Programplaner og emneplaner - Student
BAPD1000 Design office - material processing Course description
- Course name in Norwegian
- Prosjekt designkontor - materialbearbeiding
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Product Design
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
FALL 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The course promotes knowledge about design as a professional subject. It comprises two periods, where the first period of about two weeks is a preliminary course focusing on different methods or knowledge related to the profession. The second period lasting the remaining four weeks is a collaboration between the bachelor students on all three years of the programme. The students will be divided into groups across classes. In this period, students will practise the theory/subject matter they have learnt from the first period, where the groups work with an external client and/or on external issues.
Required preliminary courses
Admission to the programme.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student is familiar with:
- the designer’s role in society and how design knowledge can contribute to different types of problem solving
- the different phases of a design project
- project planning as a basis for realising a design assignment
- problem formulation as a management tool
- different methods of increasing creativity
- basic methods of team work and good group dynamics
Skills
The student:
- is aware of his/her own and other people’s influence in group work
- knows basic terminology relating to design/the role of designers
- knows different methods of creative processes
- knows different techniques for making 2D and 3D sketches
Competence
The student:
- is familiar with relevant ethical issues such as privacy and copyright relating to the discipline and the profession and is aware of professional attitudes in the design field
- is capable of exchanging points of view and experience with others in the field and in this way contribute to developing good practice
- is capable of reflecting on his/her own development in the learning process and adjusting it
- is capable of working in a team on a joint topic towards a common goal
Teaching and learning methods
The work methods used in the different groups/design assignments will vary. In general, there will be:
- lectures
- team work with discussions on topics such as:
- needs, problems
- principle solutions (concepts) and ideas
- choice of solution
- presentation of solution
- work in 2D and 3D media
- physical modelling in suitable materials
- workshops
- papers and presentations
Course requirements
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om nyanser ved lydsystemet i engelsk, ved språkets grammatiske struktur og hvordan ordtilfanget kan videreutvikles
- har kjennskap til noen varianter av engelsk
- har kunnskap om hvordan muntlig og skriftlig språk kan integreres i inspirerende og meningsfulle aktiviteter
- har kunnskap om lesing og skriving som prosesser
- har kunnskap om hvordan ulike faktorer kan påvirke læring av engelsk
- har kunnskap om ulike måter å organisere opplæringen på
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke målspråket sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig i ulike situasjoner og sjangere med presisjon, flyt og sammenheng
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning slik at det tas hensyn til mangfoldet i elevgruppen og kulturell og språklig bakgrunn
- kan tilpasse undervisningen til enkelteleven ved å velge og legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter som fremmer utviklingen av elevenes reseptive og produktive språkferdigheter, bl.a. ved pedagogisk bruk av digitale læringsverktøy
- kan bruke muntlige aktiviteter som utgangspunkt for skriftlige aktiviteter og omvendt
- kan bevisstgjøre elevene på prosesser knyttet til lesing og skriving og hvordan de kan bruke disse strategisk i sin egen læring
- kan tilrettelegge for at elevene kan skape muntlige, skriftlige og sammensatte tekster med flyt, presisjon og sammenheng
- kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene
Generell kompetanse
Studenten
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
- kan vedlikeholde og utvikle egen språklige kompetanse
Assessment
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
Arbeidskravene er knyttet til innlevering av et bestemt antall tekster til studentens professional learning journal (se kapittelet "Arbeids- og undervisningsformer" ovenfor). Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:
- Tre journal entries .
- Journal entry relatert til Tema 7 (gruppeoppgave, sammensatt tekst av valgfri størrelse og tekst på 200-300 ord).
- Journal entry relatert til Tema 8 (individuell oppgave, skriftlig tekst på 1500-2000 ord).
- Journal entry relatert til Tema 9 (gruppeoppgave, skriftlig tekst på 800-1000 ord).
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Læringen i engelskstudiet forutsetter samhandling med andre studenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget, vurdering av undervisning og utvikling av muntlige ferdigheter. Denne delen av en lærers handlingskompetanse kan ikke tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Engelsk trinn 5-10 har derfor følgende krav om deltakelse:
- Deltakelse i minimum 80 prosent av undervisningen. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må levere kompensasjonsoppgaver om sentrale profesjonsrelevante temaer i form av lydfiler.
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.
Permitted exam materials and equipment
Eksamen i vårsemesteret av første studieår
Muntlig eksamen i par (eller individuelt hvis nødvendig pga. studenttall) med varighet på 15 minutter til presentasjon og 5 minutter til spørsmål fra sensorer per par. Det gis individuell karakter. Eksamen vurderes av to interne sensorer. Eksamenen er underlagt tilsynssensur. Det gis gradert karakter (A-F).
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Av praktiske hensyn vil eksamen i par kunne gjennomføres som individuell eksamen ved ny/utsatt eksamen.
Pensum
Faglitteratur (ca. 800 sider)
Språklære
Collins, Beverley og Inger Mees (2013). Practical Phonetics and Phonology: A Resource Book for Students (3. utg.). London: Routledge. (utdrag på ca. 100 sider)
Dypedahl, Magne, Hilde Hasselgård og Berit Løken (2012). Introducing English Grammar (2. utg.). Bergen: Fagbokforlaget. (utdrag på ca. 80 sider)
Fagdidaktikk
Harmer, Jeremy (2007). The Practice of English Language Teaching (4. utg). London: Longman. (utdrag på ca. 100 sider)
Lysvåg, Per og Gjertrud Flermoen Stenbrenden (2014). Academic Writing in English: A practical handbook. Oslo: Cappelen Damm (utdrag på ca. 100 sider)
Munden, Juliet (2014) Engelsk på mellomtrinnet: A teacher¿s guide. Oslo: Gylendal Akademisk (utdrag på ca. 70 sider)
Thornbury, Scott (1999) How to Teach Grammar . Harlow: Pearson. (utdrag på ca. 65 sider)
I tillegg kommer pensumlitteratur i handouts samt nettressurser (ca. 280 sider).
Anbefalte tekster ut over pensumbøkene vil bli kunngjort i Fronter.
Utover det ordinære pensumet forutsettes det at studenten gjør seg kjent med følgende:
Kunnskapsløftet: Læreplan for engelsk i grunnskolen
English Subject Curriculum (LK06 in English)
Grading scale
Tema 7: Fordypning i det engelske språkets system og struktur:
- Fordypning i grammatikk, lydlære og intonasjon - del B.
- Videreutvikling av ordtilfang i engelsk - del B.
- Engelsk i det flerspråklige klasserommet.
Tema 8: Tekst som prosess:
- Skriving og lesing som prosess.
- Akademiske tekster på engelsk.
- Engelsklæreren som språkmodell med vekt på skriftlige ferdigheter.
- Tekstbinding og tegnsetting.
Tema 9: Grunnleggende ferdigheter med fokus på skriving og IKT:
- Planlegging, ledelse og vurdering av arbeid med skriving i klasserommet.
- Elevvurdering med fokus på skriftlige ferdigheter.
- Muntlige aktiviteter som utgangspunkt for skriftlig tekstproduksjon og omvendt.
- Utforming av sammensatte tekster ved hjelp av IKT.
Examiners
Two internal examiners. External examiners are used regularly.