EPN-V2

BAPD1110 Design History and Design Theory Course description

Course name in Norwegian
Designhistorie og designteori
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Product Design
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
SPRING 2022
Schedule
Course history

Introduction

Emnet skal utdype den norske og den internasjonale designhistorien fra år ca. 1850 til i dag. Teoretiske perspektiver på design og vitenskapsteori er også sentrale fagområder innenfor dette emnet. I tillegg vil studenten få praktisk undervisning i skriveprosess, akademisk skriving og dokumentasjon.

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student

  • is aware of the role and importance of design and technology in social development how they have varied historically and in the present age.
  • knows about innovation and future opportunities in the significance of design in technology in culture and society.
  • is aware of his/her own professional role and understands it in relation to both a contemporary and a historical social context

Skills

The student

  • is capable of developing new perspectives and using analysis and critical reflection on the basis of his/her own understanding of the importance and role of design for a sustainable society
  • is capable of critically reflecting on future opportunities for the role and importance of design in society and to individuals
  • is capable of putting his/her own professional role in perspective and of using analysis in projects to identify opportunities and limitations to his/her own professional role
  • masters written and oral discussion and argumentation on the basis of his/her own understanding of the importance and role of design to social development and individuals

Competence

The student is capable of

  • seeing him/herself and his/her own work in a human and global context
  • exchanging points of view and experience with others with backgrounds in the field and in this way contribute to developing good practice
  • reflecting on his/her own development in the learning process and adjusting it under supervision

Teaching and learning methods

  • Workshops
  • Lectures
  • Excursions
  • Half-way review
  • Group work
  • Self-study

Course requirements

The following coursework is compulsory and must be approved before the student can take the exam:

Active participation in groups of 5-7 students to prepare two 10-minute oral presentations for the class.

Assessment

Portfolio assessment subject to the following requirements:

  • Assignment 1: individual paper and group work. Scope: 1300-1500 words.
  • Assignment 2: individual paper and group work. Scope: 1500-2000 words.

Group size: 5-7 students. One overall grade is given for the portfolio.

All parts of the portfolio must be passed (grade E or better) in order to pass the exam in the course.

The exam result can be appealed.

Permitted exam materials and equipment

Formålet med emnet er å styrke sosialarbeideres kunnskap om betydningen av arbeid som både virkemiddel og mål i inkluderingsarbeid, og styrke deres kompetanse på inkluderingsarbeid, Supported Employment (SE) tilnærming samt kvalifiseringsarbeid, herunder samarbeid både med brukere og arbeidsgivere. Bakgrunnen er sentrale føringer om styrking av arbeidslinjen, og med det, forventningene om økt arbeidslivskunnskap i velferdssektoren.

Gjennom emnet skal studentene oppnå økt kompetanse om arbeidslivets krav og forventninger, individet i relasjon i og til arbeidslivet, og individets ressurser og utviklingsmuligheter med vekt på inkludering og kvalifisering. Emnet bygger videre på kunnskap og erfaringer studentene har tilegnet seg gjennom tidligere sosialfaglig utdanning og/eller praksis. Emnet tar utgangspunkt i norsk arbeidsliv, men også hvordan globalisering og innvandring påvirker det norske arbeidsmarkedet. Innholdet er lagt opp slik at studentene skal tilegne seg kompetanse om flerkulturelle perspektiver på integrering, kvalifisering, diskriminering på arbeidsmarkedet og train-place tilnærming.

Ved å fokusere på integrering og kvalifisering til arbeidslivet på bakgrunn av kjønn, integrerer emnet kjønns- og likestillingsperspektiver.

Emnet gir innsikt og rom for refleksjoner over etiske problemstillinger knyttet opp til arbeid og arbeidslinjen. Det har fokus på sosiale og kulturelle forskjeller hos ulike grupper, arbeids- og aktiviseringsplikten i arbeidslivspolitikken, samt rettigheter og plikter i arbeidslivet.

Grading scale

Ingen forkunnskapskrav.

Examiners

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • arbeid som mål og middel i inkluderingsarbeid
  • inkluderingsarbeid av ulike grupper på arbeidsmarkedet
  • arbeidsmarkedet
  • virksomheters samfunnsmessige og sosiale ansvar
  • ulike tiltaksformer og arbeidsmarkedstiltak
  • Supported Employment tilnærming
  • lovverket som styrer arbeidsmarkedet
  • som kan stimulere til kritisk refleksjon om arbeidslinjen og arbeidslivspolitikken

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende arbeidslivskunnskap som grunnlag for profesjonelt og løsningsorientert arbeid innen velferdssektoren
  • vurdere ulike inkluderings- og kvalifiseringstiltak til arbeidslivet
  • reflektere over hvordan arbeidslinjen påvirker fortolkning og samhandling i sosialfaglig arbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for hvordan arbeidslivet og arbeidsorganisasjoner fungerer
  • har forståelse for arbeidsgiveres rolle i arbeidsinkluderingen
  • kjenner ulike verktøy og framgangsmåter som benyttes til arbeidsevnevurdering og inkluderings- og kvalifiseringsarbeid
  • kjenner til hovedtrekk og begreper i arbeidsretten