Programplaner og emneplaner - Student
BALV3300 User Participation Course description
- Course name in Norwegian
- Brukermedvirkning i offentlig virksomhet
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Administration and Leadership in the Public SectorModules in Administration and Management, and WelfareOne Year Programme in Organisation and ManagementElective modules, Faculty of Social Sciences
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om
- brukermedvirkning som demokratisk virkemiddel
- interesseorganisasjonenes fremvekst og rolle implementering av brukermedvirkning fra planlegging til gjennomføring av tiltak på individ- og systemnivå
- rammebetingelser for brukermedvirkning
- etiske og relasjonelle betingelser for brukermedvirkning
Ferdigheter
Studenten kan
- reflektere over sin rolle som tjenesteutøver og som leder av profesjoner som implementerer brukermedvirkning i sin tjenesteyting
- anvende brukernes erfaringer og kompetanse, og involvere brukere ved planlegging, gjennomføring og evaluering av tiltak og planarbeid
- sammenligne og diskutere brukermedvirkning som demokratisk virkemiddel i Norge og andre land.
Generell kompetanse
Studenten kjenner til og har kunnskap om
- brukerrettigheter og -medvirkning i velferdsforvaltningen
- etiske dilemmaer i møter mellom tjenesteytere og brukere
- brukerorientert ledelse
Required preliminary courses
Undervisningen er organisert i forelesninger og gruppearbeid.
Involvering av praksisfeltet
Forelesere fra praksisfeltet og brukere i praksisfeltet trekkes inn i undervisningen.
Learning outcomes
Alle hjelpemidler er tillattt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Teaching and learning methods
Gradert skala A-F.
Course requirements
Knowledge
The student will have knowledge of:
- The development of the EU and the EEA, and their main principles and aims
- Fundamental topics of EU/EEA law such as sources of law, decision making-processes, institutions, etc.
- Topical issues such as the effects of EU law in the national legal systems and Norway's relationship with the European Union
Skills
The student will be able to:
- Understand the scope of the European integration process
- Illustrate how the decision-making processes within the EU/EEA dimension work
- Identify and utilize legal sources of EU/EEA law
- Solve basic issues of EU/EEA law independently
- Discuss critically the connection between the EU and the Norwegian legal systems
General competence
The student will be able to:
- Reflect and write on topics such as legal sources, institutions, etc., and on the relationship between national and supranational legal systems
- Use English legal terminology connected to the topics studied
Assessment
I dette emnet tilegner studenten seg kunnskap om sentral økonomisk teori egnet for strategisk analyse. Strategien består av målsetningene, retningslinjene og ressursene organisasjonen bruker til å oppnå og beholde konkurransefortrinn. Aktuelle virkemidler i konkurransestrategien inkluderer prising, markedsføring, produktutvikling, fusjoner, oppkjøp og allianser. I Strategiøkonomi diskuteres mikroøkonomiske og spillteoretiske modeller med sikte på å utvikle evnen til å anvende økonomisk teori i utformingen av effektive strategier for bedrifter og andre organisasjoner. Emnet bygger videre på obligatoriske emner i mikroøkonomi og bedriftsøkonomi.
Permitted exam materials and equipment
Ingen forkunnskapskrav.
Grading scale
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om
- statiske og dynamiske modeller for prising i monopol- og oligopolmarkeder.
- transaksjonskostnadsteori knyttet til beslutninger om hvordan bedriften skal forholde seg til ulike deler av ulike verdikjeder.
- evolusjonær økonomisk teori om betydning av og drivkrefter for innovasjon i bedrifter.
- typologi for strategisk posisjonering og teori om strategisk binding.
- rammeverk for analyse av hvor attraktive ulike industrier er.
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende økonomiske teori på realistiske, komplekse strategiske problemstillinger, og begrunne strategivalg med det økonomiske begrepsapparatet.
- vurdere hvilke modeller som er best egnet i det enkelte case, har forståelse for modellenes begrensinger og kan kombinere dem med faglig innsikt fra andre fagområder.
- gjennomføre strategiske analyser og gi godt begrunnede anbefalinger for strategivalg.
Generell kompetanse
Studenten kan
- diskutere strategiske problemstillinger for bedrifter med utgangspunkt i økonomisk teori og annet fagstoff, og på det analytiske nivået som forventes på tredje års bachelor.
Examiners
Fagstoffet gjennomgås i plenumsforelesninger. I første del av semesteret får studentene øvingsoppgaver som ikke skal leveres inn. Senere blir det gitt to oppgaver utgjør en del av karaktergrunnlaget som beskrevet under.
Course contact person
- Dictionary (English-Norwegian, English-foreign language)
- Legal documents: TEU, TFEU, the EEA Agreement, directives, regulations, decisions of the Courts, etc.
It is possible to bring to the exam also specific parts of the above-mentioned documents.
Books and slides are not allowed.