Programplaner og emneplaner - Student
BAPD2100 Human Factors and Function - Product and Methods Course description
- Course name in Norwegian
- Menneske og funksjon - produkt og metode
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Product Design
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
FALL 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Ingen forkunnskapskrav
Required preliminary courses
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om organisert samarbeid og samarbeidsledelse i offentlig sektor
- inngående kunnskap om forutsetninger for iverksetting av offentlig politikk gjennom samarbeid
- inngående kunnskap om samarbeidsdreven innovasjon
- Inngående innsikt i hvordan organisatoriske og samfunnsmessige forhold påvirker rolleutforming og handlingsrom for styring og ledelse av organisert samarbeid
Ferdigheter
Studenten kan
- vurdere hvordan samarbeidsutfordringer mellom ulike aktørgrupper og organisasjoner (privat - offentlig/ lokal - global) kan møtes gjennom samarbeidsledelse
- vurdere hvilke utfordringer som egner seg for samarbeidsdreven innovasjon, og hva slike innovasjonsprosesser krever med hensyn til samarbeidsledelse
- vurdere ulike styringsformer og samarbeidstiltak med hensyn til deres relevans og effekt i gitte situasjoner
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
Learning outcomes
Undervisningen gjennomføres som samlinger med forelesninger, studentpresentasjoner, diskusjoner, gruppearbeid og seminarer. Oppgaveskriving legges mellom samlingene. Stor grad av egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføring. Undervisningen tar utgangspunkt i eksempler og case hentet fra deltakernes praksiserfaring.
Content
The student will acquire an understanding of and insight into different design methods that are relevant in specific design processes.
Relevant issues will be related to
- function and human user aspects
- user-oriented design and ergonomics
- elucidating the physical, psychological and social dimensions of a user perspective
- practising and experiencing theory and design methodology in different design processes
Teaching and learning methods
Eksamen i emnet er en semesteroppgave. Besvarelsen skal ha et omfang på 3500 ord (+/- 10%). Forside, innholdsfortegnelse og referanseliste telles ikke med når antall ord beregnes. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Den skriftlige oppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe på to studenter, etter avtale med emneansvarlig.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Course requirements
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Assessment
Gradert skala A - F
Permitted exam materials and equipment
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Grading scale
Sissel Hovik
Examiners
Two internal examiners. External examiners are used regularly.