Programplaner og emneplaner - Student
BAPD1111 Design history, Design theory and Communication Course description
- Course name in Norwegian
- Designhistorie, designteori og kommunikasjon
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Studentene vil i dette emnet få en gjennomgang av hvordan nyere og kritisk økonomisk teori er anvendt i kunst- og kultursektoren. Innenfor et økonomisk rammeverk vil studentene lære en analytisk tilnærming til hvordan kulturprodukter og kulturproduksjon verdsettes, samt logikken og utfordringene ved offentlig subsidiering av kultur. Studentene vil få en oversikt over forskningsfronten på digitaliseringens konsekvenser for forretningsmodeller og pengestrømmer i kultursektoren, både generelt for feltet som helhet og spesifikt for de enkelte kunstformene.
Sentrale teorier settes i kritisk lys for at studentene skal få en dypere forståelse, utvikle selvstendige analyser av problemstillinger, samt teste sine egne tenkemåter innen kulturfeltet. Ved bruk av eksempler fra kunst- og kulturfeltet vil studentene lære å bruke økonomisk teori og verktøy for å analysere situasjoner som en kulturleder kan møte. Dette tilegnes gjennom forelesninger, artikkelpresentasjoner og analyser av case-studier fra de ulike delene av kunst- og kulturfeltet.
Undervisningsspråk er norsk og engelsk.
-
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
-
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student
- has knowledge about how design is important for social development and vice versa, that social development affects design - and that this is expressed differently historically and today.
- knows that the links between design and social development are important on both a societal, local and personal level.
Skills
The student
- can survey and critically reflect on design's role in sustainable social development, based on own understanding.
- masters written and oral discussion, use of references and argumentation related to the field of study.
- can reflect critically on forms of communication in text, flat and spatial contexts and can use basic terminology related to the communication of design.
Competence
The student is capable of
- can assess their own role in professional contexts and with different perspectives, for example related to sustainability, inclusion or social benefit.
- can exchange views and experiences with others with a background in the subject area and through this contribute to the development of good practice.
- can reflect on their own development in the learning process and adjust this under guidance.
- can reflect on different forms of communication and dissemination of own and others' designs.
- is aware of their own professional role and understands it in relation to both a contemporary and a historical social context.
- Is aware of the importance of communication of own and others' design projects.
- is aware of historical changes in attitudes to sustainability, linked to design and consumption.
-
Teaching and learning methods
Det vil bli brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, studentpresentasjoner og gruppediskusjoner.
-
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Studentene skal ha en gruppepresentasjon på 30 minutter for resten av klassen. Hver gruppe skal presentere en artikkel fra pensum. En utdypning av krav til gruppepresentasjonens innhold vil bli delt ut på første forelesning.
Formålet med arbeidskravet er at studentene skal lære å forstå faglig materiale innenfor kulturøkonomi i dybden, også for å kunne formidle dette til et publikum som ikke har tilsvarende dybdeinnsikt. Det legges opp til bearbeidelse i gruppe for å bryne seg på ulike måter å forstå og formidle materialet på.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
-
Assessment
Eksamen i emnet er en hjemmeeksamen over en periode på tre døgn (72 timer), som skal skrives individuelt. Studentene får en oppgave, f.eks. i form av en case fra kunst- og kulturfeltet, som skal analyseres ved hjelp av de begreper, teorier og rammeverk som er gjennomgått i kurset.
Besvarelsen skal skrives på norsk og ha et omfang på minst 3000 ord og ikke mer enn 3500 ord, ekskludert forside, sammendrag, innholdsfortegnelse og litteraturliste.
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri / Verdana 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
-
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Grading scale
Gradert skala A - F
-
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
-
Overlapping courses
Ingrid Tolstad