EPN

BAPD2000 Project and Branding through Design Course description

Course name in Norwegian
Prosjekt og merkevarebygging
Study programme
Bachelorstudium i produktdesign
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
FALL 2018
Schedule
Programme description
Course history

Recommended preliminary courses

Bestått emne BAPD1100 og BAPD1010 eller tilsvarende.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til identitetsbygging (del 1)

  • kjenner til teori og praksis rundt merkevarebygging (del 1)

  • kjenner til opphavsrett (Intellectual Property Rights) (del 1)

  • kan oppdage og definere brukers behov, og å velge markedsføringsstrategi i forhold til dette (del 1 og 2)

  • kjenner til kreative teknikker i problemløsning og produktutvikling (del 1 og del 2)

  •  

  • analyse av bedrift / oppdragsgiver

  • kjenner til mapping som metode

  • kjenner til ulike markedsføringsstrategier

  • "field research" / felt-forskning. Bredere utvalg av metoder. 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende merkevarebygging og markedsføring som grunnlag for et designprosjekt (del 1)

  • kan bruke designskisseteknikker som strategisk verktøy i design prosessen (del 1 og 2)

  • kan koordinere eget prosjekt med en annen prosjektgruppe (BAPD3000) (del 2)

  • kan anvende idéutviklingsprosesser med andre involverte deltagere (del 2)

  • behersker å presentere og argumentere for de valg som gjøres i prosjektet (del 2)

  •  

  • analyse av bedrift / oppdragsgiver

  • mapping som metode

  • markedsføringsstrategi

  • "field research" / felt-forskning. Valg av relevante metoder og anvendelse.

Generell kompetanse

Studenten

  • behersker å arbeide i et prosjekt

  • behersker å opptre i kundemøter

  • kan organisere samarbeid og dele ansvar

  • behersker å erfare konflikter underveis i et prosjekt

  • behersker å utveksle synspunkter og erfaringer og gjennom dette, bidra til utvikling av god praksis

  • kan reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning

  •  

  • analyse av bedrift / oppdragsgiver

  • mapping som metode

  • markedsføringsstrategi

Content

Emnet består av to deler. Prosjektene skal rettes mot samarbeid med eksterne aktører.

Del 1 omfatter cirka 1/3 del av emnet og fungerer som et forprosjekt rettet mot BAPD 2200 -Kommunikasjon og presentasjon. Denne delen vil ha fokus på merkevarebygging, kreative teknikker og opphavsrett (IPR).

Del 2 omfatter cirka 2/3 deler av emnet og er et samarbeidsprosjekt mellom 1. 2. og 3.BA. Studentene danner grupper (designkontorer) på tvers av klassetrinnene. 3.BA skal fungere som prosjektledere i gruppene. Denne delen fokuserer på prosjektarbeid i team, øvet i praksis. Resultatet kan være vektet mot både konsept og ferdig utviklet produkt.

Teaching and learning methods

Del 1: Prosjektarbeid individuelt eller i gruppe

Del 2: Workshop koordinert med 3. årsstudenter og 1. årsstudenter som arbeider i emnene BAPD1010 og BAPD3000.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Minimum 80 prosent fremmøte i prosjektperioden (del 2).
  • Muntlig presentasjon i gruppe hvor alle gruppens medlemmer bidrar (del 2).
  • Refleksjonsnotat.

Assessment

Skriftlig rapport, individuell eller gruppe.

Eksamensresultat kan påklages.

Permitted exam materials and equipment

Alle.

Grading scale

Bestått-Ikke bestått.

Examiners

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.