Programplaner og emneplaner - Student
BAPD1401 Material based Design Course description
- Course name in Norwegian
- Materialbasert design
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Product Design
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
- Filmhistorie med fokus på kunstnerisk og personlig film.
- Utforsking av personlig erfaring som utgangspunkt for filmproduksjon.
- Kunstfilosofi, cinematurgi, etikk og estetikk.
- Narrative strategier i idé- og manusutvikling.
- Bilde og lyd som dramaturgiske elementer.
- Teknisk innføring i bruk av kamera, lyd, lys og redigeringsverktøy.
- Filmskisser og øvelser.
- Produksjon av kunstnerisk og personlig film.
Required preliminary courses
Admission to the programme and approved training in Health, Safety, and Environment (HSE) in at least two of the department's material areas.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student is familiar with
- methods of innovative ideation and idea processing
- experimental methods of form development using materials
- surface and processing techniques in various material areas
- how a conscious use of aesthetic means can influence perception
Skills
The student has basic skills in
- working exploratively with different material and surface qualities by developing three-dimensional forms
- working systematically with physical material, visual and written documentation of the explorative work
Competence
The student
- is familiar with relevant ethical issues in the discipline and profession and is aware of professional attitudes in the design field
- can refer to specialist literature
- is capable of exchanging points of view and experience with others with backgrounds in the field and in this way contribute to developing good practice
- can reflect on his/her own development in the learning process and adjusting it
- can work with results that can be verified
Teaching and learning methods
Workshops, lectures, demonstrations, workshop practice and individual and group assignments.
Course requirements
The following work requirements are mandatory, must be carried out individually, and must be approved in order to appear for the exam:
1. Design brief: One to two pages with the problem, specification of requirements and annotated inspiration images related to the chosen context.
2. Shape: Workshop and submission of practice results, which show a three-dimensional shape with at least three iterations/shape development steps. One to three pages with illustrative photos and text.
3. Written reflection with a look back at own learning process and planning in the subject. Up to two pages.
Assessment
Portfolio assessment subject to the following requirements:
Physical exhibition consisting of
- Physical models and manual or digital drawings that make a shape development process visible.
- Object or product collection.
- Selected material tests that have been significant for the design of the object/collection.
Report with documentation of the design process and material exploration, 15-20 pages. The report must show a comprehensive and thoroughly worked-out visual description of the design process, form and material exploration, supplemented by explanatory text. Claims must be scientifically justified, and source references must be provided.
The portfolio will be assessed with an overall grade.
The exam result can be appealed.
Permitted exam materials and equipment
Emnet omhandler foreldrekonfliktsaker, det vil si saker med bekymring for barnets omsorgssituasjon, der bekymringen også er relatert til foreldres pågående konflikt om barnets bosted, foreldreansvar og samvær etter et samlivsbrudd. Dette er saker som ligger i et organisatorisk grenseland mellom barnevernet, familievernet, politiet og domstolene. Sakene kan dreie seg om bekymring for vold, overgrep eller annen omsorgssvikt hos en eller begge foreldrene, vedvarende høyt konfliktnivå, rusmisbruk eller andre forhold som påvirker barnets helse og utvikling.
Emnet bygger på tverrfaglige perspektiver; juss, psykologi og barnevernsfaglig kunnskap, og omhandler problemstillinger knyttet til barnevernstjenestens profesjonsutøvelse i gråsonen mellom barnevernloven og barneloven.
Emnet bygger videre på tidligere emner knyttet til juridisk metode/rettskildelære, barnerett og barnevern, og går dypere inn i disse.
Undervisningsspråk er norsk.
Grading scale
Studenten må ha fullført og bestått 2.studieår av bachelorstudium i barnevern eller sosialt arbeid.
Examiners
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om hvilke utfordringer og dilemmaer som ansatte i barneverntjenesten kan møte i arbeid med foreldrekonfliktsaker
- har bred kunnskap om barneverntjenestens juridiske handlingsrom i slike saker
- har bred kunnskap om barnets rett til å delta og bli hørt i egen sak
- har bred kunnskap om barnevernets samarbeidspartnere og deres rolle og oppgaver i foreldrekonfliktsaker
- har bred kunnskap om reglene for samarbeid: taushetsplikt, opplysningsplikt, opplysningsrett og avvergeplikt
- har kunnskap om hvordan pågående foreldrekonflikter, vold og annen omsorgssvikt kan virke inn på barns helse og utvikling
- har kunnskap om foreldreskap på tvers av to hjem, herunder hvilken betydning voldserfaringer kan ha ved samlivsbrudd
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende juridisk metode for å avklare barnevernstjenestens rettslige handlingsrom i foreldrekonfliktsaker
- kan anvende relevant kunnskap for å analysere barnets omsorgssituasjon, og drøfte barnevernstjenestens muligheter for å bistå barnet og foreldrene i alle faser av barnevernssaken
- kan anvende kunnskap om barnets rett til å bli hørt i foreldrekonfliktsaker
- kan veilede foreldre og barn om barnevernstjenestens og andre etaters ansvar og oppgaver, samt barnelovens regler om bosted, samvær og foreldreansvar
- kan anvende regelverket om samarbeid med andre tjenester og instanser
- kan reflektere over konfliktbegrepet og konfliktløsning
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere ut fra et flerfaglig ståsted for å sikre barn og foreldre god bistand i gråsonen mellom barnevernsloven og barneloven.
- kan reflektere etisk, og kritisk, over barnevernstjenestens og andre instansers definisjonsmakt
Course contact person
Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og arbeidsformene består av forelesninger og seminarundervisning, samt selvstudium.
Overlapping courses
Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.