EPN-V2

BALV3500 EU Law and Politics Course description

Course name in Norwegian
EU Law and Politics
Study programme
Bachelor’s Programme in Administration and Leadership in the Public Sector
Oslo Business School, Exchange Programme
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

This course discusses the most important legal aspects and political dynamics of the European Union (EU). The focus is on its legal foundations, institutional structure and decision-making processes. At the end of the course the student will be able to understand and critically assess core issues arising in the field of EU Law, the development of the EU’s political system, and the main political dynamics that characterize the European context. Emphasis is given to the EEA Agreement and to the relationship between Norway and the European Union.

Required preliminary courses

Selv om mange fysiske prosesser i dagliglivet har kontinuerlig analog karakter, blir informasjon stort sett digitalisert, behandlet og nesten utelukkende lagret ved hjelp av digitalt format i elektroniske systemer. Digital teknologi har i flere tiår forvandlet alle aspekter av livene , og denne trenden vil fortsette i overskuelig fremtid. Det er i dag nesten umulig å finne en elektronisk enhet eller til og med et maskineri som ikke inneholder digital teknologi.

Dette kurset introduserer digitale tallsystemer, boolsk algebra og logiske prinsipper, som er grunnlaget for moderne digitale systemer. Kombinasjonelle og sekvensielle logiske designflyter dekkes i detalj, fra problemdefinisjon til designverifisering. Det oppnås kjennskap til design og anvendelse av digitale byggeklosser, inkludert porter, multipleksere, kodeomformere, aritmetiske enheter, registre, tellere, endelige tilstandsmaskiner, og på et introduksjonsnivå, minneteknologier.

Diskusjoner i klassen om digital design etablerer et introduksjonsrammeverk for grunnleggende elektroniske tekniske beregninger som kostnader, ytelse og krafttap. Teorien forsterkes med laboratorieøvelser, der enkle til komplekse digitale systemer gradvis utformes, verifiseres, implementeres og testes i laboratoriet ved hjelp av Computer-Aided-Design (CAD)-verktøy og Field-Programmable Gate Arrays (FPGAs). Laboratorieeksempler presenterer konsepter knyttet til maskinvaremodellering og design av vanlige bestanddeler i nevrale nettverksakseleratorer i kunstig intelligens (AI)-applikasjoner, tilbakevendende innen automasjon, medisinsk teknologi og mange andre felt.

Learning outcomes

Kunnskap

Studenten:

  • Har kunnskap om tallsystemer og boolsk algebra;
  • har kunnskap om metoder for å analysere og designe kombinasjons- og sekvensielle digitale kretser,
  • har kunnskap om de mest brukte små og mellomstore digitale byggeklossene og vet hvordan de skal brukes,
  • er kjent med interaksjon av designbeslutninger med vanlige designberegninger som kostnad, ytelse og effekttap,
  • har kunnskap om digital designflyt ved bruk av FPGAer.

ferdigheter

Studenten er i stand til:

  • Lese og forstå et logisk kretsdiagram og utføre feilsøking;
  • diskutere en logisk kretsløsning og forklare hvordan den fungerer,
  • ved å bruke produsentens håndbøker og datablader ,
  • designe digitale kretser av middels kompleksitet og verifisere løsningen.

Generell kompetanse

Studenten:

  • har kunnskap om oppbygging og funksjon av digitale kretser;
  • er i stand til å analysere et problem av digital natur, og spesifisere en logisk løsningsmetode,
  • er i stand til å diskutere ulike løsningsmetoder for logisk design,
  • er i stand til å utføre en full designflyt på FPGA (design, oppføring ved hjelp av skjematisk og maskinvarebeskrivelsesspråk (HDL), verifisering ved bruk av testbenker, grunnleggende tidsanalyse, grunnleggende effekttapanalyse, programmering, testing).

Teaching and learning methods

Teoriundervisning, øvinger med teoretiske og praktiske problemstillinger.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må bestås for å kunne ta eksamen:

  • Fem rapportinnleveringer av øvinger. Øvingene gjøre i gruppe på 4 til 6 studentener.

Assessment

Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

Permitted exam materials and equipment

Karakterskala A-F.

Grading scale

En intern sensor. Det benyttes jevnlig eksterne sensorer.

Examiners

The exam papers are assessed by one internal and one external examiner. At least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded for the papers assessed by two examiners form the basis for determining the level for all the exam papers.

Course contact person

Diego Praino