Programplaner og emneplaner - Student
BALV3600 Facility Management (FM) in organizations Course description
- Course name in Norwegian
- Fasilitetsstyringen i organisasjoner
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Administration and Leadership in the Public SectorModules in Administration and Management, and Welfare
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
FALL 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Felles for alle organisasjoner uansett sektor og land er at de har tjenester og funksjoner som støtter aktivitetene som utgjør kjernevirksomheten til organisasjonen. Alle disse servicetjenestene og støttefunksjonene må koordineres, ledes og styres. Det gir kjernevirksomheten merverdier.
Emnet gir en innføring i Facility Management (fasilitetsstyring, FM) som fagområde. Emnet legger vekt på metodiske og praktiske tilnærminger til ledelsesfunksjonen beskrevet og utdypet i den globale standarden NS-EN ISO 41001:2018 Fasilitetsstyring - Ledelsessystemer; Krav og brukerveiledning. Tilnærmingen til fagområdet gjennom undervisning og litteratur er preget av den nye definisjonen av FM hvor et klart formål er å forbedre menneskers livskvalitet i tillegg til det mer åpenbare - forbedre produktiviteten kjernevirksomheten, jf. definisjonen av FM i den globale standarden NS-EN ISO 41011:2018 Fasilitetsstyring (FM) - Terminologi:
«Ledelsesfunksjon i en virksomhet som understøtter mennesker, sted og prosess med det formål å forbedre menneskers livskvalitet og produktiviteten til kjernevirksomheten innenfor et bebygd område»
FM-organisasjonen til en virksomhet kan karakteriseres som en organisasjon i organisasjonen. Emnet gir studenten forutsetning for å være leder i denne nisjen, med behov i enhver organisasjon.
Recommended preliminary courses
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse på studiegrupper
- Minimum 90 prosent tilstedeværelse i simulerings- og ferdighetstrening
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminar og workshop
- Flervalgsoppgave, 60 % riktig svar på digitale flervalgsoppgaver.
- En studieoppgave i gruppe på inntil 3 studenter, 2000 ord (+/- 10 prosent)
- Individuell praktisk test på simulerings- og ferdighetsenheten. Prosedyrer fra alle temaer som er gjennomgått på simulerings- og ferdighetsenheten kan inngå i testen.
Required preliminary courses
Gjennom ferdighetstrening i grupper øver studentene i dette emnet på å videreutvikle sin kompetanse knyttet til utøvelse av sosialt arbeid, med fokus på barn, ungdom, familier og lokalsamfunn. Studentene trenes på å møte mennesker i vanskelige livssituasjoner, og vil også få innsikt i og kunnskap om hvordan ulike maktforhold kan påvirke relasjoner og profesjonelt samarbeid med andre mennesker. Det kreves selvbevissthet, kunnskap og trening i virkelighetsnære situasjoner for å opparbeide nødvendig profesjonell kompetanse for framtidig arbeid som sosionom.
Bruk av videofilming av egen trening vil gi studentene mulighet til å se seg selv og analysere egen framtoning som fremtidige yrkesutøvere..
Undervisningsspråk er norsk.
Learning outcomes
Studentene må ha fullført og bestått 1. studieår av bachelorprogrammet i sosialt arbeid.
Content
Studenten må ha bestått første studieår eller tilsvarende, med unntak for deleksamen 2 legemiddelregning i emnet PMED1300.
Teaching and learning methods
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i samtaler med barn og familier
- har kunnskap om hvordan man samarbeider med ulike instanser i et lokalsamfunn
- kjenner til hvordan man etablerer, koordinerer, organiserer og leder samarbeidsmøter
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre samtaler og vurdere og prioritere eventuelle tiltak med brukere på ulike arenaer
- kan gjenkjenne og vurdere uønskede hendelser og risiko i møte med brukere på ulike arenaer
- kan anvende kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid, organisering og ledelse av samarbeidsmøter
- kan anvende tolk i samhandling med brukere
- kan anvende digitale plattformer for kommunikasjon
- kan etablere, organisere og lede grupper på ulike arenaer og med ulike sosiale problemstillinger
- kan reflektere rundt innovative løsninger for innbyggere i et lokalmiljø, basert på befolkningens deltagelse
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk reflektere over hva som påvirker profesjonell samhandling med individ og familier
- kan reflektere over egne verdier og holdninger, og hvordan disse påvirker yrkesutøvelsen
- kan anvende faglig skjønn
- kan reflektere over betydningen av digital kommunikasjon i profesjonell praksis og samhandling
Course requirements
Undervisningen veksler mellom forelesninger/seminar (e-forelesninger) og ferdighetstrening med og uten bruk av filming.
Assessment
For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende obligatorisk aktivitet godkjent:
- Arbeidskrav 1.Obligatorisk tilstedeværelse og aktiv deltakelse i ferdighetstrening
Det kreves 80 % tilstedeværelse. Ved fravær utover 20%, og som ikke overstiger 40% gis et arbeidskrav. Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.
Begrunnelsen for krav om aktiv tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som både er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.
- Arbeidskrav 2: INTERACT - INTER1200.
Følgende arbeidskrav må være godkjent: Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. Loggen forutsetter deltakelse på seminar over to dager. Fravær medfører en individuell kompensatorisk oppgave. Se også https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact
Permitted exam materials and equipment
Emnet fokuserer på videreutviklingen av studentens praktiske og teoretiske ferdigheter. Det praktiske arbeidet i emnet kombineres med kunst- og formidlingsteori.
Prosjekter i emnet
Prosjekt 1: Utforskning og eksperimentering I. Individuelt arbeid: Prosjektet gir en grunnleggende innføring i samtidskunst fra begynnelsen av 1900-tallet. Forholdet mellom kunstnerisk arbeid og anvendelsen av fagteori står sentralt i prosjektet.
Prosjekt 2: Formidling av samtidskunst til bestemte målgrupper. Gruppearbeid (felles praksisprosjekt): Prosjektet retter seg mot formidling av samtidskunst til bestemte målgrupper og er direkte knyttet opp til praksisfeltet i kunst og formidling.
Prosjekt 3: Utforskning og eksperimentering II. Gruppearbeid: Prosjektet bygger videre på Utforsking og eksperimentering I og gir en grunnleggende innføring i samtidskunst fra midten av 1900-tallet. Forholdet mellom kunstnerisk arbeid og anvendelse av fagteori står sentralt i prosjektet.
Prosjekt 4: Formidlingstekst. I prosjektet arbeides det med ulike former for formidlingstekster.
Emnet avsluttes med en individuell eksamen.
Grading scale
Ingen.
Examiners
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for de vanligste sykdommer som kan kreve medisinsk eller kirurgisk behandling, med fokus på symptomer, tegn og funn, sykdomsforløp og behandling hos barn og voksne
- kan beskrive de vanligste prøver og undersøkelser som anvendes for å diagnostisere sykdom
- kan beskrive ulike legemiddelgrupper ved de vanligste indremedisinske sykdommer og sykdommer som krever kirurgi, med vekt på virkninger, mulige bivirkninger og interaksjoner
- kan beskrive sykdommer i bevegelsesapparatet
- kan beskrive vanlige elektrolyttforstyrrelser og symptomer knyttet til dette
- kan forklare skademekanikk, kinetikk og energivurdering
- kan gjøre rede for undersøkelsesmetodikk og forklare sammenhengen mellom tentativ diagnostikk og behandlingsintervensjoner
- kan gjøre rede for de vanligst forekommende akutte skade- og sykdomsforløp
- kan forklare hvordan aldring kan påvirke utvikling og behandling av akuttmedisinske tilstander
- kan beskrive hvordan ulike arbeidsmetoder, tiltak og medisinsk utstyr skal brukes i ulike akuttmedisinske situasjoner
- kan forklare bruk av legemidler ved akuttmedisinske tilstander
- kan gjøre rede for akuttmedisinsk beslutningstaking og valg av behandlings- og transportstrategier
- kan referere til lovgivning knyttet til informasjons- og meldeplikt, hjelpeplikt og melding om dødsfall
- kan beskrive bakgrunn for journaldokumentasjon
- kan gjøre rede for når det er behov for bistand fra personell med spesialkompetanse
- kjenner til det videre undersøkelses- og behandlingsbehovet for ulike sykdoms- og skadetilstander slik at pasienter kan sorteres til beste effektive omsorgsnivå
- kan gjøre rede for relevant forskning på problemstillinger innen paramedisin
- kan gjøre rede for sammenhengen mellom symptomer og akuttmedisinske tilstander og skader
- kan gjøre rede for prinsipper for dokumentasjon og journalføring
- kan gjøre rede for prinsipper for prehospital smertelindring
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende oppslagsverk som Felleskatalogen og Legemiddelhåndboka
- kan arbeide med relevant smittevernsbekledning, samt behersker håndtering av smitteførende materiale
- kan anvende fagkunnskap i en skriftlig fremstilling
- behersker behandlingsformer ved respiratoriske lidelser, oksygeneringssvikt, og ventilasjonssvikt, herunder non-invasiv ventilasjon
- kan gjennomføre en selvstendig systematisk klinisk undersøkelse og deretter iverksette tiltak og velge arbeidsmetoder i samarbeid med en medstudent
- kan anvende relevant medisinsk utstyr ved undersøkelse, klinisk vurdering og behandling
- kan ta opp og tolke et elektrokardiogram (EKG), og forklare sammenhengen med pasientens tilstand
- kan utføre essensielle luftveistiltak, inkludert manuelle manøvre, bruk av enkle hjelpemidler, maske-ventilasjon og bruk av supraglottiske verktøy
- kan beherske bruk av utstyr for fjerning av fremmedlegemer, som magills tang og laryngoskop
- kan utføre avansert hjerte- og lungeredning på voksne
- kan vurdere fare for komplikasjoner og iverksette forebyggende og behandlende tiltak, også i samarbeid med annet helsepersonell
- kan vurdere hvilket behandlingsnivå pasienten skal transporteres til
- kan gjennomføre og dokumentere anamneseopptak, klinisk undersøkelse og tiltak
- kan dokumentere en klinisk undersøkelse
- kan administrere prehospital smertebehandling i tråd med anerkjente prinsipper
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over hvordan kunnskap om de vanligste sykdommer og årsaker til helsesvikt er sentralt for utøvelse av paramedisin
- har forståelse for hvordan sykdom, forgiftning og skader kommer til uttrykk gjennom vitale tegn og symptomer
- kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver knyttet til tentativ diagnostikk og intervensjon hos pasienter ved de mest sentrale akuttmedisinske tilstander, sykdommer og skader
- kan anvende kliniske retningslinjer og vitenskapelige artikler innen akuttmedisin
- kan forklare hvordan sykdomstilstand/skadeomfang, forskjellige helseinstitusjoners kapasitet til pasientbehandling, transportavstand og transportløsninger påvirker valg av prehospital ressurs og transportdestinasjon
Admission requirements
Et individuelt eksamensprosjekt (mappe) som består av følgende deler som utarbeides i sammenheng.
- Et kunstnerisk arbeid
- En utstillingstekst (200 ord +/- 10%).
- En akademisk tekst (1200 ord +/- 10%).
Karakter gis ut fra en samlet vurdering av dette.
Eksamensresultatet kan påklages.
Gyldig fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Course contact person
Emnet er organisert i form av kunstnerisk arbeid og teoretiske studier. Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet. Undervisningen foregår med vektlegging på progresjon, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema. Det forutsettes tilstedeværelse i verksted og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter.. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der.