F.

Examiners

Two internal examiners. External examiners are used regularly.