Programplaner og emneplaner - Student
BALV3700 Educational leadership and resource development within Facility Management Course description
- Course name in Norwegian
- Pedagogisk ledelse og ressursutvikling innenfor fasilitetsstyring
- Study programme
-
One Year Programme in Organisation and Management
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
SPRING 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet gis studenten yrkespedagogisk kompetanse for å kunne tilrettelegge for ressursutvikling og livslang læring hos servicemedarbeidere som produserer tjenester og utfører funksjoner som støtter kjernevirksomheten til organisasjonen. Dette for at formålet med Facility Management (fasilitetsstyring, FM) skal oppfylles: "forbedre menneskers livskvalitet og produktiviteten til kjernevirksomheten innenfor et bebygd område" (NS-EN ISO 41011:2018).
Yrkene til servicemedarbeiderne i en FM-organisasjon spenner bredt. Det er med utgangspunkt i lederaspekter og myndighetskrav ved et utvalg av disse yrkene og fagområdene kunnskap formidles om hvordan kompetansereformen "Lære hele livet" kan tilrettelegges for og hvordan yrkespedagogisk kompetanse her kan bidra til å lykkes med "fagopplæring i bedrift".
Ved å ha strategisk kompetanse i opplæring kan studenten bekle framtidige lederstillinger med personalansvar og være en pådriver i å tilby ufaglærte i sitt lederspenn en systematisk kompetanseplanlegging.
Recommended preliminary courses
Det anbefales at dette emnet tas etter emnet Facility Management (FM) i organisasjoner. Det vil hjelpe studenten i å plassere den yrkespedagogiske innsikten inn i et FM-perspektiv.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
· har innsikt i lov- og rammeverk som angår rolle og krav til kvalitet i praksiskandidatordningen
· forstår egen rolle og oppgaver ut fra praksiskandidatens læreforutsetninger, verdiskapning i virksomhetens og samfunnets perspektiv
· har kunnskaper om begreper og prosesser knyttet til vurdering av og for læring samt gjennomgående dokumentasjon
· har kunnskap om kommunikasjon og veiledningsmetoder i et yrkespedagogisk perspektiv og om hvordan konflikter kan forebygges og håndteres
· kan oppdatere sin pedagogiske kunnskap om det å veilede medarbeidere som får fagopplæring i bedrift
Ferdigheter
Studenten kan
· kartlegge praksiskandidatens læreforutsetninger
· finne informasjon og fagstoff som er relevant for veiledning av praksiskandidater
· anvende verktøy for kvalitetsutvikling og veiledningsmetoder etter yrkesspedagogiske prinsipper
· anvende kunnskap om kommunikasjon og samarbeid knyttet til veiledning
· anvende læreplanverket og vurderingsprinsipper for å lage opplæringsplaner, sette mål, vurdere og dokumentere opplæringen i bedrift
Generell kompetanse
Studenten
· har utviklet en etisk grunnholdning til egen rolle som veileder
· har forståelse for læreplanverket og vurderingsprinsipper knyttet til veiledning av praksiskandidater i egen bransje
· kan utføre veiledningsarbeidet etter yrkespedagogiske og bransjeetiske prinsipper tilpasset praksiskandidatens behov
· kan bygge relasjoner med instruktører i ulike bransjer samt bygge relasjoner med eksterne samarbeidspartnere
· kan utvikle veiledningsmetoder og verktøy som er relevante for veiledning av praksiskandidater
Merknad: De formulerte læringsutbyttebeskrivelsene i dette emnet bygger på dem formulert i Studieplan for Veiledning av lærlinger for instruktører og faglige ledere med ansvar for opplæring i bedrift, allikevel hensyntatt emnespesifikke formål uttrykt i innledningen over.
Teaching and learning methods
Det vil bli benyttet varierte arbeids- og undervisningsformer som forelesninger, gruppediskusjoner og summegrupper, refleksjonsoppgaver enkeltvis og i grupper, studiebesøk og selvstudium. Studentene forventes å delta i den timeplanlagte undervisningen og bidra med sin faglige stemme i undervisningsøktene.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav
1. En individuell oppgave på to sider om et oppgitt tema. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.
2. En gruppevis oppgave hvor et nærmere definert undervisningsopplegg egnet for å fremme god læring, presenteres muntlig. Det er obligatorisk deltakelse på medstudentenes presentasjoner.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.
Dersom oppgaven ikke blir godkjent kan gruppen framføre på nytt, med utgangspunkt i en ny og forbedret versjon innen angitt frist. Emneansvarlig informerer om innleveringsfrist.
Assessment
Eksamen i emnet er en gruppebasert semesteroppgave inkludert gruppebasert logg på inntil tre studenter. Besvarelsen skal ha et omfang på maks 20 sider.
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5. Forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.
Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen. En eventuell ny og utsatt eksamen arrangeres i påfølgende semester.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A - F.
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Admission requirements
Målgruppe
Emnet inngår som et valgemne på Årsstudium i organisasjon og ledelse.
Emnet tilbys også til studenter som tar enkeltemner.
Opptakskrav
For enkeltemnestudenter kreves generell studiekompetanse.
Søkere uten generell studiekompetanse kan vurderes på grunnlag av realkompetanse. Ved vurdering av realkompetanse gjelder generelle bestemmelser i Retningslinjer for opptak på grunnlag av realkompetanse ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Godkjent realkompetanse er yrkespraksis i tilknytning til forvaltning, drift og vedlikehold av bygg, hvorav minst ett år er i lederstilling.
Course contact person
Ellen Nygard