EPN-V2

BALV3300 User Participation Course description

Course name in Norwegian
Brukermedvirkning i offentlig virksomhet
Study programme
Bachelor’s Programme in Administration and Leadership in the Public Sector
Modules in Administration and Management, and Welfare
One Year Programme in Organisation and Management
Elective modules, Faculty of Social Sciences
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Required preliminary courses

Emnet omhandler samhandling mellom brukere av velferdsstatens ordninger og tjenesteyterne. Emnet gjennomgår sentrale rammebetingelser for brukermedvirkning. Vi vil reflektere over begrepet brukermedvirkning og relatere det til andre beslektede begreper i norsk kontekst, men også i internasjonal sammenheng. Brukermedvirkning relateres særlig til demokratisering og borgerrettigheter på individ- og systemnivå. Ulike faser i samarbeidet om velferdstjenester, slik som kartlegging, planlegging, iverksetting, evaluering og forskning vil bli gjennomgått. Emnet tar også for seg implementering av brukermedvirkning gjennom ledelse av profesjoner. Eksempler fra praksisnær forskning vil bli trukket inn i undervisningen.

Learning outcomes

Et skriftlig arbeidskrav på 8 - 10 sider som kommenteres av faglærer og/eller medstudent. Det kan enten leveres individuelt eller to studenter kan levere arbeidskrav sammen. Arbeidskravet må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Teaching and learning methods

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om

  • brukermedvirkning som demokratisk virkemiddel
  • interesseorganisasjonenes fremvekst og rolle ved implementering av brukermedvirkning f
  • rammebetingelser for brukermedvirkning
  • etiske og relasjonelle betingelser for brukermedvirkning

Ferdigheter

Studenten kan

  • reflektere over sin rolle som tjenesteutøver og som leder av profesjoner som implementerer brukermedvirkning i sin tjenesteyting
  • sammenligne og diskutere brukermedvirkning som demokratisk virkemiddel i Norge og andre land.

Generell kompetanse

Studenten kjenner til og har kunnskap om

  • brukerrettigheter og -medvirkning i velferdsforvaltningen
  • etiske dilemmaer i møter mellom tjenesteytere og brukere
  • brukerorientert ledelse

Course requirements

None.

Assessment

Knowledge

The student will have knowledge of:

  • The development of the EU and the EEA, and their main principles and aims
  • Fundamental topics of EU/EEA law such as sources of law, decision making-processes, institutions, etc.
  • Topical issues such as the effects of EU law in the national legal systems and Norway's relationship with the European Union

Skills

The student will be able to:

  • Understand the scope of the European integration process
  • Illustrate how the decision-making processes within the EU/EEA dimension work
  • Identify and utilize legal sources of EU/EEA law
  • Solve basic issues of EU/EEA law independently
  • Discuss critically the connection between the EU and the Norwegian legal systems

General competence

The student will be able to:

  • Reflect and write on topics such as legal sources, institutions, etc., and on the relationship between national and supranational legal systems
  • Use English legal terminology connected to the topics studied

Permitted exam materials and equipment

I dette emnet tilegner studenten seg kunnskap om sentral økonomisk teori egnet for strategisk analyse. Strategien består av målsetningene, retningslinjene og ressursene organisasjonen bruker til å oppnå og beholde konkurransefortrinn. Aktuelle virkemidler i konkurransestrategien inkluderer prising, markedsføring, produktutvikling, fusjoner, oppkjøp og allianser. I Strategiøkonomi diskuteres mikroøkonomiske og spillteoretiske modeller med sikte på å utvikle evnen til å anvende økonomisk teori i utformingen av effektive strategier for bedrifter og andre organisasjoner. Emnet bygger videre på obligatoriske emner i mikroøkonomi og bedriftsøkonomi.

Grading scale

None.

Examiners

Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.

Course contact person

All the exam papers will be assessed by an internal examiner. A selection of at least 25% of the exam papers will be assessed by an external examiner. An external examiner will also be used when there is doubt about whether an exam paper should be awarded a pass grade. The grades awarded to exam papers assessed by the external examiner will be used to determine the level of all exam papers.