EPN-V2

BALS3200 Economy, Society, and Public Policy Course description

Course name in Norwegian
Økonomi, samfunn og offentlig politikk
Study programme
Bachelor’s Programme in Administration and Leadership in the Public Sector
Modules in Administration and Management, and Welfare
One Year Programme in Organisation and Management
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
Elective modules, Faculty of Social Sciences
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Offentlig sektor er stor og sammensatt. Offentlige ansatte i administrasjon, ledelse og andre roller trenger kunnskap om økonomiske begreper og rammeverk i arbeid med politikkutforming og; for å kunne sette seg inn i kvantitative analyser av politikk.

I dette kurset vil studentene utvikle analytiske ferdigheter mens de arbeider med de mest presserende politiske problemene våre samfunn står overfor: ulikhet, finansiell ustabilitet, klimaendringer, verdiskaping og innovasjon.

Dette kurset er for:

  • Alle som ønsker å lære å bruke samfunnsøkonomi til å forstå og gjøre seg opp velbegrunnede synspunkter om politiske saker.
  • Alle som ønsker praktisk opplæring i å forstå og å bruke data for å forstå mer om økonomi og politikkens virkninger
  • Alle som er interessert i sosial og økonomisk politikk, som tar en grad knyttet til politikk, eller håper å ha en jobb i offentlig sektor i fremtiden.

Required preliminary courses

BAL2300 Samfunnsøkonomi eller minst 10 studiepoeng i grunnleggende samfunnsøkonomi.

Learning outcomes

Ved slutten av dette kurset vil studentene ha:

Kunnskap:

  • God kjennskap til grunnleggende økonomiske prinsipper innenfor mikroøkonomi, adferdsøkonomi og offentlig økonomi.
  • God kjennskap til økonomisk teori om markeder, når de fungerer og når de ikke gjør det.
  • Kunne redegjøre for prinsipper som rettferdiggjør statlig intervensjoner og regulering av økonomien.

Ferdigheter

  • Erfaring med å undersøke viktige politiske problemer ved bruk av data.
  • Analysere sosiale fenomen ved bruk av samfunnsøkonomiske begreper og tankegang.
  • Kunne predikere hvordan individer responderer på insentiver.
  • Kjenne til metodikk for å evaluere kostnader, fordeler og langsiktige konsekvenser av politikk.

Generell kompetanse

  • Kunne gi velbegrunnede politikkanbefalinger ved å analysere og evaluere politikk.
  • Kunne argumentere for når markeder bør reguleres og vurdere etikk og rettferdighet i sammenheng med politikkutforming.

Teaching and learning methods

This course gives students a basis for developing and maintaining good relational skills, with special emphasis on the interdependence of verbal and non-verbal behavior. Through analyses of contributions from social psychology, motivation research, and behavior analysis, students learn a practical approach to understanding causal attribution. The actual observational basis for various explanatory models is systematically examined. The objective of the course is that students acquire ways of analyzing the contingencies for both their own behavior and the behavior of others, promoting desired behaviors.

Course requirements

Ingen arbeidskrav.

Assessment

Eksamen i emnet er en individuell skoleeksamen på fem timer.

Permitted exam materials and equipment

On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student can

  • describe and discuss useful units of analysis in social interaction in working life and daily life
  • describe how to factor in the difference between intended and actual results, and discuss confirmation bias and selective perception; fuzzy causality, and problems with self-assessment
  • describe and discuss the relational perspective on behavior
  • describe and discuss the topics of causal attribution, Future Time Perspective, Perceived Self-Efficacy, rule governed behavior, self-direction, influence and persuasion, and The Dunning-Kruger effect

Skills

The student can

  • analyze important variables that influence individual behavior, including self- talk and self-rules

Competence

The student can

  • observe and adapt to how their own behavior affects the behavior of others
  • can describe and discuss ethical concerns raised by teaching techniques of influence and persuasion with reference to normative ethical theories

Grading scale

Teaching and learning methods include lectures, discussions, individual reports and workshop/seminars. Students read selected texts in advance for each day of class, and everyone is expected to participate in class through questions and through joining in discussion.

Examiners

Individual home examination, 5 hours. Exam questions are in English. Students may submit their exams in Norwegian, Swedish, Danish or English. 

Course contact person

All