Programplaner og emneplaner - Student
BAPD1010 Form, material and working techniques Course description
- Course name in Norwegian
- Form, materialer og arbeidsteknikker
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Product DesignElective Courses, Bachelor's Degree Programme in Product Design
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Required preliminary courses
I dette emnet lærer du om menneskets grunnleggende fysiologiske og psykososiale behov og ressurser og om menneskets psykologiske utvikling. Faktorer som fremmer, hemmer og opprettholder balanse i de grunnleggende behovene er sentralt i emnet. Du skal studere smittekjeden og hvordan tiltak kan iverksettes for å bryte hvert ledd av kjede for å forhindre smitte. Videre studeres hygiene relatert til miljøet som omgir pasientene og hvordan basale smittvernsrutiner kan forbygge smitte og infeksjoner. Du skal også sette deg inn i aktuelle lover og forskrifter. Hensikten er å sette sykepleieren i stand til å utføre oppgaver i kommune- og spesialisthelsetjenesten. Kunnskap om kommunikasjonsferdigheter og etikk i sykepleie vektlegges.
En uke med inspirasjonspraksis gjennomføres i høstsemesteret og synliggjøres i timeplanen. Selve godkjenning av inspirasjonspraksis registreres i emne SYKK/SYKPPRA10 i vårsemesteret.
Learning outcomes
Opptak til studiet.
Content
- Designfag.
- Materialer og arbeidsmetoder.
Designfag
Emnet fremmer kunnskap om design som profesjonsfag. I denne perioden arbeider studenten i designprosesser der det blir lagt vekt på metoder for å utvikle kreativitet og ferdigheter innen designarbeid. Studenten vil i løpet av emnet delta i Prosjekt Designkontor i team med studenter i 2BA og 3BA. Studenten får erfaring med å presentere sine arbeider muntlig og ved hjelp av 2- og 3-dimensjonale medier.
Materialer og arbeidsmetoder
I denne perioden arbeider studenten med grunnleggende metoder for å bearbeide ulike materialer. Studenten skal sertifiseres til å kunne arbeide sikkert på verkstedene mht. HMS, herunder verneutstyr og verkstedkultur.
Teaching and learning methods
Etter gjennomført emne har du følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive sykepleiens historiske utvikling og hva som kjennetegner sykepleie som profesjon
- kan forklare menneskets grunnleggende behov og ressurser
- kan beskrive menneskets psykologiske utvikling og behov
- kan beskrive hovedtrekk i omsorgsetikken
- kan beskrive hva som kjennetegner en etisk vanskelig situasjon
- kan beskrive sentrale etiske prinsipper som autonomi, ikke skade, velgjørenhet og rettferdighet
- kan forklare taushets- og dokumentasjonsplikten
- kan beskrive kjennetegn på empatisk kommunikasjon og samhandling og hvordan dette anvendes i sykepleieutøvelse også overfor mennesker med ulik kulturbakgrunn
- kan gjøre rede for basale smittevernrutiner i helsetjenesten
- kan beskrive innholdet i smittevernloven og aktuelle forskrifter
- kan beskrive trinnene i kunnskapsbasert praksis (KBP) og forklare hva som inngår i sykepleierens vurderings-, handlings- og beslutningsprosess
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over en etisk vanskelig problemstilling ved å anvende SME-modellen (SME-Senter for medisinsk etikk, UiO)
- kan praktisere grunnleggende kommunikasjonsferdigheter
- kan delta aktivt i gruppesamarbeid og ta imot veiledning og reflektere over egen rolle
- kan følge prinsipper for akademisk skriving
- kan utføre og begrunne aktuelle prosedyrer knyttet til ivaretakelsen av grunnleggende fysiologiske behov inkludert hjertelungeredning med bruk av hjertestarter
- kan bryte smittekjeden og forhindre spredning av uønskede mikrober
- kan anvende kunnskap om basale smittevernrutiner i helsetjenesten
Generell kompetanse
Studenten
- kan utveksle synspunkter om sykepleiens grunnlag
- kan reflektere over betydningen av egen innsats i studiegrupper og kan reflektere over utfordringer når gruppeprosess benyttes som metode for læring
- har grunnleggende forståelse av sykepleierens forebyggende funksjon i smittevern og hygiene i helse- og omsorgstjenesten
Course requirements
Selvstudier, forelesninger, workshop, digitale læringsressurser, gruppearbeid, seminarer med fremlegg, og simulering og ferdighetstrening.
Deler av undervisningen er organisert som omvendt undervisning. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig på forhånd.
Assessment
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Individuell oppgave, omfang 1500 ord (+/- 10 %).
- Gruppeoppgave, 3-5 studenter, 1500 ord (+/- 10 %).
- Deltakelse på seminarer, 80 % tilstedeværelse av timeplanlagt aktivitet merket obligatorisk.
- Deltakelse på workshop i smittevern.
- Deltagelse på SF-enhet, 90 % tilstedeværelse av timeplanlagt aktivitet merket obligatorisk.
Permitted exam materials and equipment
Hjemmeeksamen i gruppe.
- Gruppe på 3-5 studenter.
- 3 dager.
- Omfang: 2500 ord (+/- 10 %).
- Individuell beskrivelse av eget bidrag i gruppen legges ved oppgaven, 350 ord (+/-10 %).
Grading scale
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en todelt karakterskala med Bestått/ ikke bestått.
Examiners
En intern. Ekstern sensor brukes jevnlig.