EPN-V2

BAPD1400 Experimental use of Materials and techniques Course description

Course name in Norwegian
Eksperimenterende bruk av materialer og teknikker
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Product Design
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
SPRING 2022
Schedule
Course history

Introduction

In this course, students will become familiar with and skilled in innovation with form and experimentation with material properties.

Required preliminary courses

Admission to the programme and approved workshop training (coursework requirement in BAPD1020).

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student is familiar with

  • methods of innovative ideation and idea processing
  • experimental methods of exploring materials
  • surface and processing techniques in various material areas

Skills

The student has basic skills in

  • experimenting with materials and ideas related to 3D forms
  • exploring different material surface properties
  • experimental work with unpredictable results and possibilities
  • working systematically with documenting experiments

Competence

The student

  • is familiar with relevant ethical issues in the discipline and profession and is aware of professional attitudes in the design field
  • is capable of referring to specialist literature
  • is capable of exchanging points of view and experience with others with backgrounds in the field and in this way contribute to developing good practice
  • is capable of reflecting on his/her own development in the learning process and adjusting it
  • is capable of working with results that can be verified

Content

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Teaching and learning methods

Emnet gir innblikk i barnevernspedagogens sammensatte rolle som profesjonsutøver i det norske velferdssystemet. Studentene får en introduksjon til barnevernets historie, samfunnsmandat og velferdspolitiske målsettinger og etiske retningslinjer for barnevernspedagoger. Oppgave- og ansvarsfordeling i velferdssystemet generelt og barnevernsfeltet spesielt står sentralt. Studentene får innblikk i egen rolle som fremtidig barnevernspedagog og hvordan tidlige opplevelser kan påvirke møter med barn og foresatte. Gjennom en innføring i kreative metoder får studentene mulighet til å reflektere over egne reaksjoner og følelser, og hvordan kreative metoder kan anvendes i praktisk barnevernsarbeid.;

.

Course requirements

The following coursework is compulsory and must be approved before the student can take the exam:

  • Research question: One A4 page containing text and inspirational images.
  • Work plan: Activity and time schedule.
  • Patterns and colour: Physical or digital submission of a pattern report produced by the student containing at least three colour options based on Itten’s colour contrasts.
  • Written reflection on the student’s own learning process and planning. Up to two A4 pages.

Assessment

Ingen forkunnskapskrav.

Permitted exam materials and equipment

Kunnskap

Studenten

·;;;;;;;; har kunnskap om barnevernets samfunnsmandat og oppgave- og ansvarsfordeling i velferdsforvaltningen

·;;;;;;;; har kunnskap om barns oppvekst og barndom med særlig forståelse for barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner

·;;;;;;;; har kunnskap om forebyggende og sosialpedagogisk arbeid for barn, unge og deres familier;som lever i utsatte livssituasjoner;

·;;;;;;;; har kunnskap om sosialpedagogikk, egen profesjon og barnevernfeltets historie og rolle i samfunnet

·;;;;;;;; har kunnskap om hvordan helse- og sosialpolitikkens utforming påvirker prioriteringer og yrkesutøvelsen på barnevernsområdet;

·;;;;;;;; har kjennskap til entreprenørskap og innovasjon innen barnevernsfeltet;;

·;;;;;;;; har kunnskap om hvordan kreative metoder inngår i barnevernspedagogens relasjonskompetanse

;

Ferdigheter

Studenten

·;;;;;;;; kan reflektere over hvordan velferdspolitikken påvirker den praktiske yrkesutøvelsen ;

·;;;;;;;; kan reflektere over barnevernspedagogens sammensatte rolle som profesjonsutøver;

·;;;;;;;; har forståelse for hvordan sette i gang og lede ulike aktiviteter med vekt på mestring og deltakelse

·;;;;;;;; kan reflektere over hvordan egne reaksjoner, følelser og tidligere opplevelser virker inn i møter med andre

;

Generell kompetanse

Studenten

·;;;;;;;; har kjennskap til sentrale helse- og sosialpolitiske spørsmål, velferdsstatens utvikling og velferdsstatens profesjoner;

·;;;;;;;; har forståelse for hvordan organiseringen og strukturene i barnevernet påvirker utøvelsen av det sosialpedagogiske arbeidet

·;;;;;;;; har innsikt i hvordan kreative metoder kan benyttes i relasjonsarbeid med barn og familier.;

·;;;;;;;; har begynnende innsikt i hvordan man kan sortere egne reaksjoner og følelser i profesjonsutøvelsen

Grading scale

Arbeidet foregår gjennom forelesninger, selvstudium, basisgrupper, ferdighetstrening i grupper og andre undervisningsformer etter behov.

Examiners

Emnet inneholder ett arbeidskrav/obligatorisk aktivitet.

1. Obligatorisk ferdighetstrening i arbeid med egne holdninger og selvrefleksjon ved bruk av kreative og estetiske metoder.

For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % nærvær. Ved fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær over 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen. Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse.

Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Course contact person

Eksamen er en individuell, skriftlig hjemmeeksamen over 48 timer på 8 -10 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.

Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.