Programplaner og emneplaner - Student
BAPD1300 Introduction to design - form and designprocess in context Course description
- Course name in Norwegian
- Introduksjon til design – form og designprosess i kontekst
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Product Design
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Curriculum
-
SPRING 2018
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- kjenner til grunnleggende prinsipper om konstruksjon av produkter i ulike materialer
- kjenner til forskjellige metoder for formutvikling og formlære
- kjenner til bruk av visuelle virkemidler som kommunikasjon
- kjenner til analytiske og eksperimentelle metoder for gjengivelse, utvikling og manipulering av form
- kjenner til grunnleggende prinsipper for 3D-visualisering og dataassistert produksjon ved hjelp av 3D-print, laser, fres eller andre automatiserte prosesser.
Ferdigheter
Studenten
- behersker digital og manuell konstruksjon i et utvalg av materialer
- kan anvende ulike teknikker innen modellbygging og tilpasse disse etter kontekst og behov
- behersker å benytte persepsjon og gjengivelse av romlig form
- kan benytte tegning som kommunikasjon
- kan utvikle form og knytte det til ide og kontekst
Content
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Studenten skal:
Kunnskap
· Forstå sammenhengen mellom systemers impulsrespons og frekvensrespons
· Forstå at bilder er 2D signaler og kan analyseres på tilsvarende måte som tidssignaler.
· Forstå sammenhengen mellom oppløsning, impulsrespons, punktspredefunksjon og frekvensrespons
· Vite hvordan bølger beskrives og forstå refleksjon, brytning og dempning av bølger
· Forstå hvordan et ultralydbilde blir dannet, hvordan signalene sendes og mottas
· Forstå hvordan Røntgenstråler genereres og et røntgenbilde blir dannet
· Forstå hvordan tomografiske data blir samlet inn og brukes til rekonstruksjon av CT bilder.
· Forstå prinsippene for magnetisk resonans og hvordan bildene dannes i MRI.
Ferdigheter
- Kan beskrive og analysere signaler vha. Fouriertransformen.
· Være i stand til å frekvensanalysere signaler og behandle de på en optimal måte
- Kan digitalisere signaler vha. sampling og A/D-konvertering.
· Kan forklare forskjellen mellom diagnostisk og teknisk bildekvalitet
· Forstå hvordan bilder rekonstrueres fra måledata
· Kan bruke en ultralydmaskin og sette innstillinger for optimal bildekvalitet
Generell kompetanse
· Være i stand til å behandle et målesignal for å optimere informasjonen
· Være i stand til å vurdere teknisk kvalitet av et bilde for å optimere diagnostisk kvalitet
Teaching and learning methods
Forelesninger, workshop, individuell- og gruppeoppgaver.
Course requirements
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Gruppeoppgave og en presentasjon.
- Refleksjonsnotat.
Assessment
Mappevurdering med følgende mappekrav:
- Idéskisser (2D og 3D).
- Modellrekker som viser utvikling av form og konstruksjon (2D og 3D).
- Produktmodell.
- Dokument og dokumentert arbeidsprosess.
Eksamensresultat kan påklages.
Permitted exam materials and equipment
Alle.
Grading scale
Emnet omhandler analyse og behandling av signaler i frekvensdomenet og analyse og design av systemer for signalbehandling. Bilder er 2-dimensjonale signaler. Emnet omhandler innsamling av bildedata, rekonstruksjon av bilder og enkel bildebehandling av bilder for medisinsk diagnostikk.
Examiners
Ingen ut over opptakskrav.