EPN-V2

BALV3300 User Participation Course description

Course name in Norwegian
Brukermedvirkning i offentlig virksomhet
Study programme
Bachelor’s Programme in Administration and Leadership in the Public Sector
Modules in Administration and Management, and Welfare
One Year Programme in Organisation and Management
Elective modules, Faculty of Social Sciences
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om

  • brukermedvirkning som demokratisk virkemiddel
  • interesseorganisasjonenes fremvekst og rolle implementering av brukermedvirkning fra planlegging til gjennomføring av tiltak på individ- og systemnivå
  • rammebetingelser for brukermedvirkning
  • etiske og relasjonelle betingelser for brukermedvirkning

Ferdigheter

Studenten kan

  • reflektere over sin rolle som tjenesteutøver og som leder av profesjoner som implementerer brukermedvirkning i sin tjenesteyting
  • anvende brukernes erfaringer og kompetanse, og involvere brukere ved planlegging, gjennomføring og evaluering av tiltak og planarbeid
  • sammenligne og diskutere brukermedvirkning som demokratisk virkemiddel i Norge og andre land.

Generell kompetanse

Studenten kjenner til og har kunnskap om

  • brukerrettigheter og -medvirkning i velferdsforvaltningen
  • etiske dilemmaer i møter mellom tjenesteytere og brukere
  • brukerorientert ledelse

Required preliminary courses

Undervisningen er organisert i forelesninger og gruppearbeid.

Involvering av praksisfeltet

Forelesere fra praksisfeltet og brukere i praksisfeltet trekkes inn i undervisningen.

Learning outcomes

Alle hjelpemidler er tillattt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Teaching and learning methods

Gradert skala A-F.

Course requirements

Knowledge

The student will have knowledge of:

  • The development of the EU and the EEA, and their main principles and aims
  • Fundamental topics of EU/EEA law such as sources of law, decision making-processes, institutions, etc.
  • Topical issues such as the effects of EU law in the national legal systems and Norway's relationship with the European Union

Skills

The student will be able to:

  • Understand the scope of the European integration process
  • Illustrate how the decision-making processes within the EU/EEA dimension work
  • Identify and utilize legal sources of EU/EEA law
  • Solve basic issues of EU/EEA law independently
  • Discuss critically the connection between the EU and the Norwegian legal systems

General competence

The student will be able to:

  • Reflect and write on topics such as legal sources, institutions, etc., and on the relationship between national and supranational legal systems
  • Use English legal terminology connected to the topics studied

Assessment

I dette emnet tilegner studenten seg kunnskap om sentral økonomisk teori egnet for strategisk analyse. Strategien består av målsetningene, retningslinjene og ressursene organisasjonen bruker til å oppnå og beholde konkurransefortrinn. Aktuelle virkemidler i konkurransestrategien inkluderer prising, markedsføring, produktutvikling, fusjoner, oppkjøp og allianser. I Strategiøkonomi diskuteres mikroøkonomiske og spillteoretiske modeller med sikte på å utvikle evnen til å anvende økonomisk teori i utformingen av effektive strategier for bedrifter og andre organisasjoner. Emnet bygger videre på obligatoriske emner i mikroøkonomi og bedriftsøkonomi.

Permitted exam materials and equipment

Ingen forkunnskapskrav.

Grading scale

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om

  • statiske og dynamiske modeller for prising i monopol- og oligopolmarkeder.
  • transaksjonskostnadsteori knyttet til beslutninger om hvordan bedriften skal forholde seg til ulike deler av ulike verdikjeder.
  • evolusjonær økonomisk teori om betydning av og drivkrefter for innovasjon i bedrifter.
  • typologi for strategisk posisjonering og teori om strategisk binding.
  • rammeverk for analyse av hvor attraktive ulike industrier er.

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende økonomiske teori på realistiske, komplekse strategiske problemstillinger, og begrunne strategivalg med det økonomiske begrepsapparatet.
  • vurdere hvilke modeller som er best egnet i det enkelte case, har forståelse for modellenes begrensinger og kan kombinere dem med faglig innsikt fra andre fagområder.
  • gjennomføre strategiske analyser og gi godt begrunnede anbefalinger for strategivalg.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • diskutere strategiske problemstillinger for bedrifter med utgangspunkt i økonomisk teori og annet fagstoff, og på det analytiske nivået som forventes på tredje års bachelor.

Examiners

Fagstoffet gjennomgås i plenumsforelesninger. I første del av semesteret får studentene øvingsoppgaver som ikke skal leveres inn. Senere blir det gitt to oppgaver utgjør en del av karaktergrunnlaget som beskrevet under.

Course contact person

  • Dictionary (English-Norwegian, English-foreign language)
  • Legal documents: TEU, TFEU, the EEA Agreement, directives, regulations, decisions of the Courts, etc.

It is possible to bring to the exam also specific parts of the above-mentioned documents.

Books and slides are not allowed.