Programplaner og emneplaner - Student
BAPD1500 Creativity and Aesthetics in Design Course description
- Course name in Norwegian
- Kreativitet og estetikk i design
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2018
- Schedule
- Programme description
-
Required preliminary courses
Opptak til studiet samt godkjent verkstedsopplæring (Arbeidskrav i BAPD1010).
-
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- kjenner til metoder for konseptutvikling
- kjenner til grunnleggende prinsipper innenfor merkevarebygging (prising og kalkulasjon)
- kjenner til estetiske virkemiddel knyttet til produkter
- kjenner til grunnleggende økonomiske mekanismer
Ferdigheter
Studenten
- kan håndtere informasjon og fagstoff slik at det belyser en problemstilling
- behersker å bruke 2D og 3D -media til idémyldring, analyse og produktutvikling
- kan utvikle konsept
- kan utvikle ulike 3D modellrekker
- behersker å ta begrunnede valg
- kan formidle fagstoff gjennom dokumentasjon og presentasjon av material- og formutforsking (2D og 3D
- kan forklare sammenhengen mellom eksperimentelle metoder og produktutvikling
- kan dokumentere og presentere utviklingsprosesser
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
- reflektere rundt sammenhenger mellom teori og praksis relatert til produkter
-
Content
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen, 4 timer
-
Teaching and learning methods
Forelesninger, demonstrasjoner, workshop, individuelle oppgaver og gruppeoppgaver
-
Course requirements
Emnet omfatter de statistiske verktøy som brukes i biomedisinsk forskning, metodeutvikling og metodevalidering ved medisinske laboratorier. I tillegg omfatter emnet kvalitetssikringssystemer for slike laboratorier.
Emnet går over ca. 7 uker og ligger i siste del av 2. semester.
-
Assessment
Studenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne.
-
Permitted exam materials and equipment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om valg og bruk av statistiske metoder i forskning og metodevalidering
- har inngående kunnskap om systemer og rutiner for kvalitetsovervåkning og kvalitetssikring av analyseprosesser
- har kunnskap om akkreditering og sertifisering av medisinske laboratorier
- kjenner til metoder for kvalitetsutvikling og akkreditering
- kan redegjøre for vurderinger som ligger til grunn for etablering av referanseområde
- kan forklare hvordan analysemetoders spesifisitet, sensitivitet og testnøyaktighet bestemmes og vurderes
- kan vurdere og drøfte preanalytiske, analytiske og postanalytiske feilkilder
- kan redegjøre for begrepene prediktiv verdi, odds ratio og ROC kurver
- har kunnskap om lover og forskrifter som regulerer medisinsk laboratorievirksomhet
- kan redegjøre for hvordan holdbarhetsforsøk på prøvemateriale gjennomføres
- kan forklare analytisk variasjon i forhold til repeterbarhet og reproduserbarhet
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende statistiske metoder og verktøy som tabellanalyse, variansanalyse, korrelasjon og enkel og multippel, lineær og logistisk regresjon
- utføre og forklare hypotesetesting, parametriske og ikke-parametriske metoder samt korrelasjon og regresjonsanalyse
- bruke en- og toveisvariansanalyser til repeterte målinger
- vurdere betydningen av preanalytiske, analytiske og postanalytiske feilkilder for analyseresultatet / analysekvaliteten
- velge og anvende statistiske metoder som brukes til kvalitetssikring av medisinske laboratorier
- planlegge og gjennomføre sammenligning av analysemetoder og vurdere tiltak
Generell kompetanse
Studenten kan
- diskutere og analysere faglige problemstillinger og bidra aktivt i gjennomføringen av avanserte arbeidsoppgaver knyttet til kvalitetskontroll og kvalitetssikring i laboratorier
-
Grading scale
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, gruppearbeid og selvstudier.
-
Examiners
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- presentasjon av oppgave i gruppe på 3-5 studenter