Programplaner og emneplaner - Student
BAPD1300 Introduction to design - form and designprocess in context Course description
- Course name in Norwegian
- Introduksjon til design – form og designprosess i kontekst
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Masteroppgave med påfølgende muntlig, varighet på 45 minutter.
Studentene kan velge mellom to ulike formater på masteroppgaven:
A: Akademisk masteroppgave, basert på empirisk og/eller teoretisk forskningsmateriale
B: Designvitenskapelig utviklingsarbeid
Ad A: Akademisk masteroppgave: Omfang ved individuell innlevering: 25 000 ord (+/- 10 %), eksklusive forside, sammendrag, innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg. Når to studenter samarbeider skal oppgaven være på 30 000 ord (+/- 10 %). Når tre studenter samarbeider, skal oppgaven være på 35 000 ord (+/- 10 %).
Ad B: Designvitenskapelig utviklingsarbeid: Masteroppgaven har to deler, et designprodukt og en skriftlig oppgave med begrunnelse for og evaluering av designproduktet. Designproduktets format avtales med veileder. Designproduktet vurderes ut fra formål, nytte, utforming, kreativitet og egen evaluering. Omfang av den skriftlige oppgaven: 10 000 ord (+/- 10 %). Når to studenter samarbeider skal den skriftlige oppgaven være på 12 500 ord (+/- 10 %). Når tre studenter samarbeider, skal den skriftlige oppgaven være på 15 000 ord (+/- 10 %).
I alle faglige tekster skal studenten bruke pensumlitteratur og supplere med annen akademisk litteratur. Studentens evne til å reflektere i forholdet teori/praksis vil være avgjørende i vurderingen av tekstene.
Avsluttende eksamen består av vurdering av masteroppgaven med påfølgende individuell muntlig eksamen med varighet på 45 minutter. Ved designvitenskapelig oppgave skal også designproduktet gjøres tilgjengelig for sensorene (for eksempel ved en lenke fra den skriftlige delen av oppgaven).
Muntlig eksamen består av presentasjon av masteroppgaven og en samtale om sentrale problemstillinger i tilknytning til oppgaven. Studenter som har samarbeidet om masteroppgaven, presenterer masteroppgaven i fellesskap, tid ca. 20 minutter, mens den etterfølgende samtalen foregår med hver enkelt student, tid ca. 25 minutter.
Det gis én karakter på masteroppgaven og muntlig eksamen. Karakteren fastsettes etter den muntlige eksamenen.
Ny utsatt eksamen
Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat. Dersom masteroppgaven vurderes til ikke bestått, kan studenten levere ny eller revidert oppgave én gang
-
Required preliminary courses
Alle hjelpemidler er tillatt.
-
Learning outcomes
Det gis gradert karakter etter en skala fra A til F, der A er beste og E laveste karakter for bestått, mens F er ikke bestått.
-
Content
In this module, students are introduced to how a product designer works to develop a concrete product. Through a structured design process with various tools, methods, and processes, students develop understanding, sensitivity, and critical thinking around the design process.
The module is structured around parallel activities, where creativity, collaboration, and effort are central. The main activities include lectures, workshops, reading seminars, tutorials both individually and in groups, as well as presentations.
-
Teaching and learning methods
Det benyttes en intern og en ekstern sensor. Veileder kan informere sensorene om arbeidet med masteroppgaven, men skal ikke være med på karaktersettingen.
-
Course requirements
Studentene velger selv tema for og innhold i sin masteroppgave. Det er anbefalt å velge et forskningsfelt innen de prosjektene programmets lærere til enhver tid deltar i.
Studenter som velger å skrive en masteroppgave i tilknytning til tema internasjonal utvikling og utdanning, må påregne minst fire ukers feltarbeid i utlandet.
-
Assessment
The examination consists of two parts: a digital part and a physical part.
The individual written digital report should include:
- Research, documented design process, individual sketches, renderings, and mock-up models.
- Written reflection on the learning process and results.
- Length between 20 and 40 A4 pages.
- Word count between 1500 and 2500.
The physical submission should include the design proposal with sketches, renderings, and mock-up models.
The examination can be appealed.
-
Permitted exam materials and equipment
All aids are permitted as long as rules for citing sources are followed.
-
Grading scale
Grade scale A-F.
-
Examiners
Two internal examiners. External examiners are used regularly.
-
Course contact person
Angeliki Dimaki-Adolfsen