EPN-V2

BAPD1500 Creativity and Aesthetics in Design Course description

Course name in Norwegian
Kreativitet og estetikk i design
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
Curriculum
SPRING 2018
Schedule
  • Required preliminary courses

    Opptak til studiet samt godkjent verkstedsopplæring (Arbeidskrav i BAPD1010).

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten

    • kjenner til metoder for konseptutvikling
    • kjenner til grunnleggende prinsipper innenfor merkevarebygging (prising og kalkulasjon)
    • kjenner til estetiske virkemiddel knyttet til produkter
    • kjenner til grunnleggende økonomiske mekanismer

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan håndtere informasjon og fagstoff slik at det belyser en problemstilling
    • behersker å bruke 2D og 3D -media til idémyldring, analyse og produktutvikling
    • kan utvikle konsept
    • kan utvikle ulike 3D modellrekker
    • behersker å ta begrunnede valg
    • kan formidle fagstoff gjennom dokumentasjon og presentasjon av material- og formutforsking (2D og 3D
    • kan forklare sammenhengen mellom eksperimentelle metoder og produktutvikling
    • kan dokumentere og presentere utviklingsprosesser

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
    • reflektere rundt sammenhenger mellom teori og praksis relatert til produkter
  • Content

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

    Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen, 4 timer

  • Teaching and learning methods

    Forelesninger, demonstrasjoner, workshop, individuelle oppgaver og gruppeoppgaver

  • Course requirements

    Emnet omfatter de statistiske verktøy som brukes i biomedisinsk forskning, metodeutvikling og metodevalidering ved medisinske laboratorier. I tillegg omfatter emnet kvalitetssikringssystemer for slike laboratorier.

    Emnet går over ca. 7 uker og ligger i siste del av 2. semester.

  • Assessment

    Studenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne.

  • Permitted exam materials and equipment

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap om valg og bruk av statistiske metoder i forskning og metodevalidering
    • har inngående kunnskap om systemer og rutiner for kvalitetsovervåkning og kvalitetssikring av analyseprosesser
    • har kunnskap om akkreditering og sertifisering av medisinske laboratorier
    • kjenner til metoder for kvalitetsutvikling og akkreditering
    • kan redegjøre for vurderinger som ligger til grunn for etablering av referanseområde
    • kan forklare hvordan analysemetoders spesifisitet, sensitivitet og testnøyaktighet bestemmes og vurderes
    • kan vurdere og drøfte preanalytiske, analytiske og postanalytiske feilkilder
    • kan redegjøre for begrepene prediktiv verdi, odds ratio og ROC kurver
    • har kunnskap om lover og forskrifter som regulerer medisinsk laboratorievirksomhet
    • kan redegjøre for hvordan holdbarhetsforsøk på prøvemateriale gjennomføres
    • kan forklare analytisk variasjon i forhold til repeterbarhet og reproduserbarhet

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • anvende statistiske metoder og verktøy som tabellanalyse, variansanalyse, korrelasjon og enkel og multippel, lineær og logistisk regresjon
    • utføre og forklare hypotesetesting, parametriske og ikke-parametriske metoder samt korrelasjon og regresjonsanalyse
    • bruke en- og toveisvariansanalyser til repeterte målinger
    • vurdere betydningen av preanalytiske, analytiske og postanalytiske feilkilder for analyseresultatet / analysekvaliteten
    • velge og anvende statistiske metoder som brukes til kvalitetssikring av medisinske laboratorier
    • planlegge og gjennomføre sammenligning av analysemetoder og vurdere tiltak

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • diskutere og analysere faglige problemstillinger og bidra aktivt i gjennomføringen av avanserte arbeidsoppgaver knyttet til kvalitetskontroll og kvalitetssikring i laboratorier
  • Grading scale

    Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, gruppearbeid og selvstudier.

  • Examiners

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • presentasjon av oppgave i gruppe på 3-5 studenter