EPN-V2

BAPD1300 Introduction to design - form and designprocess in context Course description

Course name in Norwegian
Introduksjon til design – form og designprosess i kontekst
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Product Design
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Curriculum
SPRING 2018
Schedule
Course history

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til grunnleggende prinsipper om konstruksjon av produkter i ulike materialer
  • kjenner til forskjellige metoder for formutvikling og formlære
  • kjenner til bruk av visuelle virkemidler som kommunikasjon
  • kjenner til analytiske og eksperimentelle metoder for gjengivelse, utvikling og manipulering av form
  • kjenner til grunnleggende prinsipper for 3D-visualisering og dataassistert produksjon ved hjelp av 3D-print, laser, fres eller andre automatiserte prosesser.

Ferdigheter

Studenten

  • behersker digital og manuell konstruksjon i et utvalg av materialer
  • kan anvende ulike teknikker innen modellbygging og tilpasse disse etter kontekst og behov
  • behersker å benytte persepsjon og gjengivelse av romlig form
  • kan benytte tegning som kommunikasjon
  • kan utvikle form og knytte det til ide og kontekst

Content

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Studenten skal:

Kunnskap

· Forstå sammenhengen mellom systemers impulsrespons og frekvensrespons

· Forstå at bilder er 2D signaler og kan analyseres på tilsvarende måte som tidssignaler.

· Forstå sammenhengen mellom oppløsning, impulsrespons, punktspredefunksjon og frekvensrespons

· Vite hvordan bølger beskrives og forstå refleksjon, brytning og dempning av bølger

· Forstå hvordan et ultralydbilde blir dannet, hvordan signalene sendes og mottas

· Forstå hvordan Røntgenstråler genereres og et røntgenbilde blir dannet

· Forstå hvordan tomografiske data blir samlet inn og brukes til rekonstruksjon av CT bilder.

· Forstå prinsippene for magnetisk resonans og hvordan bildene dannes i MRI.

Ferdigheter

  • Kan beskrive og analysere signaler vha. Fouriertransformen.

· Være i stand til å frekvensanalysere signaler og behandle de på en optimal måte

  • Kan digitalisere signaler vha. sampling og A/D-konvertering.

· Kan forklare forskjellen mellom diagnostisk og teknisk bildekvalitet

· Forstå hvordan bilder rekonstrueres fra måledata

· Kan bruke en ultralydmaskin og sette innstillinger for optimal bildekvalitet

Generell kompetanse

· Være i stand til å behandle et målesignal for å optimere informasjonen

· Være i stand til å vurdere teknisk kvalitet av et bilde for å optimere diagnostisk kvalitet

Teaching and learning methods

Forelesninger, workshop, individuell- og gruppeoppgaver.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Gruppeoppgave og en presentasjon.
  • Refleksjonsnotat.

Assessment

Mappevurdering med følgende mappekrav:

  • Idéskisser (2D og 3D).
  • Modellrekker som viser utvikling av form og konstruksjon (2D og 3D).
  • Produktmodell.
  • Dokument og dokumentert arbeidsprosess.

Eksamensresultat kan påklages.

Permitted exam materials and equipment

Alle.

Grading scale

Emnet omhandler analyse og behandling av signaler i frekvensdomenet og analyse og design av systemer for signalbehandling. Bilder er 2-dimensjonale signaler. Emnet omhandler innsamling av bildedata, rekonstruksjon av bilder og enkel bildebehandling av bilder for medisinsk diagnostikk.

Examiners

Ingen ut over opptakskrav.